Hopp til innhold

Samarbeider med fotballklubb for å hjelpe flere menn

Visittkort i inngangen til stadion, informasjon på storskjermen og på ølbrikker. Slik håper Kirkens SOS å nå ut til flere menn for å hjelpe dem som har det vanskelig.

Kirkens SOS

Kirkens SOS har nå inngått et samarbeid med Sandefjord fotballklubb i håp om å nå ut til flere – særlig menn.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

«Tenker du på å ta livet ditt? Ring oss».

Slik lyder teksten på ølbrikkene Kirkens SOS skal legge igjen på pubene folk ferdes etter fotballkamper.

– Vi er direkte. Det er på liv og død, så vi må være litt tøffe, sier Anne Line Diesen i Kirkens SOS Tunsberg.

For å nå ut til flere, særlig menn, har de nå inngått et samarbeid med Sandefjord Fotballklubb. Prosjektet heter «Menn i krise», og målet er å forebygge selvmord.

– Det eneste som kan forebygge det, er å snakke med noen. Menn er ikke så gode til å snakke med noen når de har det som verst, og vi vet at de fleste som tar livet sitt er menn. Derfor må vi ut hvor menn ferdes og gjøre det kjent at vi finnes, sier Diesen.

Anne Line Diesen

Anne Line Diesen minner om at Kirkens SOS er døgnåpne og kan kontaktes når som helst.

Foto: Anne Line Diesen / NRK

Kraften av fotball

Frank Lidahl, markedssjef i Sandefjord Fotballklubb, har tro på samarbeidet.

– For oss er samfunnsengasjement veldig viktig, og vi engasjerer oss på områder der vi mener at kraften til fotballen kan være med å utgjøre en forskjell, sier han.

Klubben skal bidra til at Kirkens SOS blir mer synlig og bedre kjent slik at flere søker hjelp. Blant annet skal de dele ut visittkort ved inngangene til kamper og ha informasjon på storskjermen.

– Vi har gjort dette på en Start-kamp en gang før og det er litt spesielt, for folk er ikke helt i den modusen. Men kanskje de husker oss den gangen de trenger det, eller vet om noen andre som trenger det, sier Diesen.

På pub

De skal også være synlige på pubene flere besøker etter en fotballkamp. Med sine egne ølbrikker håper de å nå ut til flest mulig.

– Med litt alkohol innabords begynner man ofte å prate, sier Diesen.

Lidahl vet ikke hvordan tilskuerne og supporterne vil reagere på dette, men håper prosjektet kan være med på å ufarliggjøre det å ta kontakt og be om hjelp.

– Alle som er glad i fotball har tillit til klubben sin, og dette kan kanskje være med på å gjøre det enklere å ta kontakt når man trenger hjelp, sier han.