– For at folk skal kunne ringe oss, må de vite om oss og telefonnummeret vårt, og det er det som er utfordringen med å gjøre tilbudet kjent, forteller psykiatrisk sykepleier Tor Morten Rindsem.
Han er en av to som sitter bak røret i TIPS-telefonen. Dette er et lavterskeltilbud for alle i Vestfold som er i ferd med å utvikle, eller som mistenker at noen de kjenner har en alvorlig psykisk lidelse.
VIKTIG Å BLI KJENT: Tor Morten Rindsem mener det er viktig at folk vet om tilbudet, slik at de kan hjelpe flest mulig.
Foto: Dina Sofie Espeseth / NRKEn kanal å nå ut til folk
TIPS-telefonen ble opprettet for over to år siden, men han forteller at det kun var 119 henvendelser i fjor. Og derfor tyr de til sosiale medier for å spre budskapet om tilbudet.
– Mediebildet endrer seg, og spesielt unge mennesker lever store deler av livet sitt på nettet, forteller psykiatrisk sykepleier i TIPS Sør Øst, Marit Holter. Hun legger til at hun tror de fleste er på Facebook, og at dette er en god kanal å nå ut til folk på.
Marit er den andre delen som sitter bak røret på TIPS-telefonen. Hun forteller at de har gjennom hele kampanje-prosessen, har hatt tett kontakt med pasienter.
MYE PÅ NETTET: Psykiatrisk sykepleier Marit Holter, sier at mange unge mennesker tilbringer mye tid på internett, og det derfor er en god kanal å nå ut til folk.
Foto: Dina Sofie Espeseth / NRKNormalisere lidelsen
Seksjonsleder i DPS, Magne Hammerstad, mener det er lurt å gå gjennom sosiale medier for å vise tilbudet.
– Dette er viktig for å normalisere lidelsen, slik at de det gjelder skal komme tidlig inn til utredning og behandling, sier Magne.
TIPS-telefonen har fått statlige midler fra Helsedirektoratet og SIV for å kjøre kampanjen. Tor Morten forteller at målet med reklamevideoene er å nå ut til folket i Vestfold med tilbudet, og håper at de sosiale mediene skal bidra slik at de kan hjelpe flere.