Salutogene samtalegrupper

Salutogene samtalegrupper

Publisert: 23. mars 2011

Målet i salutogene samtalegrupper er at deltakerne skal få økt innsikt i sin egen mestringsevne ved å øke bevisstheten om sitt eget potensial.

5008608 snakkebobler
FINNER RESSURSENE: En salutogen tilnærming er innsiktsorientert i den forstand at den belyser personens mestringsevne.
FINNER RESSURSENE: En salutog...

Målet er at deltakerne skal bli mer klar over hvilke indre og ytre ressurser de har, og at de øker evnen til å bruke disse ressursene ved hjelp av passende utfordringer.

Klokketro på vekst

Gruppelederens rolle er i hovedsak å holde strukturen og mestringsfokuset. I et salutogent perspektiv balanserer gruppelederen mellom å lytte empatisk til personens problemer og ha oppmerksomheten rettet mot hennes/hans styrker og ressurser (Duncan mfl. 2010).

Det er holdningen og klokketroen på personens iboende vekstpotensial, i form av økt bevisstgjøring og bruk av personlige og kollektive ressurser, som er i fokus.

Kan ha liten innsikt i sin mestringsevne

En viktig grunnleggende holdning er å respektere at deltagerne er eksperter på seg selv, sin særegne situasjon og sine erfaringer. En salutogen tilnærming er  innsiktsorientert i den forstand at den belyser personens mestringsevne. Dette er evner som pasienter med psykiske helseproblemer kan ha liten innsikt i, fordi de ligger i skyggen av dominerende problemhistorier (Kolseth 2001).

En samtalegruppe har følgende struktur:

Første time:

  • Her og nå runde: Hver deltager får mulighet til å si noe om hvordan en har det og hva en er opptatt av.
  • Bestemme om det er noe som en ønsker å utdype/reflektere rundt - ut fra det som deltagerne har tatt opp. Samtale omkring utvalgt tema/situasjon/opplevelse.

15 minutters pause

Andre time:

  • Forhåndsbestemt tema. Samtale omkring tanker som deltagerne har om temaet med utgangspunkt i refleksjonsnotat deltagerne er blitt spurt om å skrive om temaet. (Hjemmeoppgave).
  • Presentasjon av tema som tas opp neste gang. Hver enkelt deltager blir oppfordret til å skrive refleksjonsnotat omkring dette tema til neste gang.
  • Avsluttende runde hvor hver deltager får anledning til å si noe om hvordan de har opplevd å være i gruppen.

Les mer om salutogene samtalegrupper:

Langeland, Eva mfl. (2007). Promoting coping: Salutogenesis among people with mental health problems.

Langeland, Eva (2011). Salutogene samtalegrupper: En arena for økt mestring og velvære. I: lerdal, Anners og Fagermoen, May Solveig: Læring og mestring - et helsefremmende perspektiv i praksis og forskning. Kommer mai 2011.  

 

Mer om

Behandling i psykisk helsearbeid Læring og mestring Salutogenese Øvrige artikler

Les også

Publisert: 11/3/2014

Egeninnsats gir resultat

Publisert: 18/11/2014

En salutogen tilnærming i psykisk helsearbeid

Publisert: 15/7/2011

Salutogenese - teori og praksis

Publisert: 19/4/2014

Assertive Community Treatment – en erfaringsrapport fra medisinstudent med lisens

Publisert: 14/2/2011

Kurs i depresjonsmestring har god effekt

Siste fra Kunnskapsbasen
Publisert: 24/3/2025
Arbeid og psykisk helse

– Jeg ville aldri oppnådd å bli lærling i en elektrikerbedrift uten Skar-prosjektet

– Psykiske helsetjenester i kommuner kan tjene mye på å spille på lag med frivillige organisasjoner, sier Hege Eika Frey

Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!