Feedback-Informed Treatment (FIT) skal bidra til økt kvalitet og utbytte av behandling. Manual 2 veileder om det mest grunnleggende i praktisk bruk av FIT som tilbakemeldingsverktøy i behandlingen.
Feedback-Informed Treatment (FIT) er utviklet av The International Center for Clinical Excellence (ICCE). Det er et verktøy som legger til rette for systematisk tilbakemelding fra bruker til behandler. Den som mottar behandling rapporterer inn sin vurdering av hva som er virksomt i behandlingen og hva som er viktig i relasjonen med behandler, og det benyttes skåringsverktøy.
The International Center for Clinical Excellence (ICCE) har utarbeidet en serie av seks manualer som gir viktig informasjon om implementering og bruk av FIT som et verktøy for tilbakemelding fra klient til behandler i den daglige behandlingen. Manualene er elektroniske bøker som kan kjøpes enkeltvis. Manual 2 kan kjøpes i Scott D. Miller Ph.d.s nettbutikk.
I denne artikkelen tar jeg for meg den andre manualen, som veileder om det mest grunnleggende i bruk av FIT som tilbakemeldingsverktøy. Manualen tar primært for seg bruk av skalaene ORS og SRS. Det vises til hvordan disse kan introduseres og integreres som en viktig del av behandlingen og kvalitetsarbeidet i møte med brukerne. Skalaene er svært kortfattet og konsistente og gir behandleren og brukeren mulighet til å vurdere behandlingsforløp/-resultater og den terapeutiske relasjonen.
Outcome Rating Scale (ORS) beskriver brukerens opplevde endring under behandlingen.
ORS består av totalt fire spørsmål, hvor brukeren blir bedt om å innrapportere hvordan han/hun har hatt det etter siste samtale.
Spørsmålene berører det personlige (hvordan en har det med seg selv), det mellommenneskelige (relasjoner til partner, familie, venner mv.), det sosiale (lokalmiljø, skole, arbeid mv.) og det generelle (en generell opplevelse av hvordan en har det). Man innrapporterer på en 10-punktskala, hvor rekkevidden i skår ligger mellom 0-40, der 40 tilsvarer best fungering. Det er etablert en såkalt klinisk cutoff ved 25 poeng. Dette vil si at klienter som har behov for behandling, og som oppsøker terapi, skårer oftest 24 eller dårligere. Når behandlingen er virksom, så vil ORS øke. Det er her utarbeidet en reliabel endringsindeks, som betyr at dersom klienten innrapporterer en endring tilsvarende minst 5 punkter i skåren, så er det stor sannsynlighet for at endringen vil vedvare over tid.
Manualen illustrerer også hvordan behandler introduserer ORS til sine brukere.
Session Rating Scale (SRS) - Beskriver brukers vurderingen av alliansen med behandler gjennom behandlingsforløpet.
SRS består også av fire spørsmål hvor bruker vurderer sin opplevelse av den behandlingstimen hun/har har deltatt i. Her blir man bedt om å vurdere forholdet mellom seg selv og behandler, mål og tema, behandlingsmetoden-/teknikk og generelt. Også her innrapporterer bruker på bakgrunn av en 10-punktskala, hvor rekkevidden i skår ligger mellom 0-40, der 40 tilsvarer best høyest tilfredshet med terapisamtalen. Her vises til en cutoff på 36. Ligger skåren mellom 0-34, så vurderes alliansen mellom behandler og bruker å være dårlig. En skår mellom 34-38 indikerer en allianse som er nokså god, mens 39-40 anses som god. Skåren her må altså være høy for at behandler ikke skal sette i gang tiltak for bedre utbyttet av terapisamtalene.
Manualen illustrerer også hvordan behandler introduserer SRS til sine brukere.
Forfatterne viser til viktigheten av å tidlig legge til rette for en feedback-kultur som innbefatter flere aktører, det være seg brukere, behandlere, administrasjon mv. En felles forståelse av utfallsmål ved bruk av systematisk kartlegging av allianse og utfall av terapi, er avgjørende for at verktøyet skal kunne bli en naturlig del av behandlingen og kvalitetsarbeidet. Videre understrekes de hvor viktig det er med et språk som legges på brukernes premisser, slik at man får eierskap til sin egen behandling. Forfatterne anbefaler at man unngår bruk av en for teknisk sjargong. Den tradisjonelle ekspertrollen, hvor behandlerne sitter med svarene/fasiten om hva som er best for sine brukere, avvikles gjennom en ny kultur hvor man tar brukernes vurderinger på alvor.
Som i de andre manualene i serien, har forfatterne lagt opp til en liten quiz. Denne består av totalt 10 spørsmål med ulike svaralternativer. Svarer man feil på noen spørsmål, er det enkelt å gå tilbake til den aktuelle delen i manualen for å lese seg opp på nytt. I tillegg er det lagt inn en egen seksjon med spørsmål som ofte stilles angående FIT. Disse har utfyllende og gode svar på problemstillingene.
Feedback-Informed Treatment (FIT) er utviklet av The International Center for Clinical Excellence (ICCE). Det er et verktøy som legger til rette for systematisk tilbakemelding fra bruker til behandler. Den som mottar behandling rapporterer inn sin vurdering av hva som er virksomt i behandlingen og hva som er viktig i relasjonen med behandler, og det benyttes skåringsverktøy.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?