Jeg må innrømme at det jeg legger ut på sosiale medier går gjennom et filter eller to.  Jeg vil jo virke morsom, flink og ikke minst noenlunde attraktiv. Hvem er vi på sosiale medier? Er vi oss selv?

Følg Avkledd av Jakob på Facebook!

For å få svar på dette har jeg tatt en prat med tre profilerte sosiale medier-personligheter: Ida, Silje og Ludvik. De er nylig ferdige på videregående skole, og har i ung alder oppnådd stor suksess med titusener av følgere på bildedelingstjeneste Instagram og mobilaplikasjonen Vine.

Ble kjent ved å være «gæren»

Jeg trodde jeg fortsatt var den personen jeg fremstilte meg som

Ida Grande

Vi sitter  ved et kafebord ute i Tønsberg sentrum med Ida Grande. Hun har gjort seg bemerket ved å legge ut korte sekssekunders videosnutter av seg selv på videotjenesten Vine. På Vine-kontoen hennes kan man se en offentlig utagerende, grimaseelskende og «små-gal» Ida. Jenta som sitter foran meg i dag virker trygg, rolig og vennlig.

– Hvorfor viste du deg frem som du gjorde?

– Jeg har alltid vært litt gæren og likt å gjøre tullete ting. Jeg ønsket å tilby følgerene mine noe de kunne le av, sier hun.

Ida forteller at hun ofte filmet seg selv utføre puss mot fremmede på gata. Stuntene kunne innebære spontant å slå glass ut av hånda på folk eller skremme vettet av uvitende handlere på butikken.

­­– Jeg prøvde å utfordre noen uformelle normer for å se reaksjonen deres. Mange av dem jeg skremte synes selv at det var morsomt, sier hun.

Hvordan oppfører de mest populærere på sosiale medier i Vestfold seg på nettet? Saken fortsetter etter videoen:

Fikk angstanfall på Farmandstredet

Jeg mista helt den utadvendte personligheten jeg en gang hadde hatt

Ida Grande

Vine-Ida begynte likevel å bevege seg lenger og lenger bort fra den virkelige Ida.

– Jeg trodde jeg fortsatt var den personen jeg fremstilte meg som, men det var jeg egentlig ikke. Jeg viste kun fram den sprudlende siden av meg. Det ble etter hvert et stort press på alltid å komme med noe nytt og gjøre noe enda rarere og morsommere. Jeg opparbeidet meg en personlighet basert på tilbakemeldinger jeg fikk av andre, forteller hun.

For ett år siden satt Ida og gruet seg til skolestarten som nærmet seg. Hun forteller at hun var redd for at hun ikke skulle bli oppfattet som morsom nok og at hun ikke skulle leve opp til forventningene om den gøyale Vine-Ida.

På samme tid slet hun også med kjærlighetssorg uten at noen av de 133 tusen følgerene hennes visste om noe av det. Hun beskriver situasjonen som å ha mange baller i luften, og istedenfor å ta dem i mot, få samtlige i ansiktet. En dag sa det stopp.

– Jeg gikk på Farmandstredet da sju unge jenter kom bort for å ta bilde med meg. Dette skjedde ofte på den tiden. Jeg pleide da å spille med og være den personen de kjente meg som på Vine. Men denne dagen var det noe galt. Jeg var ekstra sliten på grunn av alt som hadde skjedd den siste tiden. Da jeg stod der begynte jeg å skjelve. Jeg så tåke. Følte meg svimmel. Jeg var livredd, forteller Ida.

Foran de sju beundrerne hennes fikk Ida sitt første av en rekke angstanfall. Hun beskriver sitasjonen som «svært traumatiserende». Hun blir senere diagnotisert med panikkangst og depresjonblandet lidelse. Fra den dagen la hun ikke ut flere videoer.

– Med så mye stress over lengre tid, reagerte kroppen min i form av angst. Jeg mista helt den utadvendte personligheten jeg en gang hadde hatt. Jeg ble redd for å rekke opp hånda i klassen og fikk angstanfall i ulike sosiale situasjoner, forteller hun.

Sosiale medier kan påvirke mye

Ida Aalen er utdannet medieviter fra NTNU og er forfatter av flere bøker om sosiale medier. Hun har særlig forsket på hvorfor og hvordan vi bruker sosiale medier.

– Det er foreløpig ikke bevist noen direkte sammenheng mellom psykisk sykdom og bruk av sosiale medier.

Hun sier imidlertid at man skal være forsiktig:

– Om man i utgangspunktet er deprimert eller har en skjør selvfølelse, er det større sannsynlighet for at man begynne å sammenligne seg med dem man ser i sosiale medier. Og det kan da være negativt. Så det henger veldig tett sammen med hvordan man har det i utgangspunktet.

– Jeg hater den personen jeg er på nettet

Jeg konstruerte en person jeg følte jeg måtte leve opp til i hverdagen

Ludvik Vikan

Ludvik Vikan (18) og Silje Kristine Storhaug (19) kjenner seg igjen i det å ha en stor følgerskare på sosiale medier som ikke nødvendigvis kjenner dem på ordentlig. Begge er kjente fjes på plattformene Vine og Instagram, men ønsker å skille mellom hvem de er på nettet og i virkeligheten.

– Jeg er en helt annen person på Vine. I videoene er jeg konstant energirik, glad og ganske barnslig. Sånn er jeg ikke alltid i virkeligheten. Det er som en maske man tar av og på, sier Ludvik.

