– Diagnose og årsak til aktivitetsutfordringene kan ha betydning, men er ikke hovedfokus for ergoterapeuter. Vi gjør hverdagslivet mulig, uavhengig av årsakene til problemene, skriver fagfolkene som jobber med ergoterapiutdanningen i Tromsø i denne kronikken.
FORFATTERNE: Kronikken er skrevet i forbindelse med verdensdagen for ergoterapi 27. oktober. Her er forfatterne ved UiT Norges arktiske universitet, fra venstre: Vår Mathisen, førsteamanuensis, Even Edvardsen, universitetslektor, Marianne Olsen, universitetslektor, Lene Angell Åsli, førsteamanuensis, Vegard Horne, universitetslektor, Mari Hepo-oja, Høgskolelærer, masterstudent, Rita Jentoft, dosent i ergoterapi og Astrid Vekve Nymo, studieleder.
FORFATTERNE: Kronikken er skrevet i forbindelse med verdensdagen for ergoterapi 27. oktober. Her er forfatterne ved UiT Norges arktiske universitet, fra venstre: Vår Mathisen, førsteamanuensis, Even Edvardsen, universitetslektor, Marianne Olsen, universitetslektor, Lene Angell Åsli, førsteamanuensis, Vegard Horne, universitetslektor, Mari Hepo-oja, Høgskolelærer, masterstudent, Rita Jentoft, dosent i ergoterapi og Astrid Vekve Nymo, studieleder.
Ergoterapi er et fag med lang tradisjon innen psykisk helsearbeid. På verdensbasis jobber 528 000 ergoterapeuter etter visjonen «rett til aktivitet og deltakelse for alle». I Norge finnes omtrent 5000. Ergoterapeuter har en særdeles viktig rolle i helse- og velferdstjeneste for å fremme livskvalitet, inkludering og deltakelse for befolkningen.
Recovery har en sentral plass i ergoterapiutdanningen og er noe av det grunnleggende som studentene lærer.
Ergoterapi er et fag med lang tradisjon innen psykisk helsearbeid. På verdensbasis jobber 528 000 ergoterapeuter etter visjonen «rett til aktivitet og deltakelse for alle». I Norge finnes omtrent 5000. Ergoterapeuter har en særdeles viktig rolle i helse- og velferdstjeneste for å fremme livskvalitet, inkludering og deltakelse for befolkningen.
Recovery har en sentral plass i ergoterapiutdanningen og er noe av det grunnleggende som studentene lærer.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforsking AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på napha.no?