Empowerment i detalj

Empowerment i detalj

Publisert: 13. oktober 2011

En verktøykasse for brukermedvirkning i det psykiske helsearbeidet ble utviklet i et mastergradsarbeid fra 2008. Den er tilgjengelig gjennom kurs arrangert av Sagatun Brukerstyrt Senter på Hamar.

på toppen 2038501

ENDRE IDENTITET: Ved hjelp av empowerment kan personer med psykiske helseplager komme seg ut av pasientrollen.

ENDRE IDENTITET: Ved hjelp av...

”Fellesskap, styrke og stolthet. Om empowermentprosesser i praksis” er navnet på denne masteroppgaven i velferdspolitikk. Den konkluderer med at endring av holdninger, maktforhold, kulturer og roller må til, dersom man skal lykkes med brukermedvirkning. Og; man trenger ny kunnskap og nye metoder. Oppgaven bygger på prosjektet ”Myndiggjøring og medvirkning”; et samarbeidsprosjekt mellom Mental Helse i Stange og Hamar kommuner, Stange og Hamar kommuner, Sosial- og Helsedirektoratet og Høgskolen i Lillehammer, avdeling for helse- og sosialfag. Prosjektets mål var å se på hvordan man ved hjelp av empowerment kan styrke brukermedvirkningen på psykisk helsefeltet. Man ønsket å styrke og lære opp brukerne, og å skape dialog og samarbeid mellom brukere og tjenesteutøvere.

Nyttig verktøykasse

En prosjektgruppe bestående av tre fagpersoner samt ti personer med brukererfaring utviklet ”Verktøykasse for brukermedvirkning.” Her beskrives det hvordan personer med brukererfaring kan lære opp brukere og tjenesteutøvere. ”Verktøykassa for brukermedvirkning” består av en teoretisk kunnskapsdel i form av et veiledningshefte og en praktisk metodedel i form av to Dvd-er. Den bygger på verdigrunnlaget, erfaringene og arbeidsformene i Brukerforum og gir opplæring i brukermedvirkning ut fra et empowerment perspektiv. Konseptet distribueres og administreres gjennom Sagatun Brukerstyrt Senter på Hamar. Se www.brukerstyrtsenter.no eller www.lavestemmer.no for nærmere informasjon.

Paradigmeskifte

Arbeidet i Brukerforum, som prosjektgruppa kalte seg, viser at teori og metoder fra empowerment kan bidra til å styrke brukerne - både individuelt og kollektivt. Empowerment vil være en forutsetning for å oppnå reell brukermedvirkning. Brukermedvirkning i et empowerment perspektiv handler om likeverdig samhandling mellom mennesker. I en slik modell vil ikke den ene parten kunne sette sin kunnskap over den andres. Modellen forutsetter at deltakerne har felles interesser av å forstå hverandres hensikter. Fagpersonene må gi fra seg makt, fjerne seg fra ekspertrollen og i større grad gå over til å bli samarbeidspartnere med brukerne. Brukermedvirkning i et empowermentperspektiv representerer et paradigmeskifte som innebærer at brukernes kunnskap får økt status og innflytelse.

Identiteten endres

Brukerforum har i særlig grad hatt fokus på brukermedvirkning på systemnivå; arbeidet med oppgaven har imidlertid også vist hvor viktig brukermedvirkning er på individuelt nivå. Å ta aktiv rolle som subjekt i eget liv er en grunnleggende forutsetning for bedring og for å gjenopprette tiltro til egne ressurser og evner. Skal man komme inn i en slik prosess, må man bli møtt med forståelse, respekt og støtte. Det må være fokus på ressurser, læring og mestring. Mange med psykiske lidelser har lav selvtillit og selvfølelse. Denne sårbarheten må tas på alvor, samtidig som den enkelte må få tilstrekkelige utfordringer til å kunne utvikle seg. Det er viktig at brukeren ikke blir holdt i pasientrollen men blir sett og respektert i alle de andre rollene han har som menneske. På den måten kan man gå fra en identitet som tjenestebruker til likeverdig samfunnsborger.

Empowerment

Prosjektet hentet i stor grad sitt teorigrunnlag fra empowermentteori. Det ble jobbet med begrepet gjennom undervisning, diskusjoner, refleksjoner og bevisstgjøring, med særlig fokus på begrepene styrke, kraft og makt. En viktig metode for gruppas arbeid var opplevelsesbasert læring. Det ble videre lagt stor vekt på undervisning og på kommunikasjonstrening, både gjennom aktiv deltakelse i diskusjoner og ved konkrete øvelser.

