Nytt nettsted for å bli god på brukerinvolvering

Nytt nettsted for å bli god på brukerinvolvering

Aktuelle nettsteder / Publisert: 15. september 2020.   Endret: 15. september 2020

Kunnskap- og kompetansesentre i region Vest og NAPHA har samarbeidet om et praktisk verktøy for å bli bedre på brukerinvolvering. I dag lanseres Bli-involvert.no.

Bli-involert.no

NETTSTED: Bli-Involvert.no er et nettsted for kompetansesentere som skal jobbe bedre og mer systematisk med å involvere brukerstemmen i sitt arbeid med fag- og tjenesteutvikling. 

NETTSTED: Bli-Involvert.no&nb...

-Vi så et stort potensial i å bli bedre til å involvere brukerperspektivet i arbeidet vårt med å støtte tjenestene i kompetanseheving og utvikling, forteller Kristin Trane, faglig rådgiver i NAPHA. Hun er en av initiativtakerne til det nye nettstedet.

I dag lanseres Bli-involvert.no. Det er et praktisk verktøy rettet til alle som arbeider ved et kunnskap- og kompetansesenter i psykisk helse og rusfeltet. Det inneholder råd og tips til hvordan gå frem. 

-Det har vært viktig å få med både gode begrunnelser for hvorfor brukerinvolvering er viktig og vise konkrete eksempler fra virkeligheten også. NAPHA har publisert mange eksempler på hvordan dette kan gjøres i praksis ute i kommunene, og mange av disse artiklene er lenket opp på Bli-involvert.no, sier Kristin Trane. 

Mot et felles mål

Sentrene NAPHA, RVTS, RKBU og KoRUS har samarbeidet om å lage nettstedet. Prosessen i seg selv har vært verdifull, mener Espen Rutle Johansson, senterleder ved RVTS Vest: 

-Først og fremst har det gitt god oversikt over hvordan vi tenker om brukerinvolvering. Som kunnskap- og kompetansesentere har vi fått satt fokus på hvordan vi skal begynne å samhandle med brukerne i regionen, sier han. 

Arbeide på en ny måte

Et kunnskaps- eller kompetansesenter må i dag kunne svare spørsmål fra for eksempel Helsedirektoratet om brukere blir involvert i for eksempel utforming av faglige programmer og kompetansehevende tiltak. 

-Utfordringen har vært at vi til nå har vært så drillet på at det er de profesjonelle aktørene vi skal nå, sier Rutle Johansen. 

Sentere, ikke bare i region Vest, men i hele landet, skal kunne bruke Bli-involvert.no til å strukturere arbeidet med å involvere brukerstemmene i egne prosjekter og til å hjelpe kommunene med det samme. 

Bli-involvert.no gir tips til hvordan arbeide med både tilbakemelding og deltakelse fra brukerne og styrking av deres stemme i fagfeltet.

Klikk for å gi innspill

En redaksjonsgruppe satt sammen av fag- og kommunikasjonsrådgivere ved sentrene skal jobbe videre med innhold og form. Sylvia Haukanes, kommunikasjonsrådgiver ved RVTS Vest, som har utformet nettsidene, forteller: 

-Vi lanserer Bli-involvert.no som en portal som skal tas i bruk, men vi skal utvikle den videre. Derfor ønsker oss innspill og tilbakemeldinger, spesielt fra ansatte ved kompetansesentrene - og for eksempel fra brukerorganisasjoner. Dette kan gjøres via forsiden på Bli-involvert.no. 

Brukermedvirkning - eller involvering - her også, altså, og helt i tråd med prinsippet om at dette må til om det man lager skal bli nyttig for de som skal bruke det. 

Ta en titt på Bli-involvert.no

 

 

 

 

 

 

Kristin Trane, faglig rådgiver i NAPHA
Espen Rutle Johansson, senterleder RVTS Vest
Sylvia Haukanes, kommunikasjonsrådgiver RVTS

Mer om

Brukermedvirkning Aktuelle nettsteder Kompetansesenter

Les også

Publisert: 30/4/2014

Støtter flyktningarbeidet i kommunene

Publisert: 28/7/2023

Involvert.no – et nettsted om barn og unges medvirkning i offentlige tjenester

Publisert: 11/10/2012

Nettbaserte Utviklingsgrupper - Psykisk helse i rehabilitering

Publisert: 23/8/2013

ImRoc - innføring av recovery gjennom organisasjonsendring

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!