Kunnskap- og kompetansesentre i region Vest og NAPHA har samarbeidet om et praktisk verktøy for å bli bedre på brukerinvolvering. I dag lanseres Bli-involvert.no.
NETTSTED: Bli-Involvert.no er et nettsted for kompetansesentere som skal jobbe bedre og mer systematisk med å involvere brukerstemmen i sitt arbeid med fag- og tjenesteutvikling.
NETTSTED: Bli-Involvert.no er et nettsted for kompetansesentere som skal jobbe bedre og mer systematisk med å involvere brukerstemmen i sitt arbeid med fag- og tjenesteutvikling.
-Vi så et stort potensial i å bli bedre til å involvere brukerperspektivet i arbeidet vårt med å støtte tjenestene i kompetanseheving og utvikling, forteller Kristin Trane, faglig rådgiver i NAPHA. Hun er en av initiativtakerne til det nye nettstedet.
I dag lanseres Bli-involvert.no. Det er et praktisk verktøy rettet til alle som arbeider ved et kunnskap- og kompetansesenter i psykisk helse og rusfeltet. Det inneholder råd og tips til hvordan gå frem.
-Det har vært viktig å få med både gode begrunnelser for hvorfor brukerinvolvering er viktig og vise konkrete eksempler fra virkeligheten også. NAPHA har publisert mange eksempler på hvordan dette kan gjøres i praksis ute i kommunene, og mange av disse artiklene er lenket opp på Bli-involvert.no, sier Kristin Trane.
Sentrene NAPHA, RVTS, RKBU og KoRUS har samarbeidet om å lage nettstedet. Prosessen i seg selv har vært verdifull, mener Espen Rutle Johansson, senterleder ved RVTS Vest:
-Først og fremst har det gitt god oversikt over hvordan vi tenker om brukerinvolvering. Som kunnskap- og kompetansesentere har vi fått satt fokus på hvordan vi skal begynne å samhandle med brukerne i regionen, sier han.
Et kunnskaps- eller kompetansesenter må i dag kunne svare spørsmål fra for eksempel Helsedirektoratet om brukere blir involvert i for eksempel utforming av faglige programmer og kompetansehevende tiltak.
-Utfordringen har vært at vi til nå har vært så drillet på at det er de profesjonelle aktørene vi skal nå, sier Rutle Johansen.
Sentere, ikke bare i region Vest, men i hele landet, skal kunne bruke Bli-involvert.no til å strukturere arbeidet med å involvere brukerstemmene i egne prosjekter og til å hjelpe kommunene med det samme.
Bli-involvert.no gir tips til hvordan arbeide med både tilbakemelding og deltakelse fra brukerne og styrking av deres stemme i fagfeltet.
En redaksjonsgruppe satt sammen av fag- og kommunikasjonsrådgivere ved sentrene skal jobbe videre med innhold og form. Sylvia Haukanes, kommunikasjonsrådgiver ved RVTS Vest, som har utformet nettsidene, forteller:
-Vi lanserer Bli-involvert.no som en portal som skal tas i bruk, men vi skal utvikle den videre. Derfor ønsker oss innspill og tilbakemeldinger, spesielt fra ansatte ved kompetansesentrene - og for eksempel fra brukerorganisasjoner. Dette kan gjøres via forsiden på Bli-involvert.no.
Brukermedvirkning - eller involvering - her også, altså, og helt i tråd med prinsippet om at dette må til om det man lager skal bli nyttig for de som skal bruke det.
Ta en titt på Bli-involvert.no
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?