FACT-teamet i Sør-Gudbrandsdal har utført to fidelitymålinger siden oppstarten i 2020. Ifølge FACT-lederen, har målingene vært motiverende for de ansatte i teamet, og ført til bedre oppfølging for pasientene.
FACT-teamet i Sør-Gudbrandsdal har involvert hele teamet når de har gjort fidelitymålinger. Det er teamet sammen som kjenner detaljene i oppfølgingen som blir gitt i FACT. (Foto: Privat)
FACT-teamet i Sør-Gudbrandsdal har involvert hele teamet når de har gjort fidelitymålinger. Det er teamet sammen som kjenner detaljene i oppfølgingen som blir gitt i FACT. (Foto: Privat)
FACT (Flexible Assertive Community Treatment) er en behandlingsmodell som gir oppsøkende, samtidige og helhetlige tjenester til mennesker med alvorlige rus og eller psykiske lidelser.
Alle FACT-team skal jobbe etter modeller. For å måle hvorvidt teamene følger modellene, gjennomføres såkalte fidelitymålinger (modelltrofasthetsmåling).
Denne artikkelen ble først publisert på Rop.no 22. februar 2023. Forfatter var Marte Frimand.
– Teamansatte opplever det som veldig motiverende, både å jobbe etter modellen og å score seg selv. De er veldig engasjerte og kjenner på en bekreftelse om at dette har de fått til. De har virkelig tatt eierskap til FACT-modellen, sier Kirsti Engan-Skei, leder i FACT Sør-Gudbrandsdal.
Den første fidelitymålingen ble gjennomført et knapt halvannet år etter teamet ble etablert. Da gjennomførte de en ekstern måling med hjelp av rådgivere fra Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse (NKROP).
– Vi var et helt nytt team som hadde fått en bestilling om å jobbe etter en modell vi ikke kjente til fra før. Vi var veldig tydelige, allerede tidlig i forprosjektet, på at dersom vi skulle gå for denne modellen i regionen, så skulle vi være trofast mot den, sier Engan-Skei.
Et drøyt år senere, høsten/vinteren 2022, gjennomførte teamet en ny måling for å se om de hadde greid å jobbe med de områdene de scoret dårlig på den første gangen. Denne gangen gjennomførte de en intern måling, der teamet vurderte seg selv opp mot kriteriene i skalaen.
– Første gang, skåret vi for eksempel 3 på behandlingsplan og kriseplan. Der har vi gått opp til 5. Teamet har vært veldig bevisst på å jobbe med innholdet i planen sammen med pasienten, og at den skal inneholde individuelle mål, sier Engan-Skei.
Les også: Klinisk farmasøyt i FACT
Den siste målingen viser også at teamet har gått noe tilbake på teamtilnærming og kontaktfrekvens når pasienten står på tavla. Det tror de handler om at de ansatte har det mer travelt enn ved forrige måling.
– Vi dekker seks kommuner, og det er en del lange avstander. Det krever god planlegging og koordinering. Vi ser at vi ikke er helt i mål på at alle i teamet skal kjenne alle pasientene. Case managerne har gått fra å ha 7 til 10 pasienter. Da mister man noe av tilnærmingen fra hele teamet. Ofte blir det lettere for case manager å gjøre det som skal gjøres selv, sier Engan-Skei, og legger til at dette er noe de nå er oppmerksomme på, og noe de skal jobbe med fremover.
– En annen ting vi ble oppmerksomme på etter første måling, var dette med lokalbaserte tjenester. Vi har jobbet mye med å gjøre oss kjent med aktivitetstilbud og pasientens nettverk i lokalmiljøet. Det tok vi tak i etter forrige fidelitymåling. Dette er også et område som kan bli glemt eller nedprioritert når vi har mye å gjøre, og vi scoret lavere nå enn ved første måling. Dette er noe vi skal jobbe aktivt med i 2023, sier Engan-Skei.
Les også: Etterlyser bedre somatiske tiltak for ROP-pasienter
Den interne målingen, ble utført av forrige leder, som hadde erfaring med slike fidelityevalueringer fra tidligere arbeid med blant annet IPS-metodikken.
Engan-Skei forteller at en intern evaluering krever at man setter seg godt inn i hele skalaen og vurderer seg opp mot, og innenfor de fem punktene i hvert av de 61 målepunktene. Det er viktig å involvere hele teamet i en slik prosess, siden det er teamet sammen som kjenner detaljene i oppfølgingen som blir gitt i FACT. Den nye lederen forteller at hun ikke føler seg helt trygg på å gjennomføre en måling selv.
– Jeg hadde nok hatt behov for noe hjelp i forkant som ny leder. Jeg tror ikke jeg hadde visst hvordan jeg skulle gjennomføre for å få mest mulig opplysninger inn i skjema, sier hun.
NKROP utvikler i disse dager veiledningsmateriale for team som skal måle seg etter den reviderte 2010-skalaen.
– Her vil vi utdype og forklare hvert enkelt av de 61 punktene i skalaen. I tillegg går vi gjennom tilhørende skåringsverdier, spesifiserer hva som er formålet med punktene og hvilken informasjon som trengs for å komme frem til en skåre, sier Thomas Kulbrandstad, faglig rådgiver i NKROP.
– Vi håper dette materialet vil bli en god støtte for teamene, og et sted de kan hente informasjon hvis det er punkter eller kriterier i skalaen de har spørsmål rundt, sier han videre.
Thomas Kulbrandstad (Foto: Marte Goplen)
– Hvis vi i tillegg kan bidra til en mest mulig lik forståelse av punktene i skalaen ute i de norske FACT-teamene, vil det også være positivt. Spesielt med tanke på potensialet i å kunne bruke tall fra slike interne målinger. For eksempel hvis man ønsker å sammenlikne seg med andre team, innenfor eller mellom region, eller på nasjonalt nivå, sier Kulbrandstad.
Når veiledningsmaterialet blir tilgjengelig for teamene, er noe usikkert, men målet er at det skal bli tilgjengelig etter påske og før sommerferien.
FACT (Flexible Assertive Community Treatment) er en behandlingsmodell som gir oppsøkende, samtidige og helhetlige tjenester til mennesker med alvorlige rus og eller psykiske lidelser.
Alle FACT-team skal jobbe etter modeller. For å måle hvorvidt teamene følger modellene, gjennomføres såkalte fidelitymålinger (modelltrofasthetsmåling).
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?