Forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator

Forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator

Publisert: 28. juni 2013

Forskriften pålegger alle landets kommuner og spesialisthelsetjenesten å etablere en koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering.

2798363 koordinere
VIKTIG JOBB: Koordinerende enhet i kommunen har det overordnede ansvaret for arbeidet med IP. (Ill.foto: www.colourbox.com.)
VIKTIG JOBB: Koordinerende en...

Forskriften skal sikre at personer som har behov for psykososial habilitering og rehabilitering får tjenester som kan bidra til økt funksjons- og mestringsevne, likeverdighet og deltakelse. Forskriften skal også styrke samhandlingen mellom bruker og tjenesteyter, og mellom tjenesteytere og etater innen, – og på tvers av forvaltningsnivå.

Kommunen skal etablere og utvikle et system som sikrer at tjenestene som tilbys er samordnet, tverrfaglig og planmessig, og at de ytes ut fra et brukerperspektiv. Tjenestene skal gis nærmest mulig brukerens hverdagsarena, og i en sammenheng som oppleves meningsfylt for brukeren.

Koordinerende enhet i kommunen

Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habilitering- og rehabiliteringsvirksomheten (jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 7–3). Koordinerende enhet skal være tydelig plassert og lett tilgjengelig, og skal bidra til at brukere med sammensatte behov får et helhetlig tjenestetilbud.

Enheten skal fungere som et kontaktpunkt for eksterne og interne samarbeidspartnere, og være pådriver for kartlegging, planlegging og utvikling av rehabiliteringsvirksomheten generelt. 

  •  Ansvar for individuell plan

Koordinerende enhet i kommunen har det overordnede ansvaret for arbeidet med individuell plan (IP). Dette innebærer blant annet å sørge for at det utarbeides rutiner og prosedyrer for arbeid med individuell plan, samt mottak av meldinger om behov for individuell plan.

Helseforetaket skal medvirke til kommunens arbeid med individuelle planer for brukere som har behov for tjenester både fra spesialisthelsetjenesten
og kommunen.

  • Koordinator

Enheten skal sørge for at brukere med behov for langvarige og koordinerte tjenester får oppnevnt en koordinator (jf. § 7–2 helse- og omsorgstjenesteloven). Enheten har også ansvar for at koordinator får nødvendig opplæring og veiledning for å kunne gi bruker nødvendig oppfølging[1]. Koordinator har ansvar for å sikre samordning av tjenestetilbudet og fremdrift i arbeidet med individuell plan.

Suksesskriterier for god praksis ved koordinerende enhet i kommunen

På oppdrag fra Helsedirektoratet har Rambøll (2010) gjennomført en undersøkelse av koordinerende enhet for rehabilitering og habilitering i kommuner. Målet med undersøkelsen var å se nærmere på hva som er god praksis ved en slik enhet. 

Undersøkelsen har identifisert følgende suksesskriterier for en velfungerende koordinerende enhet:

  • God administrativ og praktisk forankring i kommunen.
  • Legitimitet blant tjenesteytere/samarbeidspartnere.
  • Informasjon om rolle og funksjon til både tjenesteytere/samarbeidspartnere og brukere.
  • Etablerte samarbeids- og kommunikasjons-strukturer på tvers av tjenesteområder.
  • System for opplæring av koordinator for individuell plan.
  • Etablerte arenaer for brukermedvirkning.
  • Felles forståelse på tvers av enheter av hva habilitering og rehabilitering innebærer.
  • Samarbeid med spesialisthelsetjenesten.
  • Tydelig ansvarsfordeling mellom enheter og tydelighet overfor brukere.
  • Nedskrevne prosedyrer, rutiner og håndbøker.
  • Fleksibilitet.

Koordinerende enhet i spesialisthelsetjenesten

Den koordinerende enheten i spesialisthelsetjenesten skal ha god oversikt over tjenestetilbudet i foretaket og helseregionen. Enheten skal medvirke til tverrfaglig samarbeid mellom spesialisthelsetjenesten og det kommunale tjenestetilbudet. For å sikre god praksis
i enheten anbefaler Helsedirektoratet følgende:

  • Koordinerende enhet etableres innenfor hvert enkelt helseforetak
  • Koordinerende enhet har et hovedansvar for å etablere faste møteplasser med kommunene
    i helseforetakets primære nedslagsfelt
  • Koordinerende enhet utvikler et formalisert samarbeid med brukerorganisasjoner
  • Regional koordinerende enhet bør ha ansvar for å utvikle et nettsted med oversikt over koordiner-ende enhet i helseforetak og kommuner

Les mer:

FOR 2011-12-16-1256. Forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator. www.lovdata.no

Helsedirektoratet. IS-1530/0108. Koordinerende enhet for rehabilitering og habilitering. Synlig og brukerrettet.

