ACT og FACT har mye til felles, men er to forskjellige modeller for god behandling. Dette inspirerte meg til å nevne noen få forskjeller som jeg mener er vesentlig i jobben og kan bidra til forståelse av dette for de som på en eller annen måte er involvert i etablering av nye team.
ACT og FACT-modellene har mye til felles, men de er også ulike påpeker artikkelforfatter Niels Zandstra i ROP Aurskog-Høland. (Illustrajonsbilde: colourbox.com)
ACT og FACT-modellene har mye til felles, men de er også ulike påpeker artikkelforfatter Niels Zandstra i ROP Aurskog-Høland. (Illustrajonsbilde: colourbox.com)
ACT og FACT blir ofte nevnt i ett åndedrag når vi snakker om ‘vanskelige’ pasienter, helhetlige tjenester, pasienter som faller mellom to stoler - eller alle stoler for den saks skyld. Men også når vi snakker om samarbeid mellom kommune og spesialisthelsetjeneste, høy ressursbruk hos legevakt, akuttpsykiatri, politi, sosialtjenester også videre.
ACT/FACT blir ofte brukt likt som behandlingsmodell for de dårligst fungerende generelt, men også som psykiatrisk akutt tjeneste. Dette inspirerte meg til å nevne noen få forskjeller som jeg mener er vesentlig i jobben og kan bidra i forståelse av de to modellene, spesielt for de som er på en eller annen måte involvert i etablering av nye team.
Forskjeller mellom Assertive Community Treatment (ACT) og Flexible Assertive Community Treatment (FACT)
ACT og FACT har mye til felles og det de har til felles er det som gjør modellen så effektiv, og dermed populær. Populær i helsevesenet, hos ansatte og ikke minst blant pasienter.
Tre viktige punkter:
Vi er der hvor bruker er
Fysisk: Om der er på gaten, i skogen eller på en avdeling. Men vi er også der hvor bruker er psykisk: om det er overveielse om medikamentbruk, benektelse av en diagnose eller gjennomføring av en atferdsendring.
Vi forhindrer kasteballer
Behandling er helhetlig, langvarig og rettet mot alle livsområder. Og vi gir returgaranti: skriver vi ut til en fastlege kan fastlegen være trygg på at det er kort vei tilbake når det trengs.
Vi jobber med pasienten og nettverket rundt pasienten
Pasienten sitt nettverk kan bli en ressursgruppe som kan ta over (en del av) oppfølgingsbehovet på sikt.
Fotnote:
Jeg skriver pasient. Hvis vi tenker recovery-orientert og er med i den tidsånden hvor pasient er den sentrale aktør i sin behandling er det mer riktig å erstatte ordet ‘pasient’ med ‘kunde’.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?