97 prosent av norske kommuner har hørt om NAPHA. Nesten 80 prosent av de som har vært i kontakt med senteret opplevde dette som nyttig eller svært nyttig, ifølge ny SINTEF-rapport.
NYTTIGE: Dette lille knippet av NAPHA-ansatte er glade for at en stor andel av kommunene opplever senteret som nyttig. Bak f.v. Ellen Hoxmark, Møyfrid Kjølsdal, Stian Reinertsen og Siri Bjaarstad. Foran f.v. Gry Strøm og Kristin Trane. FOTO: Tormod Hatling/napha.no.
NYTTIGE: Dette lille knippet av NAPHA-ansatte er glade for at en stor andel av kommunene opplever senteret som nyttig. Bak f.v. Ellen Hoxmark, Møyfrid Kjølsdal, Stian Reinertsen og Siri Bjaarstad. Foran f.v. Gry Strøm og Kristin Trane. FOTO: Tormod Hatling/napha.no.
SINTEF har i en større rapport om lokalt psykisk helsearbeid også stilt kommunene noen sprøsmål om deres forhold til NAPHA og andre kompetansesentre innen psykisk helse og rus: Om de har hørt om, hatt kontakt med eller brukt sentrene -herunder nettsidene- og hvilken nytte de har hatt av kontakten.
Av landets totalt 428 kommuner har 374 svart på disse spørsmålene. 97 prosent, eller 364 av de 374 kommunene som har svart, sier de kjenner til NAPHA. 255 av dem har hatt kontakt med eller brukt senteret. 200 kommuner, eller nærmere 80 prosent av de som har hatt kontakt med NAPHA, opplevde kontakten som nyttig eller svært nyttig, viser rapporten.
Rapporten avdekker at det er i de større kommunene NAPHA gjør seg mest bemerket.
De 255 kommunene som har vært i kontakt med eller brukt NAPHA har et gjennomsnittlig innbyggertall -målt etter median - på nærmere 6000 innbyggere. I de 109 kommunene som har hørt om, men ikke vært i kontakt med senteret, ligger innbyggertallet på drøyt 3000 i snitt. Blant de 10 kommunene som ikke hadde hørt om NAPHA da undersøkelsen ble gjort, ligger innbyggertallet i snitt i overkant av 2000.
Samme tendens viser seg på spørsmålet om hvor nyttig kontakten med og bruken av NAPHA oppleves. Det er en overvekt av større kommuner som sier at kontakten med eller bruken av NAPHA har vært nyttig eller svært nyttig.
Ifølge rapporten er det i Telemark og Sogn og Fjordane at NAPHA har sitt største forbedringspotensial.
NAPHA-leder Trond Hatling gleder seg over tallene.
-Dette er for NAPHA sin del den første landsomfattende målingen av hvordan kommunene som vår primære målgruppe kjenner oss, og i hvilken grad de opplever oss som nyttig. Gitt våre ressurser og relativt korte funksjonstid er dette oppløftende tall. Det er særlig verdifullt at dette er opplysninger på kommunenivå, og vi vil derfor bruke dette aktivt i vårt regionale arbeid framover for å styrke arbeidet mot de fylker og kommuner hvor vi ennå er lite kjent og lite brukt, sier han.
– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.
– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.
– Flere enn vi har trodd har nytte av bare en time. Det er lett å ta kontakt via portalen på kommunens nettside
Hva er egentlig forsvarlig psykisk helsehjelp, og hva er uforsvarlig? Dette var ett av temaene på en ledersamling i Lillestrøm nylig
– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforsking AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på napha.no?