De fleste FACT-team må forholde seg til to journalsystem, ett for spesialisthelsetjenesten og ett for kommunen. Man får ikke delt informasjon med hverandre, og man har ikke tilgang på hverandres systemer. Dette kan hemme kommunikasjonen og samarbeidet mellom aktørene i teamet.
TUNGVINT: Mange syns journalsystemene er tungvinte å bruke. Foreløpig finnes det ingen optimal løsning. (Foto: Colourbox)
TUNGVINT: Mange syns journalsystemene er tungvinte å bruke. Foreløpig finnes det ingen optimal løsning. (Foto: Colourbox)
Denne artikkelen ble først publisert på Rop.no, 5. mai 2021. Nettstedet Rop.no, drevet av Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse, er lagt ned. NAPHA har etter avtale overtatt rettighetene til en del av innholdet.
Første gang publisert på Rop.no 5. mai 2021. Forfatter: Marte Frimand
Erlend Bønes er stipendiat ved Nasjonalt senter for e-helseforskning. Han har fulgt fem norske FACT-team og sett på hvordan de løser problemet med forskjellige journalsystem. Prosjektet er en del av NKROPs forskningsprosjekt som skal undersøke hvordan FACT-team kan tilpasses og implementeres i Norge.
Bønes har som mål å utvikle en IKT-løsning som forbedrer koordineringen av FACT-team, og dermed skape bedre flyt av relevante helsedata mellom de ulike nivåene i helsesektoren.
Erlend Bønes er stipendiat ved Nasjonalt senter for e-helseforskning. (Foto: Rop.no)
Bønes forteller at noen steder blir de kommuneansatte ansatt i null-prosent-stillinger, eller i forenklet ansettelse. Da får hele teamet tilgang til DIPS, som er journalsystemet sykehuset bruker. Ofte må de da bruke en annen løsning, som programvaren Citrix, for å komme inn i DIPS.
– Dette er ikke en optimal løsning, men den fungerer greit noen steder. De fleste team velger å hovedsakelig føre i DIPS. En bekymring, er at arbeidet FACT-team gjør, blir usynlig for kommunene dersom de ikke fører i kommunenes systemer, sier Bønes.
Les også: Gode erfaringer med FACT på Kronstad psykosepoliklinikk
– Ideelt sett, burde de forskjellige systemer kunne vise informasjon fra hverandre, og andre systemer i helsevesenet, sier Bønes.
– Å løse dette for hele helsesektoren, vil i så fall være et stort prosjekt som tar mange år og koster mange penger å utvikle. Tidligere erfaringer med så store IT-prosjekter, er dessverre at de ofte feiler, når det blir så stort og man må ta hensyn til så mange ting, sier Bønes.
Emil Liljebakk er teamleder for FACT-teamet i Lofoten. Han forteller at det har vært en del dobbeltføring i DIPS og kommunens journalsystemer i oppstarten. De kommuneansatte er ansatt i såkalte forenklede stillinger i sykehuset, og får dermed tilgang på DIPS. I dag journalfører hele teamet hovedsakelig der. Ved oppstart i FACT-teamet, og ved større endringer, oppdateres kommunal journal. Første samtale, kriseplan og behandlingsplan sendes da over elektronisk forutsatt at samtykke foreligger.
– Denne dobbeltføringen er jo helt tullete og tar mye tid. Dette er stikk i strid med FACT-modellens intensjon, som er tid med pasienten sier Liljebakk.
– Samtidig må vi forholde oss til at systemene ikke er tilpasset FACT-modellen. Det er viktig at samarbeidende tjenester i kommunen har nødvendig informasjon for å kunne gi forsvarlig helsehjelp, sier han videre.
Emil Liljebakk i FACT Lofoten. (Foto: Rop.no)
I Nordland har de i tillegg en utfordring med lange avstander. De ansatte i FACT-teamet er dermed ofte ute og reiser.
– Det er vanskelig å dokumentere i DIPS når man er ute på veien, og det er vanskelig å ha oversikt over kalendere til andre teammedlemmer når man skal gjøre nye avtaler. Vi har en forløpskoordinator/driftskoordinator som sitter på kontoret og tar imot avtaler og koordinerer såkalte «gullapper» og legger dem videre inn i timebok i DIPS, sier Liljebakk.
Denne forløpskoordinatoren som sitter og koordinerer avtalene, heter Jo Bertil Sætran. Han jobber ved FACT-teamet i Vestvågøy i Lofoten i Nordland. Alle de fire kommunene i Nordland, bruker samme løsning med forenklede stillinger i sykehuset, og journalføring i DIPS. Det er likevel ikke helt uproblematisk å gi hele teamet tilgang på DIPS.
– Vi hadde en grundig gjennomgang i forkant, slik at vi er helt sikre på at sikkerheten er ivaretatt. Vi kjørte flere risikovurderinger på uønskede hendelser, som hacking og snoking i journalene, sier Sætran.
Les også: FACT-team har bidratt til positive endringer i tjenestesystemet
Stig Nygård, seniorrådgiver i Helsedirektoratet, skjønner at dagens journalsystem er en utfordring. Likevel ser han ingen umiddelbar løsning på problemer.
– Her er det fortsatt flere journalsystemer som er i bruk og som ikke er samkjørte. Foreløpig ser det ut til at dette må løses lokalt og at det er mange år frem i tid før en har journalsystemer som er integrerte og som løser problemstillinger rundt taushetsplikt og kommunikasjon, sier han.
Stig Nygård, seniorrådgiver i Helsedirektoratet. (Foto: Rop.no)
Denne artikkelen ble først publisert på Rop.no, 5. mai 2021. Nettstedet Rop.no, drevet av Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse, er lagt ned. NAPHA har etter avtale overtatt rettighetene til en del av innholdet.
Hvordan vi jobber med en medfødt ferdighet og oppmerksomt nærvær mot angst- og stressrelaterte plager
Sjekk ut metodene og de operative rutinene som Skar-prosjektet, et samarbeid mellom Den Norske Turistforening (DNT) og Oslo kommune bydel...
– Psykiske helsetjenester i kommuner kan tjene mye på å spille på lag med frivillige organisasjoner, sier Hege Eika Frey
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?