Sander føler skyld etter at moren forsøkte å ta sitt eget liv med en overdose. Mor vil ikke at sønnen skal vite hva som har skjedd. Hun vil beskytte ham. Hva gjør hjelpeapparatet da?
Dette er et tenkt case i et nytt, web-basert opplæringsprogram som er laget av Pårørendesenteret.
-De ansatte i hjelpeapparatet kan som regel sine teorier og paragrafer. De kan også ha god metodikk i pasientarbeidet. Men de vet ikke alltid hvordan pårørende skal møtes og involveres, sier daglig leder Liv Nordbø Kleppe ved Pårørendesenteret.
Opplæringsprogrammet, som er laget på oppdrag fra Helsedirektoratet, skal hjelpe både ledere og ansatte i kommunale og spesialiserte tjenester til å involvere pårørende på en god måte.
Programmet har tre hoveddeler:
Målet er at de ansatte skal se sitt arbeid med nye briller: Hvordan er min praksis? Bør det endres? Hvordan opplever pårørende møtet med meg og min avdeling? Hvordan utøves vår kunnskap om pårørende og pårørendeinvolvering i rutiner og praksis?
Et eksempel er om Sander. Moren har forsøkt å ta sitt eget liv med en overdose av piller. ”Hva skjer med mor”, tenker Sander. Mor vil ikke at barnet skal få informasjon, hun gir ikke samtykke. Moren vil beskytte ham. Samtidig føler Sander skyld: ”Kanskje mamma ikke hadde tatt de pillene hvis jeg hadde passet på?”. Hva gjør de ansatte i helse- og sosialtjenesten?
De overordnede spørsmålene som programmet tar opp er om pårørende får:
Programmet ble tatt i bruk i rus- og psykiatrifeltet i stavangerregionen og trondheimsregionen våren 2012, for å få erfaring fra brukerne. Nå skal Pårørendesenteret implementere programmet i Rogaland og ett fylke til, som ennå ikke er bestemt.
Institutt for Helsefag ved Universitetet i Stavanger jobber har fulgt utprøvingen av programmet i Stavanger, for å se på om opplæringsprogrammet bidrar til endring i helse- og omsorgstjenestens samarbeid med pårørende. Svaret vil komme i 2013.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?