Et nasjonalt kvalitetssystem må støtte opp under og bidra til læring og mer kompetanse lokalt, anbefaler Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten.
KVALITETSARBEID: Det er mange erfaringer å høste fra kvalitetsarbeid nasjonalt og internasjonalt. Foto: www.colourbox.no
KVALITETSARBEID: Det er mange erfaringer å høste fra kvalitetsarbeid nasjonalt og internasjonalt. Foto: www.colourbox.no
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten fikk i oppdrag fra Helsedirektoratet å vurdere og anbefale elementer som kunne inngå i et nasjonalt kvalitetssystem for primærhelsetjenesten.
Kunnskapssenteret mener at ansvarlige ledere på nasjonalt og kommunalt nivå, og lederne av de enkelte tjenestene, må etterspørre og kunne dokumentere kvalitet i større grad enn i dag.
Det slås fast at det er mange erfaringer å høste fra kvalitetsarbeid nasjonalt og internasjonalt. Ved etableringen av et nasjonalt kvalitetssystem blir det viktig å bygge på dette, blant annet for å ivareta initiativ og entusiasme.
En viktig drivkraft for norske helsearbeidere er å gi tjenester av god kvalitet. Kunnskapssenteret mener at det bør være en synliggjøring av kvalitet på alle nivåer og økt ledelsesfokus på kvalitet.
Brukerorganisasjonene har vært viktige premissleverandører inn i prosjektet, både som deltakere i referansegruppen og i forhold til å gi innspill på dokumentet underveis. Se anbefalingene her.
Ved å arbeide systematisk med forbedring kan man heve kvaliteten på tjenestene sine. Det er utviklet metoder og modeller for hvordan dette arbeidet kan gjøres, som du kan finne her.
Brukermedvirkning er stor og viktig ressurs i arbeidet med å forbedre kvaliteten i sosial- og helsetjenestene. GRUK, Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten, fikk i oppdrag fra Helsedirektoratet å skrive en veileder for å fremme de ulike dimensjonene ved kvalitet.
I arbeidet med forbedring av tjenestene er det godt å ha en praktisk og innholdsrik verktøykasse som en kilde til inspirasjon og ideer. Alle metoder og verktøy forutsetter lokale tilpasninger og justeringer.
– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.
– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.
– Flere enn vi har trodd har nytte av bare en time. Det er lett å ta kontakt via portalen på kommunens nettside
Hva er egentlig forsvarlig psykisk helsehjelp, og hva er uforsvarlig? Dette var ett av temaene på en ledersamling i Lillestrøm nylig
– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforsking AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på napha.no?