Det europeiske luftfartssikkerhetsbyrået (EASA) kom i sommer med en anbefaling om at samtlige piloter i kommersiell luftfart i Europa, skal testes jevnlig for psykiske lidelser.

Anbefalingen kommer etter at en ekspertgruppe i EASA har gjennomgått omstendighetene rundt flyulykken i mars, hvor en tysk pilot styrtet i de franske alper og tok med seg 149 mennesker i døden.

I kjølvannet av ulykken har det blitt kjent at annenpiloten, Andreas Lubitz (27), var suicidal og led av langvarig psykiske problemer. EASA ønsker å unngå lignende hendelser ved å innføre strenge krav om regelmessig psykiske helsesjekker blant pilotene.

Ønsker forslag velkommen
Sikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund ønsker anbefalingen velkommen.

- Piloter i Norge er vant med å bli testet jevnlig, både flyoperativt og fysisk. Dette ligger innunder myndighetskravene. At det i tillegg kommer krav om at de sjekker psykisk helse, er noe vi ønsker velkommen, så lenge det skjer under ordnede forhold, sier leder for Flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval, til Nettavisen.

- Men da forventer vi å få være med i utarbeidelsen av prosedyrene for sånne kontroller. Her kan vi gi verdifulle innspill.

- Vi skjønner at dette er noe folk er opptatt av, legger han til.

Ingen regelmessige psykiske tester
I Norge gjennomgår man psykologiske tester ved opptak som pilot, men ifølge Skatval finnes det ingen krav om at norske piloter skal testes jevnlig for sin psykiske helse.

- Men du blir vurdert i for eksempel en flysimulator. Hvis du sliter med (dårlig) psykisk helse, så er det stor mulighet for at det blir fanget opp i en sånn testsituasjon, sier han.

Skatval tror anbefalingen fra EASA på sikt vil føre til endret regelverk med krav om jevnlige psykiske helsesjekker for samtlige kommersielle piloter i Europa.

- Luftfartens rammefaktorer og arbeidssituasjonen til piloter har forandret seg de siste årene. Myndighetene må derfor også se på bakenforliggende årsaker til hva som kan bringe fram psykiske problemer hos en pilot. Så vi forventer mer forsking på dette området, sier han.

Norge er via EØS-avtalen medlem av EU-organet EASA. Sistnevnte har opprettet felles grunnleggende flysikkerhetsbestemmelser som ble tatt inn i EØS-avtalen.

Felles helseregister
Videre anbefaler EASA at det opprettes et felles europeisk helseregister som skal forhindre at en pilot med psykiske lidelser skal kunne jobbe som pilot i et annet land uten at helsesituasjonen oppdages.

Jyllands-Posten skriver at det finnes 14 kjente tilfeller siden 1976 hvor det er mistanke om at piloter har begått selvmord ved å styrte flyet. I seks av tilfellene vet man ikke med sikkerhet om piloten faktisk begikk selvmord, og seks av tilfellene skjedde innenfor kommersiell luftfart.