Er brukermedvirkning en nødvendig forutsetning for at god behandling skal finne sted?

Er brukermedvirkning en nødvendig forutsetning for at god behandling skal finne sted?

Publisert: 15. april 2011.   Endret: 19. september 2016

Dette er et av spørsmålene som blir stilt i en evaluering av iverksetting av KOR- verktøyet.

7163985 kornåker

NY RAPPORT: Denne evalueringen svarer på mange spørsmål om KOR.

NY RAPPORT: Denne evalueringe...

Det er mest utfordrende å få brukere/pasienter til å komme med negativ tilbakemelding på relasjonen med behandleren.

Mangelfull opplæring og veiledning kan føre til at behandlere undervurderer vurderingen fra brukerne på relasjonen som ligger i KOR (Klient og Resultatstyrt praksis) , viser erfaringene fra et pilotprosjekt ved Rus og Spesialpsykiatrisk klinikk ved Universitetssykehuset i Nord-Norge.

Sentrale spørsmål

Prosjektet rapporten bygger på har vært et samarbeid mellom ruspoliklinikken (Rus og spesialpsykiatrisk klinikk UNN) og KoRus – Nord.

Prosjektet beskrives som et utviklings- og endringsarbeid knyttet til implementering av KOR- verktøyet ved klinikken.

Spørsmålene for evalueringen var hva som hemmer og fremmer KOR-intervensjonen i en klinikk, samt å identifisere faktorer for videre forskning på implementering av verktøyet.  

Brukerstyrt behandling

I rapportens innledning sies det om brukermedvirkning: ”Både politiske myndigheter, brukere og fagfolk er opptatt av at brukermedvirkning skal få en naturlig plass i behandling av rusmiddelavhengige. De gode intensjonene synes likevel vanskelig å omsette i praksis".

"KOR har vist seg å være en slik intervensjon som kan bidra til å ivareta brukerrettigheter og gjøre oss i stand til å yte mer brukerstyrt behandling.”

Nødvendig med informasjon fra brukeren

KOR- verktøyet beskrives i rapporten som et verktøy som ”brukes på tvers av behandleres teoretiske forståelse og behandlingsmetoder” og på ”kunnskap om at tidlig egenopplevelse av endring har avgjørende betydning for terapiutfall.”

"Det sentrale i KOR er å verdsette klientens kunnskap og gjøre den retningsgivende for behandlingen. Det betyr at man innhenter systematisk informasjon fra brukeren om vi er på rett vei i behandlingen." I rapporten skriver Nebb,Lejon og Wangberg at dette ikke bare er mulig, men nødvendig for at god behandling skal finne sted

Metode

Studien fra KoRus Nord var en utforskende pilotstudie, hvor målsettingen var å synliggjøre aktuelle tema og problemstillinger til nytte for et praktisk implementeringsarbeid med KOR i behandling av rusavhengige.

Studien er i følge rapporten ”Ikke en evaluering av selve verktøyet, men en implementeringsstudie” Det ble foretatt datainnsamling gjennom gruppe- og inviduelle intervjuer, samt observasjon av klinisk samhandling.

Kliniske erfaringer ble innhentet gjennom gruppe og individuelle intervjuer og observasjon i klinisk prosessveiledning. Pasientenes erfaringer ble innhentet gjennom utfylling av skjemaer fra 41 deltakere i pilotprosjektet.

Studien er også basert på en gjennomgang av tilgjengelig forskningstudier om implementering av KOR- verktøy,

Resultater

I følge denne studiens resultater opplever 40 prosent av brukerne en endring i sin livssituasjon. De var også samlet sett mer fornøyd med samtalen ved bruk av KOR skalaene.

Men feedback på det man ikke er fornøyd med krever at behandler inviterer til å gi tilbakemelding på hva han/hun ikke er fornøyd med, skriver forfatterene av rapporten.

Faktorer som må til

Dette fremmer implementeringen av KOR i en klinisk setting, ifølge rapporten:

  • En systematisk tilnærming til implementeringen – gode forberedelser og planlegging når det skal iverksettes.
  • At verktøyet sees på som anvendelig fordi skjemaene er korte og enkle, og at det fremmer systematisk bruk av tilnærmingen i en ellers hektisk og krevende klinisk hverdag.

De største utfordringene

Utfordringene med implementering er knyttet til:

  • Individuelle faktorer som kompetanse, holdninger og motivasjon,
  • Sosial setting: pasientene, kollegaer og kultur.
  • System; Organisasjon, struktur og ressurser.

Det kan være utfordrende å innhente tilbakemeldinger fra klientene om samtalen/alliansen, noe som gjør det vanskelig å få tilbakemelding på forebedringsmuligheter i relasjonen.

Mangelfull informasjon og opplæring kan ha påvirket behandlernes holdning til vurderingsdimensjonen i klientens feedback, konkluderes det med i rapporten.

Nebb, Ann Heidi, Rose Marie Lejon og Silje Wangberg (2010)Klient og resultatstyrt praksis – Erfaringer fra Ruspoliklinikken, UNN, KoRus-Nord.  

Klient og resultatstyrt praksis:

KOR verktøyet (Client-Directed, Outcome-Informed Practice) er utviklet av Scott Miller og Barry Duncan

Verktøyet består av to enkle skalaer:

Outcome Rating Scale – ORS – måler opplevd endring i lidelsestrykk og belastninger.

Session Rating Scale SRS - måler klientens vurdering av behandlingsalliansen.

 

 

 

Dagfinn

Mer om

Brukermedvirkning Faglig kvalitet Forskningsrapporter Fit Kor Feedback-informerte tjenester

Les også

Publisert: 23/11/2012

KOR i Bærum

Publisert: 22/3/2013

Sporveksling i Glomdalsregionen

Publisert: 12/10/2016

Klar for FIT i din kommune?

Publisert: 17/9/2016

Slutt å springe 100-meteren uten å ta tida!

Publisert: 21/2/2017

I fellesskap for endring - håndbok

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!