Å ha ADHD og være i arbeidslivet

Å ha ADHD og være i arbeidslivet

Publisert: 13. mai 2014.   Endret: 05. januar 2024

Hvordan kan man samarbeide best mulig for å møte utfordringer som voksne med diagnosen ADHD kan møte i arbeidslivet?

Reidun Grimsø NAPHA skrivekurs

Artikkelforfatter Reidun Grimsø. FOTO: Ragnhild Krogvig Karlsen/NAPHA.

Artikkelforfatter Reidun Grim...

Gjennom mange år som psykiatrisk sykepleier ved Voksenpsykiatrisk poliklinikk, og rådgiver ved Lærings og mestringssenteret på Nordlandssykehuset Vesterålen, har jeg møtt voksne med diagnosen ADHD. Deres bakgrunn er ulik, da noen ble utredet for diagnosen som barn og andre i voksen alder.

Oppleves forskjellig

Å få diagnosen i voksen alder er utfordrende for noen, mens andre sier de nå kan senke skuldrene og skjønne hvorfor ting ble som de ble. De ser tilbake på mange uforklarlige episoder i det daglige, som har ført til stress og mye uro i forhold til venner, familie og på arbeidsplassen. Eksempler på problemer er overfølsomhet for lyder eller synsinntrykk, konsentrasjonsproblemer og motorisk uro.

ADHD oppleves forskjellig, slik folk er forskjellige. En far som deltok i en foreldregruppe sa: "Har du møtt en person med ADHD, så har du møtt en person med ADHD".

Noen opplever at det er nyttig med tilbud om behandling for ulike symptomer. Andre har mer utbytte av støtte og veiledning for å komme i gang med sine planer for arbeid. Et viktig redskap er kartlegging av den enkeltes ønsker, behov og muligheter.

Økonomi og jobb

En felles utfordring for mange er økonomi og arbeid. Noen har arbeid som er for dårlig tilpasset deres spesielle kompetanse, styrke og begrensninger. Andre har ufullstendig skolegang og mangelfull utdanning for å kunne få en ønsket jobb. 

En dyktig saksbehandler på NAV har den beste oversikten over arbeidsmuligheter, økonomi og tiltak. Som en del av Nasjonal Strategiplan for arbeid og psykisk helse (2007-2012) opprettet NAV egne stillinger med særskilt kompetanse på arbeid og psykisk helse. Dette gir muligheter for et godt og helhetlig samarbeid rundt den enkelte. Noen trenger bare hjelp til å få tatt en manglende eksamen eller fullføre siste året på en høgskole, mens andre må starte med mangelfull ungdomsskole og bygge seg opp videre i et utdanningsforløp.

Siden NAV gir økonomisk støtte både under utdanning og ved tiltak for arbeidsutprøving, gir det voksne med forpliktelser mulighet til å bedre sine kvalifikasjoner til den rette jobben.

Gjensidig åpenhet

Noen vil klare seg i det ordinære arbeidsmarkedet når arbeidsgiver legger til rette for arbeidsoppgaver hvor det tas hensyn til kompetanse, styrke og begrensninger. Det bør være en gjensidig åpenhet og forståelse mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, slik at oppgaver og samarbeid vil kunne gi opplevelse av mening.

I starten kan NAV gi økonomisk støtte til arbeidsgiver for å tilrettelegge arbeidsoppgaver, og gi en kollega i oppgave å være veileder.  Det er viktig at det er samsvar mellom arbeidstakers ressurser og arbeidsgivers forventninger og krav til arbeidet. For å unngå misforståelse og mulige konflikter er det viktig med åpenhet og informasjon til kollegaer på avdelingen. Det stilles også krav til den enkelte, som må ta ansvar for å mestre sine symptomer og lære seg til å si i fra når noe blir vanskelig.

Andre må ha mer tilrettelegging, hvor arbeidsgiver er med i et samarbeid med NAV. I Vesterålen er ASVO en attføringsbedrift med mange forskjellige avdelinger, som legger til rette for arbeidsutprøving. Her kan den enkelte trene på å være i en arbeidssituasjon, i forhold til oppgaver, arbeidstid og samarbeid med  andre. Det blir laget en tidsbestemt plan for den enkelte med mulighet for forlengelse hvis det er nødvendig.

Gjensidig åpenhet og forståelse vil være med på å øke følelse av mestring, og gi en bedre arbeidssituasjon for arbeidsgiver og arbeidstaker. Dette er en prosess, og betegnelsen ”Veien blir til mens du går” passer fint i en slik sammenheng.

  • NAPHA ga i 2013 ut et eget hefte om arbeid og psykisk helse. Les heftet (pdf)
Reidun Grimsø
  • Reidun Grimsø jobber ved Lærings- og mestringssenteret på Nordlandssykehuset Vesterålen.
  • Denne artikkelen er skrevet i samarbeid med NAPHAs skrivekurs.

Mer om

Arbeid og psykisk helse Læring og mestring Praksiseksempler Spesialisthelsetjenesten Nordland

Les også

Publisert: 29/5/2013

Psykoedukasjon i Salten – årlig seminar

Publisert: 11/3/2014

Egeninnsats gir resultat

Publisert: 10/12/2013

Søskengrupper som gir mestring

Publisert: 12/11/2013

Pårørendeundervisning som bygger bro

Publisert: 24/1/2014

Samhandling om lærings- og meistringstilbod til personar med kols

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!