-Vi har noe som heter Hjertelig velkommen-vakt. Denne går på rundgang blant de ansatte, skriver Birgit Valla i Stangehjelpa.
SAMORGANISERT: Løsningen burde være å organisere tjenester sammen, heller enn å behandle samhandling som noe som i seg selv må løses, skriver Birgit Valla. Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com.
SAMORGANISERT: Løsningen burde være å organisere tjenester sammen, heller enn å behandle samhandling som noe som i seg selv må løses, skriver Birgit Valla. Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com.
BIRGIT VALLA
Denne teksten handler om noe helt grunnleggende når det gjelder god psykisk helsehjelp, nemlig lett tilgjengelighet. La meg løfte frem tre aspekter ved lett tilgjengelighet som er viktige for å lykkes:
Oppstykkede tjenester, der noen er lett tilgjengelige og andre ikke, har også etiske aspekter ved seg. Når vi får mange ulike nivå av tjenester blir fagfolk portvoktere som skal sortere folk inn i de passende tjenestene. Lettere depresjon, vær så god, inn denne dør og du får time neste uke. Diagnoser og tidligere innleggelse, da er veien noe lengre. En søknad må på plass før døren åpner seg. Og så videre… Lett tilgjengelighet bør gjelde ALLE, slik at man sammen med den enkelte kan komme frem til hva de har behov for.
I Stange er alle som trenger hjelp velkommen inn samme dør. Vi har noe som heter Hjertelig velkommen-vakt. Denne går på rundgang blant de ansatte, og den dagen man har vakten er hovedoppgaven å få folk til å føle seg nettopp hjertelig velkommen. Det gjelder for de som ringer oss fordi de har behov for hjelp, eller kommer til våre lokaler for en samtale.
Folk som henvender seg til oss blir alle tatt i mot med samme holdning, uavhengig av problematikk. For å kunne dekke de behov som folk kommer med, betyr dette at vi må ha en variert gruppe ansatte med ulik kompetanse. Fagfolk og erfaringskonsulenter arbeider side om side i et likeverdig arbeidsmiljø, der man har sine spesifikke arbeidsoppgaver knyttet til ulike typer problematikk. Da kan folk komme inn samme dør, og bli geleidet inn til riktig rom der det sitter en person som passer akkurat til DEG og ditt behov.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?