Hopp til innhold

Linnéa Myhre mener «Innafor» grenser til reklame

Forfatter Linnéa Myhre mener NRK-programmet «Innafor» skaper nye komplekser for seerne.

Linnea Myhre

KRITISK: Flere detaljer burde blitt utelatt i NRK-serien «Innafor», mener forfatter Linnéa Myhre.

Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Emma Clare Gabrielsen

PROGRAMLEDER: Emma Clare Gabrielsen.

Foto: Stephen Butkus

I første episode av NRK-serien «Innafor» legger programleder Emma Clare Gabrielsen seg i gynekologstolen, sprer beina og lar underlivet bli vurdert for intimkirurgi.

I tillegg til intimkirurgi tar dokumentarserien også for seg temaer som prestasjonsdop, psykisk sykdom og såkalt «sugar dating», om nettsteder som legger til rette for at eldre menn kan få treffe unge kvinner.

Så langt har Kringkastingsrådet mottatt seks klager om «Innafor», skriver Journalisten.

Serien har også skapt debatt i avisspaltene. Forfatter Linnéa Myhre skriver i Morgenbladet at serien lærer unge hvordan de kan bli enda mer usikre på seg selv.

Lørdag møttes Myhre og Gabrielsen til debatt i Ukeslutt.

– Viktigere å ta tak i tematikken

Ifølge Myhre blir seriens temaer lagt frem på feil måte.

– Kanskje man skulle unngått å vise frem den såkalte idealvulvaen. Når man føler seg unormal blir terskelen for å legge seg selv under kniven lavere, sier Myhre.

Programleder Gabrielsen er enig i at temaet intimkirurgi kan skape smitteeffekt. Men hun påpeker at mange hadde komplekser for underlivet også før «Innafor», og viser til at én av åtte kvinner har vurdert intimkirurgi.

– Det er umulig å tilpasse en hel serie slik at ingen i hele verden blir påvirket eller krenket. Det ville blitt utrolig kjedelig. Selv barne-TV er modigere enn det, sier Gabrielsen.

Hun sier det er trist om noen er blitt mer usikker på seg selv som følge av serien.

– Men det er viktigere at vi tar tak i tematikken og lager en sak som opplyser folk, uansett hvor skremmende temaet er. Jeg synes ikke vi skulle gjort noe annerledes.

Gabrielsen mener episoden ikke er reklame for intimkirurgi.

– Det er forskjell på blogg og journalistikk. Det er kjempebra at rosabloggere har blitt mer bevisst på deres påvirkningskraft og kanskje unngår å nevne navnet på klinikken de opererte nesa eller rumpa på i et blogginnlegg, men vi driver med journalistikk.

Opplevde serien som reklame

Myhre mener at detaljer som navn på klinikker og nettsider burde bli utelatt fra serien.

– Jeg opplevde episoden om intimkirurgi på grensen til reklame, på samme måte som når en rosablogger drar på en eller annen klinikk, sier forfatteren.

Myhre etterlyser også flere kritiske spørsmål til kirurgene som utfører denne type operasjoner.

– 90 prosent av dem som tar denne operasjonen er helt normale nedentil. Når en kirurg likevel sier at han kan operere deg om du vil, må vi være tøffere. Vi må si fra om at dette ikke er greit.

Gabrielsen mener at man må snakke om plastisk kirurgi generelt.

– Da må man si at man ikke skal operere på friske kropper som er normale. At det heller ikke er greit å operere nesa, puppene eller rumpa, sier hun og legger til:

– Det er ikke min oppgave å si hva som er rett eller galt. Folk skal få gjøre hva de vil med kroppen sin. Men jeg håper at de tar mer opplyste valg etter å ha sett programmene våre.

Undersøkende dokumentarserie. Forestillingen om at kvinnens underliv skal være glatt og barbieaktig, får flere til å gjennomgå kosmetiske operasjoner for å se "penere" ut nedentil. Programleder Emma Clare utforsker fenomenet intimkirurgi, og får selv erfare hvor lett det er å få nye komplekser. (1:4)

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)