Skal sikre lik oppfølging av barn

Skal sikre lik oppfølging av barn

Publisert: 02. februar 2015

Nye prosedyrer skal bidra til at barn som er pårørende får informasjon og lik oppfølging fra helsepersonell i spesialisthelsetjenesten. Også for kommunene er prosedyrene relevant.

Signegun Romedal

SETT OG HØRT: -Barna skal bli sett, hørt og involvert når foreldre eller søsken er til behandling, sier fagrådgiver Signegun Romedal i BarnsBeste. FOTO: Gunder Christophersen/BarnsBeste.

SETT OG HØRT: -Barna skal bli...

På helsebiblioteket.no finner du nå godkjente kunnskapsbaserte fagprosedyrer for barn som pårørende.

-Vi håper at prosedyrene tas i bruk, og at de vil gjøre en forskjell for familiene. Barna skal bli sett, hørt og involvert når foreldre eller søsken er til behandling, sier fagrådgiver Signegun Romedal i BarnsBeste – nasjonalt kompetansenettverk for barn som pårørende.

Likt ivaretatt

Prosedyrene kommer med klare anbefalinger på hva sykehusene skal gjøre i møte med familier med rusproblemer, psykiske lidelser eller alvorlig somatisk sykdom eller skade.

-Vi håper at dette vil sikre en systematisk oppfølging av barn som pårørende. Prosedyren - eller rettere sagt en overordnet og fire underprosedyrer, gir konkrete anbefalinger til hvordan arbeidet kan gjøres. Den overordnede handler om organisering av arbeidet. De fire underprosedyrene gjelder kartlegging, tiltak internt, samhandling og bekymringsmeldinger, sier Romedal.

Kan tilpasses

Det er nå opp til det enkelte helseforetaket å godkjenne prosedyrene i sin virksomhet.

-Vi tror at alle helseforetak vil trenge disse prosedyrene, og her er det bare å tilpasse dem og godkjenne dem for bruk i eget helseforetak, sier seniorrådgiver Karin Borgen i Nasjonalt nettverk for fagprosedyrer ved Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten.

Prosedyrene er utarbeidet av BarnsBestes nasjonale nettverk for barn som pårørende, i nært samarbeid med Kunnskapssenteret.

-I utgangspunktet er prosedyrene korte, konsise og handlingsrettede for at de skal kunne brukes i en praktisk hverdag. Prosedyrene utgjør en helhet, og alle fem står i sammenheng med hverandre, sier Romedal.

Stort behov

Hun opplyser at det er tre former for kunnskap som ligger til grunn for innholdet i prosedyrene.

-Jeg tenker da på forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og brukerkunnskap. Alt dette er inkludert i det vi nå presenterer. I tillegg har også de aktuelle lovbestemmelsene i helsepersonelloven og spesialisthelsetjenesteloven vært sterkt førende, sier Romedal.

-Lever sine liv i kommunene

Også for kommunene har prosedyrene relevans, påpeker hun.

-En av de fire underprosedyrene gjelder samhandling. Barna og familiene lever jo sine liv i kommunene, og denne prosedyren skal bidra til god informasjonsutveksling mellom kommune og helseforetak, sier Romedal.

Prosedyrene skal bidra til tidlig og forebyggende samarbeid om nødvendig oppfølging av barna i kommunen.

-Prosedyrene er laget for spesialisthelsetjenesten. Det vil være interessant for oss å få innspill fra kommunene på om dette er aktuelt og kan brukes med tilpasninger også av kommunene, sier hun.

Også kommunal plikt

Romedal håper at alle helseforetak nå tar i bruk de nye prosedyrene.

-Hvis de også kan brukes som mal og utgangspunkt for å lage prosedyrer for kommunene, så synes jeg det ville vært flott, sier hun.

Prosedyrene er basert på helsepersonells lovmessige plikt til å ivareta barn som pårørnede.

-Denne plikten gjelder også helsepersonell ansatt i kommunene, understreker hun.

  • Les også blogginnlegg om de nye prosedyrene, på nettsidene til BarnsBeste

Mer om

Nyheter

Les også

Publisert: 14/12/2012

Mer enn bare ord?

Publisert: 21/8/2015

Får folk i hus

Publisert: 24/8/2015

Bra nok for Birken

Publisert: 27/8/2015

13,5 mill til barn av foreldre som sliter

Publisert: 27/8/2015

Psykisk helse-show for folk flest

Publisert: 02/9/2015

Nytt hefte om selvhjelp

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!