Dette er et av spørsmålene som blir stilt i en evaluering av iverksetting av KOR- verktøyet.
NY RAPPORT: Denne evalueringen svarer på mange spørsmål om KOR.
NY RAPPORT: Denne evalueringen svarer på mange spørsmål om KOR.
KOR verktøyet (Client-Directed, Outcome-Informed Practice) er utviklet av Scott Miller og Barry Duncan
Verktøyet består av to enkle skalaer:
Outcome Rating Scale – ORS – måler opplevd endring i lidelsestrykk og belastninger.
Session Rating Scale SRS - måler klientens vurdering av behandlingsalliansen.
Det er mest utfordrende å få brukere/pasienter til å komme med negativ tilbakemelding på relasjonen med behandleren.
Mangelfull opplæring og veiledning kan føre til at behandlere undervurderer vurderingen fra brukerne på relasjonen som ligger i KOR (Klient og Resultatstyrt praksis) , viser erfaringene fra et pilotprosjekt ved Rus og Spesialpsykiatrisk klinikk ved Universitetssykehuset i Nord-Norge.
Prosjektet rapporten bygger på har vært et samarbeid mellom ruspoliklinikken (Rus og spesialpsykiatrisk klinikk UNN) og KoRus – Nord.
Prosjektet beskrives som et utviklings- og endringsarbeid knyttet til implementering av KOR- verktøyet ved klinikken.
Spørsmålene for evalueringen var hva som hemmer og fremmer KOR-intervensjonen i en klinikk, samt å identifisere faktorer for videre forskning på implementering av verktøyet.
Brukerstyrt behandling
I rapportens innledning sies det om brukermedvirkning: ”Både politiske myndigheter, brukere og fagfolk er opptatt av at brukermedvirkning skal få en naturlig plass i behandling av rusmiddelavhengige. De gode intensjonene synes likevel vanskelig å omsette i praksis".
"KOR har vist seg å være en slik intervensjon som kan bidra til å ivareta brukerrettigheter og gjøre oss i stand til å yte mer brukerstyrt behandling.”
KOR- verktøyet beskrives i rapporten som et verktøy som ”brukes på tvers av behandleres teoretiske forståelse og behandlingsmetoder” og på ”kunnskap om at tidlig egenopplevelse av endring har avgjørende betydning for terapiutfall.”
"Det sentrale i KOR er å verdsette klientens kunnskap og gjøre den retningsgivende for behandlingen. Det betyr at man innhenter systematisk informasjon fra brukeren om vi er på rett vei i behandlingen." I rapporten skriver Nebb,Lejon og Wangberg at dette ikke bare er mulig, men nødvendig for at god behandling skal finne sted
Studien fra KoRus Nord var en utforskende pilotstudie, hvor målsettingen var å synliggjøre aktuelle tema og problemstillinger til nytte for et praktisk implementeringsarbeid med KOR i behandling av rusavhengige.
Studien er i følge rapporten ”Ikke en evaluering av selve verktøyet, men en implementeringsstudie” Det ble foretatt datainnsamling gjennom gruppe- og inviduelle intervjuer, samt observasjon av klinisk samhandling.
Kliniske erfaringer ble innhentet gjennom gruppe og individuelle intervjuer og observasjon i klinisk prosessveiledning. Pasientenes erfaringer ble innhentet gjennom utfylling av skjemaer fra 41 deltakere i pilotprosjektet.
Studien er også basert på en gjennomgang av tilgjengelig forskningstudier om implementering av KOR- verktøy,
I følge denne studiens resultater opplever 40 prosent av brukerne en endring i sin livssituasjon. De var også samlet sett mer fornøyd med samtalen ved bruk av KOR skalaene.
Men feedback på det man ikke er fornøyd med krever at behandler inviterer til å gi tilbakemelding på hva han/hun ikke er fornøyd med, skriver forfatterene av rapporten.
Dette fremmer implementeringen av KOR i en klinisk setting, ifølge rapporten:
Utfordringene med implementering er knyttet til:
Det kan være utfordrende å innhente tilbakemeldinger fra klientene om samtalen/alliansen, noe som gjør det vanskelig å få tilbakemelding på forebedringsmuligheter i relasjonen.
Mangelfull informasjon og opplæring kan ha påvirket behandlernes holdning til vurderingsdimensjonen i klientens feedback, konkluderes det med i rapporten.
KOR verktøyet (Client-Directed, Outcome-Informed Practice) er utviklet av Scott Miller og Barry Duncan
Verktøyet består av to enkle skalaer:
Outcome Rating Scale – ORS – måler opplevd endring i lidelsestrykk og belastninger.
Session Rating Scale SRS - måler klientens vurdering av behandlingsalliansen.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?