Denne uken ruller Bank2 en helt ny kampanje som har fått navnet «Til forfall». Her forteller banken ekte historier fra anonymiserte kunder som har hatt betalingsproblemer i et forsøk på å skape større åpenhet og fjerne stigma om økonomiske problemer. 

- Dette er en kundegruppe vi lever av og som vi henvender oss til, og nå vet vi også at det er tette sammenhenger mellom gjeldsproblemer og psykiske helseplager. Da er jo spørsmålet, hva kan vi gjøre med det? sier leder for marked og samfunnsansvar, Diana Peters i Bank2.

De tok kontakt med professor i helsepsykologi Arne Holte for å finne ut av hvordan de kunne være en del av løsningen. Det har resultert i opptrening av ansatte og oppbygging av kompetanse internt i hele banken.

- Vi har direkte kontakt med folk som sliter, hver eneste dag. Da er det viktig å gjøre rådgiverne enda tryggere i sin hverdag og bedre rustet til å møte de som sliter på en mer ivaretagende måte, sier Peters.

Dette er «tøffe samtaler», understreker hun.

- Vi har særlig trent opp rådgivere til å snakke med folk som har det vanskelig for å sørge for at de forstår hva vi sier og at de forstår konsekvensene av avtalen der er i ferd med å inngå.

- Skal ha mindre bankspråk
I tillegg til å jobbe med kommunikasjonen mot kundene, har Bank2 spisset kommunikasjonen ut mot markedet.

- Vi skal ha mindre bankspråk og en mer folkelig tone.

På dette området har Bank2 fått hjelp av WAL. De har jobbet sammen i nesten tre år. Sammen har de laget mye av det de kaller mer kommersiell kommunikasjon, men det er først nå at banken er klar for å snakke mer om samfunnsansvaret.

- Både vi og Bank2 har vært veldig opptatt av at det må iverksettes tiltak internt før man begynner å snakke om det. Derfor har vi ventet i to år med å prøve å skape oppmerksomhet rundt samfunnsansvaret, sier rådgiver Sigmund Malkenes i WAL.

Saken fortsetter etter bildet.



Ekte historier: Kampanjen til Bank2 har tatt form som en utstilling der besøkende kan åpne kundenes «postkasser» og lese deres historier. Bildet er fra åpningen mandag. Foto: WAL

Åpner utstilling
Mandag åpnet de en utstilling i Frognerveien 13 i Oslo der kundenes egne historier er trykket opp på regninger. 

- Hvorfor en utstilling?

- Det var noe som kom opp ganske tidlig i prosessen. Vi hadde lyst til å gjøre noe mer enn bare annonsering. Vi har jo boards rundt omkring i Oslo med sterke sitater og historier, men det føles viktigere når man kan gå fysisk inn i utstillingen og åpne postkassene, lære og forhåpentligvis sette i gang samtalen. Det blir noe annet enn å se det i feeden på Instagram, sier Malkenes.

- Hva er målet med dette prosjektet?

- Vi skal prøve å endre noen holdninger og skape mer åpenhet, og hvis vi klarer det, så har vi lykkes, sier Peters.

Oppfordrer til mer samarbeid
Lederen for marked og samfunnsansvar håper de både skal klare å opplyse de som ikke sliter med økonomien om hvordan det er å stå i det, og informere de som står i det om at de ikke er alene.

- Det tredje målet er å utfordre banker, NAV og helsevesenet til å ta mer ansvar og begynne å samarbeide mer på tvers av bransjene, i og med at helse og økonomi henger veldig tett sammen. Derfor ber vi også om innspill fra folk som en del av dette prosjektet.

- Har det vært vanskelig å få noen til å snakke om problemene sine?

- Veldig, og det er jo derfor vi gjør dette også, for å bidra til mer åpenhet.

- Prøvde dere på et tidspunkt å få noen til å stå frem med navn og bilde?

- Nei, det spurte vi ikke om. Dette hadde vært for mye å be om, sier Peters.

- De vi har snakket med sier selv at de gleder seg til at kampanjen går live, og de mener det er viktig, men det er også tøffe historier og når de er ferdige med den situasjonen, så vil de gå videre.

Allerede før åpningen av utstillingen mandag denne uken, banket det på døra.

- Det var et par stykker som hadde sett annonsene og blitt interessert. Så de gikk rundt her og tok bilder og leste historiene. Det lover godt for at det kanskje blir litt fottrafikk resten av uken også, sier Malkenes.