Multikunstneren og livselskeren Ferdinand Finne (1910-1999) sa i et intervju at han har møtt på janteloven og han har møtt ondskap. De som opplever suksess kan dessverre også møte menneskers misunnelse og sjalusi, som igjen kan gi seg utløp i form av det som oppleves som ondskap. Han sa noe som han har lært igjennom livet: Ikke slåss mot det onde. La det gå igjennom meg - passere. Gå videre. Glem det.
Selv det som har blitt knust kan gjøres om til kunst, hvis det kommer i de rette hendene.
Selv det som har blitt knust kan gjøres om til kunst, hvis det kommer i de rette hendene.
Sitat:
-Misunnelse er logisk sett en anerkjennelse, men handler om å ikke unne den andre det en selv verdsetter. Den misunnelige ønsker å utligne forskjellene mellom seg selv og den andre, for at den andre skal komme ned til samme nivå som en selv. Den varianten av misunnelse som har med ondskap å gjøre, går ut på en energisk nedrakking av de trekkene ved den andre som vekker misunnelse. Dette kan skje ved at trekkene latterliggjøres, ydmykes, fordømmes eller forsøkes fjernet. Endepunktet blir i sin ytterste konsekvens at offeret står igjen uten noe å vise til. Forståelsen av ondskap er utilstrekkelig dersom en forstår det som bekjemping av noe aktøren ikke liker hos offeret, for ondskapens utspring er tvert imot verditilskrivelse.
Dette sitatet er hentet fra Skammens paradoks et bokutdrag publisert på Psykologisk.no, skrevet av fra filosof Arne Johan Vetlesen og lett tilpasset versjon av hans essay i Skam, en bok redigert av Trygve Wyller, dekan ved Det teologiske fakultet ved Universitetet i Oslo.
Sitat:
-Misunnelse er logisk sett en anerkjennelse, men handler om å ikke unne den andre det en selv verdsetter. Den misunnelige ønsker å utligne forskjellene mellom seg selv og den andre, for at den andre skal komme ned til samme nivå som en selv. Den varianten av misunnelse som har med ondskap å gjøre, går ut på en energisk nedrakking av de trekkene ved den andre som vekker misunnelse. Dette kan skje ved at trekkene latterliggjøres, ydmykes, fordømmes eller forsøkes fjernet. Endepunktet blir i sin ytterste konsekvens at offeret står igjen uten noe å vise til. Forståelsen av ondskap er utilstrekkelig dersom en forstår det som bekjemping av noe aktøren ikke liker hos offeret, for ondskapens utspring er tvert imot verditilskrivelse.
Dette sitatet er hentet fra Skammens paradoks et bokutdrag publisert på Psykologisk.no, skrevet av fra filosof Arne Johan Vetlesen og lett tilpasset versjon av hans essay i Skam, en bok redigert av Trygve Wyller, dekan ved Det teologiske fakultet ved Universitetet i Oslo.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforsking AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på napha.no?