11 punkter for bedre ROP-tjenester

11 punkter for bedre ROP-tjenester

Nyhet / Publisert: 19. april 2020.   Endret: 22. april 2020

Da samfunnsmedisiner Vidar Bjørn ble pensjonist, gjøv han løs på et nytt masterstudium. Han mener New Public Management kommer til kort, og at løsningene finnes i den praktiske kunnskapen. Derfor studerte han fagfolks ledelse på nært hold, og det han fant, er interessant.

Vidar Bjørn, lege, leder for prosjektet Spor Vestfold

LØFTER MELLOMLEDERNE: Vidar Bjørn, samfunnsmedisiner gjennom 35 år, nå pensjonist, byr på en masteroppgave og en fagartikkel om det han brenner for. (FOTO: Roald Lund Fleiner/NAPHA).

LØFTER MELLOMLEDERNE: ...

-Jeg har spurt meg hvorfor det er så vanskelig å skape gode tjenester for målgruppen med samtidig psykisk helse- og rusutfordringer. Når både viljen til det og satsingen er så stor. Det er dette jeg har forsøkt å svare på i masteroppgaven, sier Vidar Bjørn. 

Med 35 år bak seg i yrket og ledelse av utvklingsprosjekt, som SPoR Vestfold, har Bjørn forsket på problemstillingen i lang tid og observert praksisfeltet.

-Mellomledernes handlingskompetanse er for dårlig utnyttet i dag, sier Bjørn.

Ikke bare brukermedvirkning

Brukermedvirkning er definert som noe av det viktigste for å utvikle behandling som oppleves nyttig. Bjørn mener det er viktig, men ikke nok.

-Jeg har sett hvor viktig medarbeidernes medvirkning er. Det er de som er i dialog med brukerne, sier han.

Mellomledere som samarbeider

Og, det er her mellomlederne kommer inn. Hvilken rolle spiller de? Hvordan leder de?

Lederne av ulike tjenester i kommunen og spesialisthelsetjenesten har nøkkelroller i samhandling. De kan legge til rette for endring, slik Samhandlingsteamet i Bærum gjorde. Vidar Bjørn studerte dette teamet på nært hold i 2014. I fagartikkelen Mot et nytt paradigme for RoP-tjenstene - mellomlederes handlingskompetanse oppsummerer han i elleve punkter hva dette kan lære oss om nyttige tjenester til RoP-pasientene.

Praktisk kunnskap må verdsettes

Innenfor den rådende forståelsesrammen preget av New Public Management og evidensbasert medisin. kommer vi til kort, fordi tjenestene blir fragmenterte og ikke klarer å favne den enkeltes behov og livsverden.

-Lar vi i stedet den praktiske kunnskapen fra de som jobber tett på og i dialog med brukerne få prege utforming av tjenestene, åpner mulighetene seg, mener Vidar Bjørn.

-Trenger ikke skylde på systemet!

Det er ingen grunn til å gi opp håpet. Vidar Bjørn ser lyspunktene, og vil gjerne at mellomledere lar seg inspirere av de 11 punktene.

-Hovedpoenget mitt er at det er mye mellomledere kan gjøre selv, innenfor sitt ansvarsområde og sammen med andre mellomledere. De trenger ikke å skylde på de store strukturene, sier Bjørn. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mer om

Rusproblem og psykisk lidelse Fagartikkel Masteroppgaver/hovedoppgaver Ledelse Samhandling Nyheter

Les også

Publisert: 19/4/2020

Mot et nytt paradigme for RoP-tjenestene – mellomlederes handlingskompetanse

Publisert: 29/11/2021

Bygg et fundament for endring

Publisert: 04/1/2022

På hjul for Brukerplan i 78 kommuner

Publisert: 24/8/2015

Reflekterende prosesser i studentveiledning

Publisert: 10/2/2021

Sju prinsipper i et helhetlig tjenestetilbud

Aktuelt
Publisert: 20/1/2025
Webinar

Konkrete tips for å beholde seniorer i arbeidslivet

– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.

Siste fra Kunnskapsbasen
Publisert: 16/1/2025
Foredrag

Tre grep kan løse utfordringen med for få yrkesaktive hender i 2050

– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.

Publisert: 03/12/2024
Praksiseksempel

Tar grep for å gi innbyggerne i Lillestrøm lettere vei til psykisk helsehjelp

– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss