Jeg har omskapt minnene fra vanskelig barndom til å min største drivkraft og ressurs. Jeg kunne ikke hjulpet skoleungdommene i Uganda uten erfaringene og smerten jeg selv har vært gjennom.
FÅR TRO PÅ SEG SELV: Elever fra Child Restoration Outreach (CRO) samlet etter MayCoach workshop januar 2016. Organisasjonen CRO i Mbale, Uganda, gir skole og opplæring og støtter barn, ungdom og familier som har levd på gaten.
FÅR TRO PÅ SEG SELV: Elever fra Child Restoration Outreach (CRO) samlet etter MayCoach workshop januar 2016. Organisasjonen CRO i Mbale, Uganda, gir skole og opplæring og støtter barn, ungdom og familier som har levd på gaten.
I flere år har jeg jobbet med gateungdommer i Uganda. 13 januar 2018 skal jeg for fjerde gang gjennomføre workshop i Uganda, der jeg skal jobbe med gateungdommer, flyktninger og en gruppe lærere i byene Mbale og Kabale. Jeg skal sette fokus på elevenes og lærernes evne til å tro på seg selv og skape en meningsfylt hverdag.
Jeg har utarbeidet et læringshefte for ungdommene. Elevene følger jenta «Aida» gjennom hennes utfordringer. Historien er knyttet opp mot verktøy som kan hjelpe ungdommene å komme igjennom det som er vanskelig. Både historien og verktøyene er bygget på mine egne erfaringer fra en vanskelig barndom med en psykisk syk mor og hennes vei ut av det, samt igjennom verktøy jeg har lært meg gjennom flere års utdannelse innen coaching og ledelse, blant annet ved Universitetet i Agder.
Å arbeide med noe som skaper et brennende engasjement, som gir mening ut over meg selv, gjør at jeg får energi og glede. Jeg har jobbet meg igjennom tøffe utfordringer, møtt min sårbarhet, og sett at det nytter. Det gir håp.
Frykt, skam, skyld, sorg, sinne og bitterhet kan bygge seg opp og skape uoverkommelige hinder. Jeg tror likevel alle har et stort ubrukt potensial, som de ikke utfordrer.
Men, med erfaringene og «verktøykassen» jeg har, lærer jeg elevene å finne indre kraft til å rive ned begrensende tanker og hindre.
Jeg tror alle kan gjøre en forskjell.
Under navnet MayCoach arbeider jeg og flere andre med grunnleggende opplæring i kommunikasjon og mental trening, med psykologiske innvirkninger på hvordan vi tenker, og hva tanker gjør med oss. Vi jobber også med å hjelpe elevene til å se livet i ulike perspektiv, skape drømmer, finne mening og håp og å utfordre refleksjon som en viktig faktor for læring. Ja å sist men kanskje aller viktigst , få elevene til å skape sin egen identitet.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?