Så nyttig er NAPHA

Så nyttig er NAPHA

Ny SINTEF-rapport / Publisert: 22. desember 2015.   Endret: 05. januar 2016

97 prosent av norske kommuner har hørt om NAPHA. Nesten 80 prosent av de som har vært i kontakt med senteret opplevde dette som nyttig eller svært nyttig, ifølge ny SINTEF-rapport.

NAPHA-ansatte

NYTTIGE: Dette lille knippet av NAPHA-ansatte er glade for at en stor andel av kommunene opplever senteret som nyttig. Bak f.v. Ellen Hoxmark, Møyfrid Kjølsdal, Stian Reinertsen og Siri Bjaarstad. Foran f.v. Gry Strøm og Kristin Trane. FOTO: Tormod Hatling/napha.no.

NYTTIGE: Dette lille knippet ...

SINTEF har i en større rapport om lokalt psykisk helsearbeid også stilt kommunene noen sprøsmål om deres forhold til NAPHA og andre kompetansesentre innen psykisk helse og rus: Om de har hørt om, hatt kontakt med eller brukt sentrene -herunder nettsidene- og hvilken nytte de har hatt av kontakten.

Kjent for de fleste

Av landets totalt 428 kommuner har 374 svart på disse spørsmålene. 97 prosent, eller 364 av de  374 kommunene som har svart, sier de kjenner til NAPHA. 255 av dem har hatt kontakt med eller brukt senteret. 200 kommuner, eller nærmere 80 prosent av de som har hatt kontakt med NAPHA, opplevde kontakten som nyttig eller svært nyttig, viser rapporten.

Sterkest i større kommuner

Rapporten avdekker at det er i de større kommunene NAPHA gjør seg mest bemerket.

De 255 kommunene som har vært i kontakt med eller brukt NAPHA har et gjennomsnittlig innbyggertall -målt etter median - på nærmere 6000 innbyggere. I de 109 kommunene som har hørt om, men ikke vært i kontakt med senteret, ligger innbyggertallet på drøyt 3000 i snitt. Blant de 10 kommunene som ikke hadde hørt om NAPHA da undersøkelsen ble gjort, ligger innbyggertallet i snitt i overkant av 2000.

Samme tendens viser seg på spørsmålet om hvor nyttig kontakten med og bruken av NAPHA oppleves. Det er en overvekt av større kommuner som sier at kontakten med eller bruken av NAPHA har vært nyttig eller svært nyttig.

Ifølge rapporten er det i Telemark og Sogn og Fjordane at NAPHA har sitt største forbedringspotensial.

-Oppløftende tall

NAPHA-leder Trond Hatling gleder seg over tallene.

-Dette er for NAPHA sin del den første landsomfattende målingen av hvordan kommunene som vår primære målgruppe kjenner oss, og i hvilken grad de opplever oss som nyttig. Gitt våre ressurser og relativt korte funksjonstid er dette oppløftende tall. Det er særlig verdifullt at dette er opplysninger på kommunenivå, og vi vil derfor bruke dette aktivt i vårt regionale arbeid framover for å styrke arbeidet mot de fylker og kommuner hvor vi ennå er lite kjent og lite brukt, sier han. 

  • Se side 174-176 i rapporten for flere detaljer rundt hvordan kommunene opplever både NAPHA og andre kompetansesentre

Mer om

Nyheter

Les også

Publisert: 04/12/2015
Ny doktorgrad

NAPHA-rådgiver disputerte om utviklingshemmede og arbeid

Publisert: 13/1/2011

- NAPHA er viktig for oss

Publisert: 08/10/2015
Statsbudsjettet 2016

Savner voksnes psykiske helseutfordringer i Statsbudsjettet 2016

Publisert: 30/3/2011

NAPHA på Dobbeldiagnose-konferansen

Publisert: 10/12/2010

- Befrielse å komme til NAPHA

Publisert: 18/10/2011

På samarbeids-visitt hos NAPHA

Aktuelt
Publisert: 20/1/2025
Webinar

Konkrete tips for å beholde seniorer i arbeidslivet

– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.

Siste fra Kunnskapsbasen
Publisert: 16/1/2025
Foredrag

Tre grep kan løse utfordringen med for få yrkesaktive hender i 2050

– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.

Publisert: 03/12/2024
Praksiseksempel

Tar grep for å gi innbyggerne i Lillestrøm lettere vei til psykisk helsehjelp

– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss