70-80 prosent av ungdom er på TikTok, men hvilke videoer om helse liker de best?

Dette helseinnholdet vil unge se på TikTok 

Forskere har sett på hva ungdom liker når det kommer til innhold om helse på TikTok. 

TikTok er en av de mest populært sosiale medie-plattformene blant ungdom.

Hele 70-80 prosent av de mellom 12 og 19 år bruker TikTok hver eneste dag, ifølge Ipsos

Nå har forskere bak en ny studie sett på hva slags helseinnhold ungdom liker best på plattformen. 

Dette ser de mest på 

Forskerne fra Washington i USA analyserte 400 TikTok-videoer om helse. 

Studien viser at seksuell helse, kosthold og trening er de tre helsetemaene ungdom ser aller mest på TikTok. 

Men videoene kan ikke komme fra hvem som helst, ifølge studien. 

Forskningen viser at ungdom engasjerer seg mest dersom innholdet er laget av influensere og andre forbilder, og ikke leger eller annet helsepersonell. 

Dersom for eksempel en kjent skuespillerinne eller sportsstjerne oppmuntrer til en sunnere livsstil, ser forskerne at flere blir interessert i innholdet. 

Et problem 

I en pressemelding forteller forskerne at de ikke ble overrasket over resultatene, ettersom kjendiser og rollemodeller har mange følgere på TikTok. 

Likevel mener forskerne at det er et problem at ungdom tar til seg informasjon om helse fra folk som ikke har helseutdanning. 

Videoene de kjente personene deler, viser ofte ikke hvordan du kan endre rutiner eller forbedre helsen, men viser heller detaljer fra en livsstil som er uoppnåelig, sier forsker Nicole O’Donnell i en pressemelding. 

Hun forsker på kommunikasjon og er hovedforskeren bak studien. 

TikTok-lege 

Lege og TV-profil Wasim Zahid er en av legene som har opprettet en konto på den populære plattformen. 

Lege Wasim Zahid har mange følgere på TikTok og har blitt en kjent TV-profil.

Han deler innhold om helse og kommer med tips. 

– Hvem som helst kan gi helseråd på TikTok, sier legen og forteller at mye av det som sies om helse på TikTok er feil. 

Videre sier han:

– Jeg har lyst til å være en stemme som er nedpå, hverdagslig og som folk tar seriøst. 

Humor og tips funker 

Nå har Wasim 70.000 følgere på plattformen og selv om han har postet mange videoer, er det ikke alltid like lett å vite hva som treffer og ikke. 

– Jeg føler det er visse ting som ofte går bra, sier legen. 

Dersom videoene inneholder litt humor eller et tips som seerne føler de kan få nytte av, går videoene ofte bra, sier han.

Ikke likt som studien 

I motsetning til forskningen som viste at videoer om trening og helse er populært hos  ungdom, er det ikke slikt innhold som går best for Zahid. 

– Psykisk helse går ofte bra, forteller legen. 

I den amerikanske studien, var psykisk helse blant det mindre populære innholdet. 

Zahid har også sett forskjell på hvilke videoer som går bra på TikTok og Instagram. 

På Instagram er mange interessert i videoene som handler om parforhold, selvbilde og livserfaringer. Dette forklarer Wasim med at han har et eldre publikum på Instagram enn han har på TikTok. 

Setter egne diagnoser 

I den amerikanske studien fant forskerne en trend som gjorde dem bekymret. 

– Videoer av folk som selv diagnostiserer deres depresjon, angst eller andre problemer relatert til mental helse, hadde en tendens til å ha veldig høyt engasjement, noe som er problematisk, sa forsker Nicole i pressemeldingen. 

Denne trenden håper hun vil bli tatt tak i. 

I en episode av podcasten «Alt du ikke vet» kunne lege Charlotte Lunde fortelle at man ikke kan vite om man har ADHD basert på en test som gikk viralt på TikTok. 

Kilder:

Powered by Labrador CMS