Rambøll (2010). Perspektiver på god praksis – En undersøkelse av koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering i kommuner. Rapport utarbeidet på oppdrag fra Helsedirektoratet.

Artikkelen "Forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator" finnes i heftet "Ni suksesshistorier - samhandling om psykisk helse". Heftet presenterer gode modeller for samhandling, og reportasjene er ment som en inspirasjonkilde for fagfolk og ledere som ønsker å bidra til at brukerne får et enda bedre tilbud.

Relaterte reportasjer:

Namdalen:

Fosen:

 

 



[1] Etter helse- og omsorgstjenesteloven § 7–2 kan Kongen i statsråd i forskrift gi nærmere bestemmelser om hvilken kompetanse og hvilke oppgaver koordinator skal ha.

 

Inspirasjonshefte om samhandling

Denne reportasjen finner du også i heftet Ni suksesshistorier­ - samhandling om­ psykisk helse (2012)­­.

Heftet presenterer prosjekter som har fått til, eller er i ferd med å utvikle, gode samhandlingsmodeller. Ved siden av reportasjer inneholder det relevant fagstoff og nyttige fakta.

Med heftet vil NAPHA inspirere fagfolk og ledere som ønsker å utvikle tjenestene og gi mennesker med alvorlige psykiske lidelser et bedre tilbud.

§ 2–5. Rett til individuell plan

«Pasient og bruker som har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester, har rett til å få utarbeidet individuell plan i samsvar med bestemmelsene i helse- og omsorgstjenesteloven, spesialisthelsetjenesteloven og lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern» (LOV 1999-07-02 nr. 63 pasient- og brukerrettighetsloven).

 Målet med å utarbeide en individuell plan er å:

  • Bidra til at brukeren får et helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset tjenestetilbud
  • Sikre at det til en hver tid er en tjenesteyter som har ansvaret for oppfølgingen av tjenestemottaker
  • Kartlegge tjenestemottakerens mål, ressurser og behov for tjenester på ulike områder
  • Vurdere og koordinere tiltak som kan bidra til å dekke tjenestemottakerens bistandsbehov
  • Styrke samhandlingen mellom tjenesteyter og tjenestemottaker og eventuelt pårørende
  • Styrke samhandlingen mellom tjenesteytere og etater innen et forvaltningsnivå eller på tvers av forvaltnings-nivåene

Mer om

Individuell plan Faglig kvalitet Rehabilitering Samhandling Øvrige artikler

Les også

Publisert: 24/6/2013

Å lære av andres prosjekter

Publisert: 11/12/2011

Lykkelig som liten – Liten DPS med stor arbeidsglede.

Publisert: 21/1/2013

Meningsfullt å jobbe fleksibelt: ACT-stafett oppsummert

Publisert: 15/9/2015

Trekk oss erfaringskonsulenter inn i arbeidet!

Publisert: 08/1/2021

Sammenheng i tjenestene - hvordan opplever brukerne det?

Aktuelt
Publisert: 22/4/2025
Praksiseksempel

Gode relasjoner på ledernivå gir bedre tjenester

Det mener ledere fra Nav-kontorer og helsetilbud i Askøy kommune og Øygarden kommune.

Siste fra Kunnskapsbasen
Publisert: 22/4/2025
Praksiseksempel

Sju tips frå Telemark om korleis nabokommunar kan samarbeide om arbeid og psykisk helse

Sjå KVITO-leiar Torbjørn Dyrlands råd til kommunar som vil legge til rette for arbeid til innbyggarar som lett fell utanfor.

Publisert: 03/4/2025
Fagartikkel

Puster seg friskere på kurs i Melhus

Hvordan vi jobber med en medfødt ferdighet og oppmerksomt nærvær mot angst- og stressrelaterte plager