Et nasjonalt kvalitetssystem må støtte opp under og bidra til læring og mer kompetanse lokalt, anbefaler Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten.
KVALITETSARBEID: Det er mange erfaringer å høste fra kvalitetsarbeid nasjonalt og internasjonalt. Foto: www.colourbox.no
KVALITETSARBEID: Det er mange erfaringer å høste fra kvalitetsarbeid nasjonalt og internasjonalt. Foto: www.colourbox.no
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten fikk i oppdrag fra Helsedirektoratet å vurdere og anbefale elementer som kunne inngå i et nasjonalt kvalitetssystem for primærhelsetjenesten.
Kunnskapssenteret mener at ansvarlige ledere på nasjonalt og kommunalt nivå, og lederne av de enkelte tjenestene, må etterspørre og kunne dokumentere kvalitet i større grad enn i dag.
Det slås fast at det er mange erfaringer å høste fra kvalitetsarbeid nasjonalt og internasjonalt. Ved etableringen av et nasjonalt kvalitetssystem blir det viktig å bygge på dette, blant annet for å ivareta initiativ og entusiasme.
En viktig drivkraft for norske helsearbeidere er å gi tjenester av god kvalitet. Kunnskapssenteret mener at det bør være en synliggjøring av kvalitet på alle nivåer og økt ledelsesfokus på kvalitet.
Brukerorganisasjonene har vært viktige premissleverandører inn i prosjektet, både som deltakere i referansegruppen og i forhold til å gi innspill på dokumentet underveis. Se anbefalingene her.
Ved å arbeide systematisk med forbedring kan man heve kvaliteten på tjenestene sine. Det er utviklet metoder og modeller for hvordan dette arbeidet kan gjøres, som du kan finne her.
Brukermedvirkning er stor og viktig ressurs i arbeidet med å forbedre kvaliteten i sosial- og helsetjenestene. GRUK, Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten, fikk i oppdrag fra Helsedirektoratet å skrive en veileder for å fremme de ulike dimensjonene ved kvalitet.
I arbeidet med forbedring av tjenestene er det godt å ha en praktisk og innholdsrik verktøykasse som en kilde til inspirasjon og ideer. Alle metoder og verktøy forutsetter lokale tilpasninger og justeringer.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?