Åtte tips om hvordan den psykiske helsetjenesten kan nå ut til folk

Åtte tips om hvordan den psykiske helsetjenesten kan nå ut til folk

Synliggjøring / Publisert: 13. mars 2018.   Endret: 18. januar 2024

Det er ikke alltid så lett å nå de som trenger det aller mest. Her er noen konkrete tips fra den psykiske helsetjenesten på Røros.

røros2

EN AV ERFARINGENE: En beskjeden annonse i avisa er ofte ikke nok. Får folk i tillegg vite om tilbudet via legen, radio, avis og sosiale medier, er sjansen større for at de biter på. (FOTO: Anne Kristiansen Rønning/ NAPHA)

EN AV ERFARINGENE: En beskjed...

Da Astrid Sæther og Anne Kari Nygaard, som er psykisk helsearbeidere på Røros, skulle rekruttere deltakere til KiB-kurs, gikk de litt nye veier.

Her kommer de med noen konkrete tips til NAPHAs lesere, om hva som kan være nyttig for å nå ut til folk.

1) Velg riktig sted

 -Vi kjører KiB-kurs i Storstuggu på Røros, som er stedets kulturhus. Der har mange hatt positive opplevelser, som konserter, kino og lignende.

-Hadde vi i stedet valgt møterommet i den psykiske helsetjenesten, tror vi terskelen ville vært litt høyere.

2) Bruk lokalmedia

-Erfaringer fra tidligere har vist at det er lurt å være synlig i lokalmedia, både radio og avis.

-Vi kontaktet begge, og fikk fine reportasjer begge steder.

3) Bruk sosiale medier

- Informasjon om kurset ble lagt ut både på kommunens og Frisklivssentralens Facebook-sider.

-Budskap kan spre seg fort når man får venner og bekjente til å være med og like og dele.

4) Vær bevisst i arbeidet med brosjyre

-Vår folder, som ble laget i samarbeid med Frisklivssentralen, er plassert på steder der folk ferdes. Vi regner med at de fleste på Røros har sett den ett eller annet sted.

-Det er viktig å velge lette bilder i informasjonsmateriell og brosjyrer. Vi ønsker at folk får en god følelse når de ser brosjyren. Selv valgte vi en prestekrage i folderen. Den gir et åpent og positivt inntrykk.

 5) Bank på døra til legene og NAV

-Legene er sentrale personer for å nå ut. De er ofte travle, men for vår del var det nok å ha et møte med dem på 10-15 minutter, der vi fortalte om kurset. Gjennom dette ble flere rekruttert til kurset.

-Mange aktuelle deltakere har for øvrig kontakt med NAV, og det har vært viktig for oss å bruke Nav-ansatte til å informere om tilbudet vårt.

6) Frisklivssentralen ufarliggjør

-Det er Frisklivssentralen på Røros som arrangerer KiB-kurset, sammen med den psykiske helsetjenesten. At Frisklivssentralen er arrangør, er med på å ufarliggjøre kurset. Frisklivssentralen har også god kompetanse på markedsføring. Noe som har vært en stor fordel for å nå ut.

7) Bruk andre ressurspersoner i kommunen

-Vi har benyttet  kommunens kommunikasjonsrådgiver som sparringspartner når vi har diskutert hvordan vi skal nå ut. Det har  vært nyttig for oss.

 8) Jo flere kanaler, jo større sjanse for å nå ut

-En beskjeden annonse i avisa er ofte ikke nok. Får folk i tillegg vite om tilbudet via legen, radio, avis og sosiale medier, er sjansen større for at de biter på.

 

 

ENGASJERTE: Astrid Sæther og Anne Kari Nygaard er psykisk helsearbeidere i Røros kommune. (FOTO: Anne Kristiansen Rønning/ NAPHA)

Mer om

Folkehelse Helsefremming og forebygging God hjelp i et brukerperspektiv Organisering av tjenester Samhandling Nav

Les også

Publisert: 30/5/2018

-Har fått klare råd om hvordan vi kan lykkes i folkehelsearbeidet

Publisert: 08/12/2017

-Har stor nytte av BrukerPlan

Publisert: 14/12/2011

I Bamble heier vi på hverandre

Publisert: 19/10/2022

Å evaluere psykiske helsetjenester er fremtiden, sier David Clark, som står bak IAPT, Englands versjon av RPH

Publisert: 15/9/2022

Konkrete grep kan gi små og store kommuner mer likeverdige tjenester innen psykisk helse- og rus

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!