13 prinsipper for brukermedvirkning

13 prinsipper for brukermedvirkning

Publisert: 09. mars 2011

I Helse Sør - Øst har brukerutvalget gått fra å være et høringsutvalg til å bli en reell premissleverandør.

Ill.foto: Brukermedvirkning
MØTE: Det skal legges til rette for permanent og kvalifisert brukermedvirkning i formaliserte fora. Ill.foto: www.colourbox.no
MØTE: Det skal legges til ret...

De følgende prinsippene for brukermedvirkning er behandlet i brukerutvalget og vedtatt i styret i Helse Sør-Øst RHF 28. mai 2009.

Fire prinsipper omhandler brukermedvirkningens grunnlag:

1. Brukermedvirkning er et nødvendig virkemiddel for å sikre gode og likeverdige helsetjenester til alle innbyggere, uavhengig av kjønn, alder, etnisitet, bosted, og diagnose/funksjonsnedsettelse.

2. Brukerrepresentantenes erfaringskompetanse er likeverdig med helsefaglig og administrativ kompetanse og er relevant på alle nivå i helsetjenesten.

3. Brukerrepresentantene skal bidra til at brukersynspunkt gis en sentral plass i utforming av pasienttilbudet ved helseforetakene og at brukersynspunkt fremgår i rapportering etter plan- og meldesystemet og i beslutningsgrunnlag som fremmes for administrasjon og styrer.

4. Medvirkningen skal sikres gjennom faste organer og for øvrig gjennom systematisk samarbeid med representanter fra brukerorganisasjonene. Brukerrepresentantene foreslås fra relevante pasient- og pårørendeorganisasjoner og eldres organisasjoner. Brukerrepresentantene som oppnevnes har selv erfaringer som pasienter eller pårørende og skal ivareta et helhetlig brukerperspektiv uten å representere særinteresser.

Drift og omstilling

Brukerrepresentantenes permanente medvirkning skal organiseres slik at brukerne gis reell innflytelse.

Brukerrepresentanter skal delta i alle faser av vesentlige omstillingsprosjekter som angår etablering, endring og nedlegging av pasienttilbud, på samhandlingsarenaer og i alle saker som angår universell tilgjengelighet og pasientrelatert informasjon.

Skal kompenseres for utgifter

Helseforetakene skal legge til rette for permanent og kvalifisert brukermedvirkning gjennom formaliserte fora, gjennom likemannsarbeid og organisert deltakelse i lærings- og mestringssentre.

Brukerne skal kompenseres for utgifter, tapte inntekter og medgått tid etter statens satser for reise- og møtegodtgjørelse.

Kompetanse og metoder:

  • Helse Sør-Øst RHF skal gjennom tilskudd til brukernes organisasjoner bidra til å sikre kompetent og nødvendig brukerepresentasjon.
  • Brukernes representanter skal ha et avklart forhold til egne brukererfaringer og kvalifisere seg til å delta og bidra til endring gjennom planmessig kompetanseutvikling og systematisering av egne og andres erfaringer.
  • Helsepersonell, ledere og administrasjon i helsetjenesten skal være forpliktet til å sette seg inn i brukermedvirkningens grunnlag, anerkjenne brukerperspektivets viktighet og skal legge til rette for å benytte brukernes omstillingskraft og kompetanse.
  • Det skal finne sted en løpende evaluering og dialog om utvikling av metoder i brukermedvirkning, innhenting av brukererfaringer (brukerundersøkelser) og hvordan brukermedvirkningen best kan organiseres.
  • Helse Sør-Øst RHF skal bidra til at brukermedvirkning innarbeides i grunn- og videreutdanning innen medisin- og helsefagyrkene.

Mer om brukermedvirkning i Helse - Sørøst finner du her.

Mer om

Brukermedvirkning Verktøy

Les også

Publisert: 29/2/2016

Skjema for egenvurdering av bedring

Publisert: 14/11/2017

INSPIRE på norsk

Publisert: 12/10/2016

Klar for FIT i din kommune?

Publisert: 17/9/2016

Slutt å springe 100-meteren uten å ta tida!

Publisert: 22/3/2017

PCOMS som tilbakemeldingsverktøy øker behandingsutbyttet

Publisert: 21/3/2017

Første tilbakemeldingsverktøy i sitt slag utviklet i Norge

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!