Mental Helse Ungdom har fått hjelp av reklamebyrået Hausmann til å etablere en plattform der unge gutter kan snakke om følelser – gjennom den nokså utradisjonelle kanalen gaming.

Hos Mental Helse Ungdom forteller prosjektkoordinator Ivar Erik Ree at de så at de måtte endre måten de kommuniserte på for å nå de unge guttene.

- Vi har hatt en satsing over lang tid som har tatt for seg unge menn og psykisk helse. Bakgrunnen er at guttene sliter mer enn andre grupper med å være åpne om følelser. Denne gruppen er overrepresentert når det gjelder selvmord – i alle andre befolkningsgrupper har selvmordsraten gått ned, unge gutter havner oftere i kriminelle miljøer eller starter med rusmidler. Nå måtte vi tenke i nye baner for å nå ut, sier Ree til Kampanje.

«Trygg grunn»
I en Youtube-serien ledet av en av Norges største «youtubere» Noobwork og radiopersonlighet Niklas Baarli har utvalgte gutter fått spille med idolene sine, muligheten til å åpne seg, og samtidig inspirere andre gutter til å gjøre det samme.

Ree forteller at ideen til å bruke spill som plattform der unge gutter synes det er greit og trygt å snakke om følelser, kom etter litt researcharbeid.

- På Medietilsynets side fant vi statistikk som viste at hele 96 prosent av alle gutter mellom 12 og 18 år spiller dataspill. Vi tenkte at dette kunne være «trygg grunn» for samtale. I psykiatrien bruker man ofte å kjøre bil med pasientene når man skal snakke om vanskelige ting. Det kan gjøre det lettere å snakke om ting som ellers ville vært vanskelig. I et spill gjør man noe gøy og senker skuldrene.

Se casefilm til jobben her (artikkelen fortsetter etter filmen):

Mulighet til å åpne opp:

Mens guttene spiller dataspill, snakker de samtidig om ulike temaer med den kjente Youtuberen Noobwork. Her er det brukeren «Sketwitt.TV» som snakker om jenter.

- Gaming kan være mer enn spill
Kreatørteamet Marcus Hassel og Torkel Skjolden i reklamebyrået Hausmann sier de kjente seg igjen i problemstillingen at det ikke finnes så mange steder der det var mulig for unge gutter å åpne seg, uten at det oppleves som utleverende.

- I gaming-universet har du mulighet til å være anonym gjennom karakteren du spiller. Tanken var at dette kunne være en god setting for å snakke om ting, sier Hassel og Skjolden til Kampanje.

Tusenvis av gutter i målgruppen så Ingame på Noobwork sin Youtube-kanal, og programmet har fått mye oppmerksomhet på mange plattformer, opplyser Ree.

- Hvordan har tilbakemeldingene vært så langt?

- Vi har fått veldig mange tilbakemeldinger, både fra gutta selv, men også fra foreldre som synes det er bra. Dette har åpnet for at gaming kan være noe mer enn akkurat spill.

- Har krevd mye tid
Til Kampanje opplyser Hausmann at Ingame er et pro bono prosjekt der Hausmann har stått for all produksjon og PR.

- Prosjektet har krevd mye tid, og det er timene som i utgangspunktet ville kostet penger. Bortsett fra dette har vi brukt litt penger på å booste poster på Instagram, men ikke mye, forteller Skjolden.

Og de forteller at de to profilene som har frontet serien, var positive til prosjektet fra første stund. 

- Det var lett å få både Noobwork og Niklas Baarli til å stille opp, og begge har hele veien vært positive til prosjektet. Når det gjelder betaling til Noobwork kan ikke vi uttale oss om dette, og det må nesten tas med Noobwork sitt management, sier Skjolden til Kampanje.

De siste tallene viser at mellom 8000 og 10.000 allerede har sett de fem første episodene som er laget, noe som er på samme nivå som Noobwork sine videoer pleier å ligge på.

- Vi er godt fornøyd over at så mange i kjernemålgruppen har brukt rundt 20 minutter av sin tid, over flere episoder, til å følge en serie om mental helse. En annen viktig side av oppgaven var å sette unge gutters mentale helse på dagsorden, og da er det veldig hyggelig med så mye fortjent oppmerksomhet, sier byråleder Terje Banken i Hausmann. 

Nå leker Mental Helse Ungdom med tanken å lage flere episoder i serien.

- Siden vi har fått så voldsomt med tilbakemeldinger, jobber vi med saken og prøver å få til en sesong to, sier han til Kampanje.

I første episode av programserien var temaet «Selvbilde».