"Kors på halsen", Røde Kors’ anonyme samtaletilbud for barn og unge, opplever en stor økning i antall henvendelser fra barn og unge under pandemien.
Foto: Olav A. Saltbones/Røde Kors
"Kors på halsen" er navnet på et anonymt samtaletilbud fra Røde Kors. Under pandemien har antall henvendelser skutt i været.

Hittil har frivillige hos Røde Kors svart på over 19.500 anonyme henvendelser fra barn og unge. Det er en økning på nesten 40 prosent fra november i fjor, heter det i en pressemelding fra foreningen. Angst, depresjon og krangling i familien er noen tema som ungdommene tar opp med de frivillige.

Nelli Kongshaug, leder for Kors på Halsen.
Foto : Olav A. Saltbones/Røde Kors

– Flere snakker med oss om angst, depresjon og nedstemthet. Samtidig ser vi at temaer som forelskelse går ned, noe som kanskje er naturlig i perioden vi er inne i nå hvor man er lite sammen med venner og medelever. Vi ser også at flere og flere yngre tar kontakt med oss, sier Nelli Kongshaug, leder i Kors på halsen.

Barn helt ned i 8-årsalderen har den siste tiden kontaktet Kors på halsen via telefon, mail eller chat. 

Flere samtaler om krangling i familien

Kors på halsen er Røde Kors´ sitt samtaletilbud for barn og unge opp til 18 år. Tjenesten er gratis og anonym. Her kan man chatte, maile eller ringe trygge og voksne frivillige som er trent i ha slike dialoger med barn og unge. Temaene som går igjen i høst er psykisk helse, følelser og relasjoner. Herunder hører temaer som tristhet, nedstemthet, angst, spørsmål om selvmord og relasjoner til foreldre til.

– Vi ser en stor økning i antall henvendelser som handler om relasjoner, spesielt om relasjoner til foreldre. Mange snakker også om mer krangling i familien enn før, som nok henger sammen med at man er mer hjemme enn normalt, sier Kongshaug.

Flere får svar

Kors på halsen har fått støtte i to krisepakker fra regjeringen (7 mill. kroner i revidert nasjonalbudsjett 2020 og 7 mill. kroner i saldert budsjett 2021). Pengene har ført til at flere barn og unge får svar.

Flere ansatte, nytt svarsted i Bergen og utvidet åpningstid med lørdag og søndag har gjort at Røde Kors har svart på 23 % flere henvendelser frem til november i år sammenliknet med hele 2019.

Røde Kors er nå opptatt av at støtten til Kors på halsen går fra å være sporadiske krisepakker til fast støtte over statsbudsjettet.

Kontakte Kors på halsen?

Du er anonym når du kontakter Kors på halsen. Det betyr at ingen sier videre det du forteller.

Telefon: Du kan ringe hver dag mandag til fredag i tidsrommet 14-22.
Tlf.nr.:  800 333 21.

Du kan også “chatte” eller maile. Eller du kan diskutere med andre unge.

Chat : Chatten er åpen hver dag fra kl 14-22.

Mail: Du kan skrive mail og du får svar i løpet av 2-3 dager.

Snakk med andre unge: Du kan også diskutere med andre unge.

 

Kilde: Pressemelding fra Røde Kors.