Empowerment kan sees på som en prosess som handler om å gå fra avmakt til makt eller fra skam til stolthet. Erfaringene fra Brukerforum viser at kollektivet som ressurs er enormt viktig i en slik prosess. Det å jobbe sammen med andre om et felles prosjekt og et felles mål, der det er raushet og respekt for at hver og en må få utvikle seg i sitt eget tempo, har styrket både hver enkelt deltaker og gruppa som helhet. Det har også styrket brukerorganisasjonens arbeid totalt sett ved at deltakerne har fått økt kompetanse og styrke og derved blitt tryggere i rollen som brukerrepresentanter.

Brukerforum bygger sitt arbeid på en grunnleggende tro på menneskets ressurser og evner. Alle har rett til deltakelse og meningsytring som likeverdige samfunnsborgerei et demokratisk samfunn. Med sitt arbeid håper Brukerforum at det er lagt grunnlag for en annen type samarbeid mellom brukere og tjenesteutøvere, der de som ikke har vært vant til å uttale seg, tør og heve sin røst og faktisk blir hørt på av de som bestemmer og som ikke har vært vant til å lytte.

Flere gruppetilbud

Brukerforums erfaringer tilsier at tjenestetilbudet på psykisk helsefeltet bør ha større ha fokus på ulike gruppetilbud. De som går i individuell behandling har også behov for å komme sammen med andre for å utvikle sine interesser og sitt sosiale nettverk. Erfaringene viser at likemannsarbeid har veldig stor betydning i en styrkingsprosess og at brukerorganisasjonenes rolle som medprodusenter av velferd er av stor betydning.  Det offentlige bør derfor i større grad styrke brukerorganisasjonene og deres arbeid og samarbeide med dem om utvikling av aktivitetstilbud, selvhjelpsorganisering og opprettelse av brukerforum etc. 

10 anbefalinger

I de følgende punktene oppsummerer brukerforum hvordan man kan lykkes med brukermedvirkning på systemnivå:

  1. Brukermedvirkning må avklares og defineres. Samarbeidet må bygge på en gjensidig forståelse, ikke en ensidig definisjon fra tjenesteapparatets side.
  2. Brukermedvirkning er en prosess. Det innebærer faste rutiner på å etterspørre brukersynspunkt og faste samarbeidsmøter, råd og utvalg med brukerrepresentasjon.
  3. Det må utarbeides prosedyrer for brukermedvirkning. Prosedyrene må følges opp og evalueres. Det er viktig for å øke bevisstheten og kunnskapen om brukermedvirkning og sikre at det innarbeides som en arbeidsmetode i det daglige arbeidet. 
  4. Godt samarbeid. Det er viktig at brukerorganisasjonene sees på som likeverdige samarbeidspartnere, som også har viktig informasjon, kunnskap og erfaring å bidra med.
  5. God møtekultur. Det er viktig å få informasjon på forhånd og tilstrekkelig tid til å sette seg inn i saker. Det er viktig at det er pauser under møtene og passe lange økter. Møteleder må ta på seg ansvaret med å sørge for at alle vet hva som skal skje, at alle blir hørt og at det er en trygg og inkluderende ramme for møtet.
  6. Respekt. Det er viktig at brukerne blir tatt på alvor, blir lyttet til og respektert for sine meninger. Det er særdeles viktig at det man sier ikke blir vurdert opp mot hvilken diagnose man har.
  7. God kommunikasjon. Språkbruk og atmosfære må virke inkluderende. Skal en kommunisere godt, er det en forutsetning at det brukes et hverdagsspråk som alle kan dele.
  8. Gode arenaer for medvirkning og samhandling Ved å tilrettelegge for samarbeid på ulike arenaer, kan en utligne maktforholdet mellom brukere og tjenesteutøvere.
  9. Brukerorganisasjonene må tilbys rammevilkår som gjør det mulig å drive et representasjonsarbeid. Det er en selvfølge at brukerrepresentanter får møtegodtgjørelse og dekning av reiseutgifter og tapt arbeidsfortjeneste.
  10. Rekruttering, opplæring og styrking. Det er behov for sterke og bærekraftige brukermiljøer lokalt som både kan ivareta behov for opplæring og legge til rette for ulike aktiviteter som kan virke styrkende på brukerne både individuelt og kollektivt.

 Du kan lese masteroppgaven i sin helhet her.

Mer om

Brukermedvirkning Empowerment Salutogenese Masteroppgaver/hovedoppgaver Inkludering

Les også

Publisert: 12/11/2010

Brukermedvirkning i kommunalt psykisk helsearbeid

Publisert: 21/3/2012

Bruker og hjelper - roller under gjensidig påvirkning

Publisert: 03/10/2018

Endret livskvalitet av å bli boligeier

Publisert: 09/11/2011

Arbeidsrettet rehabilitering for unge voksne med psykiske lidelser

Publisert: 18/10/2011

Demokratisk psykiatri

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!