På en skole i Ringsaker så en sosiallærer at flere barn strevde sosialt da de begynte på 5. trinn og ikke lenger hadde skolefritidsordningen som en sosial tumleplass. Hun fikk satt i gang en gruppe en ettermiddag i uka slik at barna kunne finne venner i gruppa, styrke selvtillit og selvfølelse og stimulere til fritidsaktiviteter for dem som ikke vil spille fotball eller lære å spille et instrument.

Overraskende svar

Da gruppa startet og hun spurte barna hva de ønsket å gjøre de timene de var sammen hadde hun ventet at de ønsket seg aktiviteter som kostet penger, som kino, tur i svømmehallen, bowling og lignende. Men barna overrasket henne. De ville aller helst ake i bakken på skolen, gå på skøyter, spille spill og bake. I gruppa fikk de muligheten til dette, sammen med en voksen som var en aktiv deltaker. For noen foreldre har slike aktiviteter en høy terskel, enten det er fordi de ikke har førerkort, interesse av slik lek sammen med barna, eller de ikke har helse til å gjøre det.

Viktig aktivitet

En viktig aktivitet i gruppa har vært å lage middag sammen. God, sunn mat laget fra bunnen. Måltidet har blitt den viktigste aktiviteten i gruppa. Gjennom å lage mat sammen får barna sosial kompetanse, de opplever mestring og øker egen selvfølelse. Å lage maten, sitte rundt et bord og snakke og spise sammen. Det er ikke alle barn som er vant til dette.

Med litt støtte fra Extrastiftelsen gjennom Rådet for psykisk helse ble det kjøpt inn turutstyr, brettspill og aktivitetsmateriell som var forbeholdt gruppa. Skolens lager med skistøvler, ski og skøyter fikk de låne. Nå har skolen satt av penger til å fortsette med gruppen.

Det er hun nok glad for, 11-åringen som for første gang kunne invitere til bursdagsselskap. I gruppen på skolen fikk hun endelig et sted å feire dagen.