En dansk undersøkelse slår fast at inkludering er en viktig medisin mot frafall fra studier. Det er et betimelig forskningsfunn rett før fadderukene er i gang i det ganske land, men det reelle bildet er komplisert.
Studenter som deltar i fadderuka dropper i mindre grad ut av høyere utdanning. Det er kanskje ikke så rart. Mange sliter psykisk; én av ti har ingen eller bare én venn (SHoT, 2014). Nesten hver femte student er ensom (Sentio/NSO).
Studiebarometret viser at de ønsker bedre faglig oppfølging, mens SHoT-undersøkelsen viser at de trenger et sted å gå for hjelp når ting ikke er helt som det skal.
Vi vet at studenter sliter mer sammenliknet med andre i deres aldersgruppe, men vi vet ikke hvorfor, hva eller hvordan. Studenthelse er et nytt begrep vi vet lite om. For å kunne danne et mer sammensatt bilde av studenters komplekse problemer, behøver vi mer kunnskap og forskning.
Vi vet heller ikke nok om hva som får studentene til å falle fra sine studier. Det er vanskelig å kartlegge, men år etter år meldes det fra om manglende inkludering. Klarer vi å ta imot studentene på en god faglig og sosial måte er mye gjort. Vi må bli mer inkludert på våre studier, og alle skal ha noen å snakke med. Det skal være et studentombud tilknyttet alle studiesteder i Norge.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.