Ny forskrift for utdanning av psykologer er vedtatt. Fremtidens psykologer skal få mer kompetanse i helsefremming og forebygging, tverrfaglig samarbeid, veiledning og systemarbeid. Nå er det opp til universitetene å realisere det, men uten at det er gitt signaler om økte ressurser.
FREMTIDENS PSYKOLOG: Utdanningene ved NTNU, UiO, UiT og UiB får felles minstekrav. Den nye retningslinjen for utdanning av fremtidens psykologer skal ruste studentene for jobb i kommunene. (Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com).
FREMTIDENS PSYKOLOG: Utdanningene ved NTNU, UiO, UiT og UiB får felles minstekrav. Den nye retningslinjen for utdanning av fremtidens psykologer skal ruste studentene for jobb i kommunene. (Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com).
13. januar ble ny Forskrift om nasjonal retningslinje for psykologutdanning offentligjort. Nå må universitetene hive seg rundt for å lage ny utdanningsmodell innen utgangen av året.
De siste årene har alle helse- og sosialfagutdanningene vært under revisjon. Prosjektet har tittelen RETHOS. Fire departement, blant dem Arbeids- og sosialdepartementet, Barne- og familiedepartementet, Helse- og omsorgsdepartemenetet og Kunnskapsdepartementet står bak utviklingen av nye og felles minstekrav til utdanningsinsitusjonene.
Det var et behov for å definere hva studentene skulle kunne når de var ferdige med utdanningen, for det var ulikt rundt omkring i landet, sier Forsknings- og høyereutdanningsminister Iselin Nybø (V) til NRK 13. januar.
Utdanningene skal bedre tilpasses tjenestene og brukernes behov og et praksisfelt i endring. Derfor har både sykehus og kommuner, universitetene, høgskolene og studentene selv vært representert i programgruppene for hver utdanning.
Psykologutdanning tilbys i dag ved NTNU, Universitetet i Oslo, Universitet i Bergen og Universitetet i Tromsø. Det er holdt omfattende høring- og innspillsrunder, der også NAPHA har bidratt med synspunkt.
– Det var viktig å få inn det som gjør rollen som psykolog i kommunen annerledes enn i spesialisthelsetjenesten. Oppgaver i kommunen kan og bør strekke seg ut over klinisk behandling, og kommunene trenger psykologer som blant annet kan drive veiledning av annet personell og bidra til systematisk videreutvikling og forbedring av tjenestene, sier Kjetil Orrem, faglig rådgiver i NAPHA.
Den kliniske profilen er der fortsatt, men helsefremming og forebygging skal sterkt inn. Psykologene skal både få kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
– Dette har vært viktig fra kommunenes side, fordi det er dette vi jobber med og det er den retningen det går i, sier Kenneth Haugjord, psykolog i Kristiansand kommune.
Haugjord sitter i programgruppen.
– Vi har jobbet for en mer kontekstuell måte å se mennesket og psykisk helse på, og for å få inn begreper som handler om mestring og menneskelige ressurser, sier han.
Samarbeid med andre profesjoner og faggrupper er tatt inn retningslinjene. Dette er viktig for å kunne utnytte viften av aktører og muligheter til godt psykisk helsearbeid i kommunen.
Veiledning av andre og kompetanse i prosjektarbeid er også med.
– I en kommune kan man bli satt til en sånn type arbeid og kunnskap om å skape endring i organisasjonen blir viktig, sier Haugjord.
Om seks-sju år vil psykologene utdannet etter ny modell kunne strømme ut i kommunene.
Det er opp til universitetene å forme det pedagogiske løpet.
Kristine Rensvik Viddal, nestleder utdanning og førsteamanuensis ved Psykologisk institutt ved NTNU, sitter i programgruppen. Som representant for utdanningsinstitusjonene som skal sette retningslinjene ut i pedagogisk praksis, sier hun at retningslinjen er mer omfattende og detaljert enn hva tilfellet var med Nasjonal plan for profesjonsutdanning, som nå fases ut.
I Dagsnytt18 13. januar (7. Nye minstekrav..00:50:00) kritiserte leder i Universitets- og høgskolerådet (UHR) og rektor ved Universitetet i Bergen (UiB), Dag Rune Olsen, departementene for nettopp dette, å instruere høgskoler og universitet for detaljert i læreinnholdet i slike forskrifter.
Men, Rensvik Viddal, som representerer nettopp universitet- og høgskolesektoren i RETHOS’ programgruppe, sier forskriften er resultat av det de i fellesskap har kommet frem til som et ønskelig felles minstekrav, og ikke et forsøk på å redusere universitetenes autonomi.
– Forskriften om retningslinje beskriver konkret læringsutbytte på spesifikke tema, men sier ikke hvordan det pedagogiske opplegget skal løses, sier hun.
Dette er et stort og viktig utdanningsløft som det er bred politisk enighet om. Fokuset på 1. linjearbeid styrkes og får status.
– Studentene kan blant annet være tryggere på at de får kompetanse som arbeidsgivere spør etter, og for kommunene innebærer dette løftet en fordel, sier Rensvik Viddal.
Kristine Rensvik Viddal og kollegaene får nå et år på seg til å lande en ny utdanningsmodell. Det kan bli krevende, for det er lite av det nåværende opplæringen som ønskes fjernet. Økte ressurser følger heller ikke med.
– Med tanke på at vi skal forsterke praksis- og ferdighetstrening, tilby tverrfaglig opplæring og læringsutbytter på høyt nivå, og innføre et nytt kompetanseområde, så snakker vi om en enda mer ressurskrevende psykologutdanning, sier hun.
Instituttene selv kan også komme til å trenge ny kunnskap og kompetanse.
For å gi forskningsbasert undervisning vil det for eksempel være behov for mer forskning på helsefremming og forebygging.
– Eksempelvis er det behov for Phd-stillinger tilknyttet kommunene sier Rensvik Viddal.
Programgruppene blir sittende og retningslinjene skal evalueres og eventuelt justeres.
Men, fra høsten 2021 skal psykologistudentene i Norge begynne på en utdanning med mye nytt innhold.
– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.
– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.
– Flere enn vi har trodd har nytte av bare en time. Det er lett å ta kontakt via portalen på kommunens nettside
Hva er egentlig forsvarlig psykisk helsehjelp, og hva er uforsvarlig? Dette var ett av temaene på en ledersamling i Lillestrøm nylig
– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforsking AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på napha.no?