Publisert: 26. august 2015.   Endret: 24. juni 2020
Bokstabel

Vei – eller villedet selvhjelp?

Vei – eller villedet selvhjelp?

I jungelen av selvhjelpmateriale for psykiske lidelser har kognitiv terapeut Stig Erlend Midtgård plukket ut noen av sine favoritter. Både skjønnlitteratur, musikk og fagbøker er med.

«It’s a jungle out there» er et passende ordtak for å beskrive tilgjengelig selvhjelpsmateriale for psykiske lidelser. Bokhandlere har metervis av hyller med selvhjelpslitteratur. I tillegg finnes det annet spennende selvhjelpsmateriale som brosjyrer, arbeidsbøker/hefter, internettprogrammer, app’er til mobiltelefon, skjønnlitteratur, musikk og film for å nevne noe.

Som kognitiv terapeut i Rask Psykisk Helsehjelp (RPH) er det umulig å ha oversikt og kunnskap om all selvhjelpslitteratur i forhold til angst og depresjon. Det kan derfor være nyttig å velge ut noe selvhjelpsmateriale, og sette seg inn i dette, for så å kunne anbefale for sine klienter å bruke dette som en aktiv del av terapien. I RPH Sandnes har vi Introkurset Tankens Kraft, hvor man lærer om kognitiv terapi og får informasjon og kunnskap om ulike teknikker og verktøy for å mestre angst og depresjon. Vi har et bord med selvhjelpsbøker liggende under kurssamlingene, slik at deltakerne kan bla i bøkene og se om en eller flere bøker passer i forhold til det de sliter med. 

Selvhjelpsbøker

Når det gjelder depresjon anbefaler vi: Lykketyvene, Tenk deg glad og Å bekjempe depresjon. Utenom bøker er internettprogrammet Moodgym nyttig for mange. Vi får også en del tilbakemeldinger om at kursdeltakerne kjenner seg godt igjen i Matthew Johnstones bok/film «I had a black dog» og «Living with the black dog», hvor depresjonen blir beskrevet som en stor, svart hund som tar kontroll over livet til den deprimerte og overskygger livets lyse sider.  For de som sliter med angst er «Se deg rundt!» og «Ingen panik» gode trinn-for-trinn-baserte selvhjelpsbøker for henholdsvis sosial angst og panikklidelse, mens Ingvard Wilhelmsen sine bøker «Livet er et usikkert prosjekt» og «Kongen anbefaler» er gode til å fortelle om hva bekymringsangst er. Det kan være spennende og lærerikt både for terapeut og klient å ha en dialog om hva slags selvhjelpsmateriale som er nyttig å bruke. Selv er jeg veldig glad i musikk, film og skjønnlitteratur og det opplever jeg at en del av klientene mine også er. Disse tilbakemeldingene om det som har fungert for en person, kan være fint å dele til andre enten på kurs eller i terapisamtaler.

Skjønnlitteratur, film og musikk

Selvmedfølelse handler blant annet om å ha empati med seg selv, og ha toleranse for det vonde og vanskelige. I filmen «Kunsten å tenke negativt» møter vi Geirr (Fridtjov Såheim) som har blitt lam etter en bilulykke og sitter i rullestol. I beste mening melder kjæresten Ingvild ham på en Positivitetsgruppe hvor alle, til tross for handikap, lærer seg å se positivt på livet. Og det denne filmen viser til fulle, er at de fleste av oss må få lov til å sørge, deppe og komme i kontakt med de vonde og vanskelige tankene og følelsene uten å måtte skyve dem bort ved å «bare» tenke positivt. Jeg tror da at skjønnlitterære bøker som for eksempel «The catcher in the rye», «En mann ved navn Ove» og «Den unge Werthers lidelser» kan gi en klangbunn som folk kjenner seg igjen i hvis man er deprimert. Eller «Amatøren» hvis man sliter med sosial angst - og det finnes en mengde skjønnlitteratur som helt sikkert fungerer minst like godt. Dessverre er det slik at blant forfattere er det mer depresjon, angst, selvmord og rusproblemer enn hos «normalbefolkningen». Selv om forfattere har kunstnerisk frihet, er det liten tvil om at mye av det som blir skrevet er selvbiografisk og basert på egne erfaringer.  Nettopp derfor kan det være ok å gå til skjønnlitteraturen for å kjenne seg igjen. 

Klangbunn

Poenget med å ta et dypdykk i egne lidelser og problemer er ikke at de som sliter med angst og depresjon skal lukke seg inn i en boble, og forbli der ved å dyrke de negative tankene. For å kunne komme seg videre må man ofte erkjenne hva man sliter med, samt finne noen knagger å henge ting på. En tidligere klient pleier å sette på «Easy Tiger» av Thomas Dybdahl i bilen når bekymringsangsten kommer snikende. For ham er det nok til å snu en negativ tanke.  For andre kunne sikkert Bobby McFerrins «Don’t worry be happy» hatt samme nytte. I deLillos’ «Sveve over byen» synger Lars Lillo Stenberg om å være deprimert med tanker om å ta sitt eget liv. Oslos store gatepoet og nå avdøde Joackim «Jokke» Nielsen beskriver hvordan det oppleves å være verdiløs i et vellykket samfunn i sangen «Verdiløse menn». Flere av Jokkes tekster og sanger er tatt videre til teaterstykket «Verdiløse menn», som går på Nationalteateret i disse dager.

«Hvis du er så trett av livet
At pent vær får deg til å sitte inne
Så vet jeg godt hvordan du har det
Det kunne vært meg»

deLillos – Sveve over byen

«Man må få det verre før man får det bedre» er et utsagn som flere med depresjoner sier at de kan kjenne seg igjen i. Depresjonen er som et monster – første gang man møter monsteret er det stort og skummelt, men etter hvert så finner man ut hvordan man kan møte monsteret uten å la seg lamme av skrekk og bli slått helt ut. Vi har alle våre monstre å jobbe med, og finner man noe som gjør dette møtet litt lettere, ja så hvorfor ikke gi det et forsøk. Det kan jo være at det hjelper?

Kommenter:

Mer om

selvhjelp blogg

Les også

Ingen treff...
Aktuelt
Siste fra Kunnskapsbasen