Empowerment- evaluering er et stort internasjonalt felt innen evalueringsmetodikk som har vokst fram siden begynnelsen av 1990-tallet.
David Fetterman fra Stanford Universitetet utviklet i 1994 en tilnærming til evaluering i tre steg:
1. Utvikling av misjon og visjon
2. Gjøre opp status
3. Planlegge framtiden
Abraham Wandersman, med flere, utviklet en 10 stegs tilnæming:
1. Forbedring
2. ”Community”-eierskap
3. Inkludering
4. Demokratisk deltakelse
5. Sosial rettferdighet
6. Samfunnskunnskap
7. Evidence-baserte strategier
8. Kapasitetsbygging 9. Organisatorisk læring
10. Ansvarlighet
David Fetterman fra Stanford Universitetet utviklet i 1994 en tilnærming til evaluering i tre steg:
1. Utvikling av misjon og visjon
2. Gjøre opp status
3. Planlegge framtiden
Abraham Wandersman, med flere, utviklet en 10 stegs tilnæming:
1. Forbedring
2. ”Community”-eierskap
3. Inkludering
4. Demokratisk deltakelse
5. Sosial rettferdighet
6. Samfunnskunnskap
7. Evidence-baserte strategier
8. Kapasitetsbygging 9. Organisatorisk læring
10. Ansvarlighet
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforsking AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på napha.no?