Slik tas en retningslinje i bruk

Slik tas en retningslinje i bruk

Publisert: 23. april 2012

Sykehuset Østfold og lokale kommuner starter nå arbeidet med å ta i bruk ny ROP-retningslinje. Første steg er at ansatte skal bli bedre kjent med hverandre. Regionalt rusforum er møteplassen.

Merete Møller
SJEKKER EFFEKT: Når behandlingslinja er i virksomhet og ROP-retningslinjen er implementert, skal det kartlegges om tiltakene har hatt noen effekt. – Det blir da nye lokale Gap–undersøkelser, sier prosjektkoordinator Merete Møller i Sykehuset Østfold. FOTO: Bjørn Kvaal.
SJEKKER EFFEKT: Når behandlin...

Det enkelte helseforetak plikter å integrere retningslinjene som kommer. Selv om profesjonsloven gir hver helseutøver et selvstendig ansvar, slipper ikke helseforetakene unna ansvaret om å legge forholdene til rette, slik at intensjonene i en retningslinje følges opp.

Start med sjefen

–Begynn med å forankre en retningslinje, og det viktige implementeringsarbeidet hos ledelsen der den skal tas i bruk, for eksempel i helseforetaket eller kommunen. Det gir aksept for arbeidet til dem som skal implementere retningslinjen, sier prosjektkoordinator Merete Møller i Sykehuset Østfold.

Mal for andre helseforetak

Hun og prosjektleder Arild Schillinger jobber nå med et prosjekt om hvordan Retningslinjen for samtidig rus- og psykiske lidelser (ROP) kan systematiseres og implementeres ved Sykehuset Østfold HF og i de enkelte kommuner i Østfold.

Dette skal gjennomføres ved å gjøre ROP-retningslinjen kjent, gjennomføre Gap-analyser og starte på utforming av en behandlingslinje. Dette er tenkt gjort på en slik måte at det lett kan brukes som en mal for andre helseforetak og kommuner.

Inn på alle arenaer

Schillinger og Møller har fått med seg klinikkdirektør og psykiatrisk ledermøte ved Sykehuset Østfold.

Samtidig er det viktig med innpass på alle arenaer innen psykisk helse og tverrfaglig spesialisert behandling med sengeposter og poliklinikker. Like så viktig er dette ovenfor kommunene, og å involvere brukerne på alle nivåer.

Trenger møteplasser

For å finne veien inn til kommunene, trengs det møteplasser. Blant annet skal dagens samhandlingsarenaer mellom kommune og helseforetak kartlegges.

–Her må også prosjektet forankres, sier Schillinger og Møller.

Fem lokale forum

I Østfold er det er etablert fem regionale rusforum hvor førstelinjetjenesten møter spesialisthelsetjenesten. Dette styres av Kompetansesenter rus region Øst og fylkesmannen. Her deltar Schillinger og Møller for å bli kjent, og for å informere om ROP-retningslinjen, for å bidra til et felles kompetanseløft.

Gap-analyse

Det skal gjennomføres Gap-analyse på behandler- og ledelsesnivå. Et spørreskjema skal avdekke hvor stort gapet er mellom dagens praksis og anbefalinger i den nye retningslinjen:

•Hvor står vi i dag?

•Hvor ønsker vi å være?

•Hvilke tiltak må vi iverksette for å komme dit vi ønsker?

Trekker inn brukerne

Når det gjelder gap på brukernivå, så tilsier implementeringsteori at jo mer brukeren vet og kan om både sin lidelse og sine rettigheter, jo bedre service får man fra hjelpetjenesten.

Pasientene skal få informasjon om tjenestetilbudet og hva ROP-retningslinjen legger opp til. Her vil brukerorganisasjoner bli trukket aktivt med i arbeidet.

-Styrke egenkompetanse

–Vi vil måle brukernes kompetanse på sin egen lidelse og muligheter for hjelp. Deretter skal vi sette inn tiltak som skal styrke egenkompetanse, sier Møller.

ROP-retningslinjen
  • Den gir 93 anbefalinger for hvordan ROP-pasienter skal utredes, behandles og følges opp.
  • Denne artikkelen handler om hvordan Sykehuset Østfold og lokale kommuner jobber med å ta i bruk retningslinjen.

Mer om

Nyheter

Les også

Publisert: 14/12/2012

Mer enn bare ord?

Publisert: 21/8/2015

Får folk i hus

Publisert: 24/8/2015

Bra nok for Birken

Publisert: 27/8/2015

13,5 mill til barn av foreldre som sliter

Publisert: 27/8/2015

Psykisk helse-show for folk flest

Publisert: 02/9/2015

Nytt hefte om selvhjelp

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!