Mens FACT Gamle Oslo ble etablert for snart ti år siden, som Norges første, er FACT Sør-Østerdal helt fersk. Hvordan var det å etablere FACT for ti år siden, da ingen visste hva det var? Og hvordan er det i dag?
Teamleder Ahmad Fahim Noorzai (t.v.) og enhetsleder Teddy Lønrusten Midttun i FACT Sør-Østerdal, har hatt litt starttrøbbel, men nå er teamet på beina. (Foto: Privat)
Teamleder Ahmad Fahim Noorzai (t.v.) og enhetsleder Teddy Lønrusten Midttun i FACT Sør-Østerdal, har hatt litt starttrøbbel, men nå er teamet på beina. (Foto: Privat)
Denne artikkelen ble først publisert på Rop.no 14. mars 2023, og er skrevet av Marte Frimand.
FACT Sør-Østerdal dekker de tre kommunene Elverum, Trysil og Åmot. Den første pasienten var på plass 24. august i fjor.
Enhetsleder Teddy Lønrusten Midttun forteller at det tok lang tid fra forprosjektet var ferdig i 2019, til de var i gang.
– Først kom pandemien, og så hadde vi litt starttrøbbel med å finne egnet lokale, sier han.
Motivasjonen bak å starte FACT-team var et ønske om å gi et godt tilbud til pasienter som tidligere ikke hadde fått god nok helsehjelp, eller som ikke var tilgjengelig for hjelp. I tillegg legges det i dag til rette politisk for å opprette FACT-team.
– FACT ligger i tiden, og det er gode tilskuddsordninger. Med færre sengeplasser, må spesialisttjenesten flytte ut, og FACT er vel den modellen som har kommet lengst i sømløse tjenester, sier Midttun.
FACT Vestre Viken: – Færre innleggelser og mindre tvang med FACT
I dag har teamet 27 pasienter. Teamet valgte å starte i det små, og tok kun inn få pasienter til å begynne med.
– Vi har bevisst hatt en veldig behersket og rolig start, og det tror jeg var lurt, sier teamleder Ahmad Fahim Noorzai.
Selv om det var viktig og nødvendig å starte smått, ble de nødt til å holde litt igjen på intensiteten ut mot de få pasientene som var med.
– Mange i teamet var veldig engasjerte, og med så god tid, endte vi opp med å besøke pasientene hver dag, noen ganger to ganger om dagen. Vi gikk veldig inn i pasientenes hverdag og var veldig hands on. Det er bra at vi har ivrige folk som vil ut og komme avgårde og begynne å jobbe, men vi måtte ha mer struktur og oversikt, sier Midttun.
Digitale FACT-team i Finnmark: FACT-team med spesialistene i lomma
Det har vært en del utfordringer med å starte FACT-teamet. Lange avstander og mange deltidsstillinger er noe som trekkes frem.
– Halvparten av gruppa jobber 2-3 dager i uka. Da kan det være utfordrende å få gitt all informasjon til alle. De fleste er til stede mandag, onsdag og annenhver fredag, men flere er bare på plass annenhver uke. Vi prøver å legge behandlingsmøte til en dag alle er der, sier Midttun.
Forskning ved NKROP: FACT-team i langstrakte Norge - utfordringer og tilpasninger
Selv om FACT Sør-Østerdal er relativt nyopprettet selv, har de noen gode råd de gjerne vil dele med andre nystartede team, som kanskje kan gjøre oppstarten litt enklere.
1 Prøv å unngå deltidsstillinger
2 Vi opplevde at det var viktig å selge seg inn som et supplement til tjenestene i kommunen, og ikke som et team som skulle ta over kommunens tjenestetilbud.
3 Tenk sikkerhet. Vi er veldig opptatt av at det skal være trygt for de ansatte. Det er en belastning å starte et nytt team med en ny behandlingsmodell. Det er viktig ikke å glemme at man må være godt skodd for å håndtere risiko.
4 Det har også vært viktig at alle pasientene hadde et ordinært opptak, selv om de ansatte kjente pasientene fra før gjennom kommunen.
Les også: Klinisk farmasøyt i FACT
– Vi er heldige som har fått med oss ekstremt dyktige medarbeidere inn i teamet. Vi er en solid gjeng som var godt kjent i kommunen fra før. Selv om teamet ikke har vært så samkjørt fra begynnelsen av, har vi levd mye på at hver enkelt har så god kompetanse. Det er også stor vilje til videre utvikling, og noe av det vi ser på, er muligheten til å få med en musikkterapeut i teamet, sier Midttun.
FACT Gamle Oslo ble etablert i oktober 2013, og er et samarbeid mellom bydel Gamle Oslo og Lovisenberg DPS.
Teamleder Eirik Ystad, forteller at de hadde et grundig forprosjekt der de snuste på flere forskjellige måter å drive samhandlingsteam på. De endte til slutt opp med FACT.
– Vi hadde ingen erfaring med FACT i Norge fra før, men vi så at den modellen var best egnet basert på behovet i vår bydel. Blant annet hadde FACT et recoveryfokus som vi ikke fant på samme vis i andre modeller, sier han.
Teamleder Eirik Ystad (t.v.) og prosjektleder Tor Helge Tjelta fra den offisielle åpningen av FACT Gamle Oslo. (Foto: Frøy Lode Wiig)
Det var mye diskusjon rundt målgruppe. Skulle de gå for en modell der funksjonsnivået var sentralt, eller for en modell med en diagnostisk målgruppe-beskrivelse?
– I bydel Gamle Oslo, har vi mange med store psykiske utfordringer og mange med et lavt funksjonsnivå. Vi valgte å være mer diagnostiske, for ikke å bli helt oversvømt av mange med et stort hjelpebehov. Samtidig kunne vi spisse oss og bli ordentlig gode på psykose og rus, sier Ystad.
Teamet fikk god veiledning fra Nederland i begynnelsen. Det nederlandske sertifiseringssenteret kom blant annet til Oslo og hadde opplæring. Teamet dro også på studietur til Nederland.
Så ble det en pangstart i oktober 2013, med 50 pasienter fra start. På nyåret, var de oppe i 100 pasienter.
I dag er det 150 pasienter i teamet, der rundt 47 er på tvungen psykisk helsevern og 5 er dømt til behandling.
Les mer om FACT – erfaringer fra Nederland
Etter teamet hadde holdt på et halvt års tid, kom de fra sertifiseringssenteret i Nederland og gjennomførte en evaluering.
Siden har det blitt en ny evaluering i 2017. Og nettopp dette med evaluering, er noe Ystad tror er en av grunnene til at de har lyktes så godt.
– Vi har helt fra start hatt en målsetting om å være så modelltro som mulig. Det er lett å se seg litt blind på egen virksomhet, og det er fort gjort at det flyter ut. Det hjelper veldig at det kommer noen utenfra og ser oss i kortene.
FACT Sør-Gudbrandsdal: Fidelitymålinger gir motiverte ansatte og bedre oppfølging
Vi lurer på om Ystad har noen råd til nyetablerte team, eller til dem som vurderer å etablere FACT. Han kommer med to punkter han mener er viktig:
1) Prøv å være så modelltro som mulig. Jobb med å innarbeide modellen og fidelitykravene, og la dere evaluere. FACT er jo en måte å strukturere arbeidet på, og har man den strukturen inne, flyter arbeidet lettere. Da klarer man seg også bedre gjennom utfordrende perioder med mye sykefravær.
2) Etabler teamfølelsen. Det er kjempeviktig å etablere teamspiriten, ikke i bydelen, ikke i DPS-et, men i teamet. Det er der vi jobber. Dra på studietur sammen, sett av dager med seminarer eller gjør noe annet for å bygge teamet. Det er teamleders ansvar å legge til rette for dette.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?