Vi er på besøk hos Ludvik Vikan på Nøtterøy. Etter å ha rundet 40.000 følgere på Vine avsluttet han sin sosiale medier-karriere for litt over et år siden. Han sier at det etterhvert ble vanskeligere å skille mellom identiteten hans på sosiale medier og i virkeligheten.

– Jeg konstruerte en person jeg følte jeg måtte leve opp til i hverdagen. Men problemet var at jeg hatet Vine-personligheten min. Han var helt grusom! Det ble slitsomt i lengden, sier han.

Et uærlig forbilde?

Ved siden av Ludvik sitter Silje Kristine Storhaug. Hun er Tønsbergs Instagram-dronning, med 63.000 følgere på bildedelingstjenesten. Siljes profil er full av klær, sminke og cafébesøk. Hun er bevisst på at hun med vilje manipulerer framstillingen av seg selv.

Instagramkontoen min skal vise et gjennomført glansbilde av virkeligheten

Silje Kristine Storhaug

– Instagramkontoen min skal vise et gjennomført glansbilde av virkeligheten. Det jeg tilbyr er søtt, jentete og ganske overfladisk. Jeg hadde ikke hatt like mange følgere hvis jeg skulle vært ærlig og vist de kjipe stundene i livet, sier Silje.

I følge Aalen er dette en tendens man ser i alle sosiale medier.

–  Vi har alle sider og egenskaper vi ikke forteller eller viser første gangen vi møter noen. Disse sidene er også gjerne mindre synlige i sosiale medier, sier hun.

I sosiale medier er førsteinntrykket viktig. For å oppnå suksess må man skille seg ut.

– Vi skjerper oss gjerne litt når vi vet at vi skal gi et førsteinntrykk, sier Aalen.

Får penger for å se bra ut

Jeg forsøker å være inspirerende

Silje Kristine Storhaug

– Silje, du sier på instagramprofilen din at du er en «influencer»? På hvilken måte er du et forbilde når det du viser ikke er ærlig?

Silje svarer at hun ikke prøver å være et forbilde, men en som inspirerer andre.

– Jeg forsøker å være inspirerende motemessig og livsstilsmessig. Det er viktig for meg ikke å bidra til et økt kroppspress. Jeg er for eksempel veldig imot å promotere plastisk kirurgi eller å oppfordre til at man skal trene 24/7, forklarer hun.

Silje mottar stadig varer og penger for å promotere ting på Instagramkontoen sin. Selskaper sender henne sminke, vesker og andre produkter fordi hun er populær og de ønsker at hun skal bruke det. En slik praksis ser vi også hos enkelte bloggere. Selv om Silje ikke tjener betydelig med penger på dette,

– Føler du seg presset til å være en spesiell person på sosiale medier siden du tjener penger på det? 

– Jeg er veldig bevisst på hva jeg takker ja til. Mange lar seg kjøpe og lar identiteten sin bli konstruert. Jeg sier alltid nei til Botox, Restylane og dating-apper,  men ja til klær, sko og klokker sier hun.

– Jeg ble overeksponert

Nettopp en slik konstruert identitet tok knekken på Ida Grande. Idag er hun frisk igjen, men føler fremdeles litt på prestasjonsangst. Hun mener ungdom må få mer opplæring i hvordan de skal håndtere sosiale medier og psykisk uhelse. Hun tror angsten hennes kunne vært forebygget.

– Jeg tok ikke symptomene til meg. Jeg ble overeksponert, opplevde stort press og visste ikke å trekke meg tilbake når jeg ble sliten. Jeg hadde rett og slett ikke nok kunnskap om den situasjonen jeg var i. Jeg tror det er mange som føler det samme, sier hun.

Vi takker for praten. Ida skal rekke et tog til Oslo. Langs gågatene i Tønsberg har de fleste blikket klistret til telefonene sine. Blar nedover Facebook, Twitter, Vine og Instagram. Enten for å dele noe selv, eller for å få innblikk i andres liv.

Feigere og mer sårbare?

Sosiale medier er som et skuespill med deg selv om hovedperson

Ludvik Vikan

Skal vi tro Ida, Ludvik og Silje er det tydelig at denne informasjonen som oftest lyver. Vi er ikke oss selv på sosiale medier. De fleste av oss konstruerer ofte en uærlig eller unyansert nett-identitet.

Vi kan ikke dele alt, vil noen si. Og nei, det kan vi ikke. Det er likevel kanskje verdt å sette spørsmålstegn ved hva dette gjør med oss.

Er det bærekraftig med både en virtuell og en reell identitet? Er det viktigere å fremstå dyktig, enn å være dyktig? Blir vi modigere og sterkere, eller feigere og mer sårbare av å være noen andre på sosiale medier? Blir vi lykkeligere eller mer ulykkelige?

Ludvik er i dag bevisst på hvordan sosiale medier påvirker både ham selv og andre:

– Sosiale medier er som et skuespill med deg selv om hovedperson, sier han.

(Denne saken ble publisert for første gang i juli 2017.)

Dette er Avkledd av Jakob:

Nok en gang stiller Jakob Semb Aasmundsen spørsmålene ingen tør å stille. Sammen med journalist og fotograf Bjørnar K. Bekkevard utfordrer han temaer knyttet til identitet.

Temaene du kan lese om i Tønsbergs Blad handler blant annet om kriminalitet, kjønn, rus og sosiale medier. Les alle tidligere artikler her. Få flere historier, bilder og videoer ved å følge Avkledd av Jakob på facebook og instagram. Hør podcasten vår på soundcloud eller i din podcast-app.

Nye saker kommer hver onsdag og lørdag sommeren 2016.