Ved Mestringsenheten i Sandnes kommune ønsker man å jobbe mer recoveryorientert. Derfor har de utviklet en egen veileder for sine ansatte.
REFLEKSJONSKORT: Mestringsenheten i Sandnes kommune har laget refleksjonskort, som de ansatte jevnlig bruker for å reflektere over verdier, holdninger og egen praksis (foto: Steinar Trefjord)
REFLEKSJONSKORT: Mestringsenheten i Sandnes kommune har laget refleksjonskort, som de ansatte jevnlig bruker for å reflektere over verdier, holdninger og egen praksis (foto: Steinar Trefjord)
Til arbeidet med å implementere og fremme recoveryorientert praksis, har enheten utarbeidet en veileder med informasjon og oppgaver til de ansatte. Veilederen kan også være et nyttig verktøy for andre kommuner og tjenester som ønsker å jobbe systematisk med recoveryorientering av tjenestene.
"Recovery - en veileder for alle ansatte i Mestringsenheten" (Trefjord og Dahl, 2015) er ment å gi inspirasjon til faglige refleksjoner og god praksis. Den gir en kort presentasjon av recovery som filosofi og grunnlagstenkning, samt at veilederen inneholder oppgaver som skal hjelpe tjenestene og de ansatte til å fremme recoveryorienterte praksiser.
Mestringsenheten i Sandnes er en bydekkende enhet, som gir tjenester til voksne innen rus og psykisk helse. De har 145 årsverk og er fordelt på 10 avdelinger med ulike lokaliseringer i kommunen. I tillegg er det flere prosjekter knyttet til enheten.
De har bestemt at recovery skal være den felles faglige plattformen for alle deres tjenester.
Konkrete oppgaver og refleksjonsspørsmål rundt verdier og holdninger er sentralt i utviklingsarbeidet. Det skal jobbes både med ansattes egne verdier, og hva disse verdiene betyr for praksisutøvelsen. Ansatte utfordres til blant annet å spørre seg selv:
Med utgangspunkt i fem sentrale recoveryprosesser, skal de ansatte i Mestringsenheten i Sandnes bli mer bevisst på hvilke ressurser, styrker og erfaringer de selv har - erfaringer og styrker som også kan komme brukeren til gode. De skal også bli flinkere til å jakte på hva som betyr mest for brukeren.
De fem recoveryprosessene er:
"Den kloke hjelperen i Mestringsenheten er på jakt etter den enkelte bruker sine verdier, ressurser, drømmer og mål." (Trefjord og Dahl, 2015)
I veilederen er det også listet opp 22 punkter som kan gjøres om til refleksjonskort. Disse kan brukes til jevnlige diskusjoner og refleksjoner i personalgruppa. For eksempel kan man fast sette av 10 minutter på et personalmøte, allmøte eller lignende til å trekke ett refleksjonskort og diskutere dette. Det oppfordres til at man gjerne lager egne tekster, case eller spørsmål, i tillegg til de man finner i veilederen.
I en av oppgavene i veilederen brukes heftet "100 råd som fremmer recovery - en veiledning for psykisk helsepersonell" som et verktøy for praksisutviklingen. Dette heftet er skrevet av Mike Slade og ble oversatt og utgitt på norsk av NAPHA i mai 2015. Både ledergruppa og tjenestestedene i Mestringsenheten utfordres til å velge ut 3 råd fra heftet, som man skal ha fokus på og jobbe særskilt med det neste halvåret.
Du kan lese mer om veilederen og hvordan den kan brukes i denne nyhetsartikkelen på napha.no
Kilder:
S. Trefjord og C. Dahl, "Recovery - en veileder for alle ansatte i Mestringsenheten", Sandnes kommune, 2015.
https://www.sandnes.kommune.no/mestringsenheten, hentet 01.10.2015.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?