Det er ikke alltid så lett å nå de som trenger det aller mest. Her er noen konkrete tips fra den psykiske helsetjenesten på Røros.
EN AV ERFARINGENE: En beskjeden annonse i avisa er ofte ikke nok. Får folk i tillegg vite om tilbudet via legen, radio, avis og sosiale medier, er sjansen større for at de biter på. (FOTO: Anne Kristiansen Rønning/ NAPHA)
EN AV ERFARINGENE: En beskjeden annonse i avisa er ofte ikke nok. Får folk i tillegg vite om tilbudet via legen, radio, avis og sosiale medier, er sjansen større for at de biter på. (FOTO: Anne Kristiansen Rønning/ NAPHA)
Da Astrid Sæther og Anne Kari Nygaard, som er psykisk helsearbeidere på Røros, skulle rekruttere deltakere til KiB-kurs, gikk de litt nye veier.
Her kommer de med noen konkrete tips til NAPHAs lesere, om hva som kan være nyttig for å nå ut til folk.
-Vi kjører KiB-kurs i Storstuggu på Røros, som er stedets kulturhus. Der har mange hatt positive opplevelser, som konserter, kino og lignende.
-Hadde vi i stedet valgt møterommet i den psykiske helsetjenesten, tror vi terskelen ville vært litt høyere.
-Erfaringer fra tidligere har vist at det er lurt å være synlig i lokalmedia, både radio og avis.
-Vi kontaktet begge, og fikk fine reportasjer begge steder.
- Informasjon om kurset ble lagt ut både på kommunens og Frisklivssentralens Facebook-sider.
-Budskap kan spre seg fort når man får venner og bekjente til å være med og like og dele.
-Vår folder, som ble laget i samarbeid med Frisklivssentralen, er plassert på steder der folk ferdes. Vi regner med at de fleste på Røros har sett den ett eller annet sted.
-Det er viktig å velge lette bilder i informasjonsmateriell og brosjyrer. Vi ønsker at folk får en god følelse når de ser brosjyren. Selv valgte vi en prestekrage i folderen. Den gir et åpent og positivt inntrykk.
-Legene er sentrale personer for å nå ut. De er ofte travle, men for vår del var det nok å ha et møte med dem på 10-15 minutter, der vi fortalte om kurset. Gjennom dette ble flere rekruttert til kurset.
-Mange aktuelle deltakere har for øvrig kontakt med NAV, og det har vært viktig for oss å bruke Nav-ansatte til å informere om tilbudet vårt.
-Det er Frisklivssentralen på Røros som arrangerer KiB-kurset, sammen med den psykiske helsetjenesten. At Frisklivssentralen er arrangør, er med på å ufarliggjøre kurset. Frisklivssentralen har også god kompetanse på markedsføring. Noe som har vært en stor fordel for å nå ut.
-Vi har benyttet kommunens kommunikasjonsrådgiver som sparringspartner når vi har diskutert hvordan vi skal nå ut. Det har vært nyttig for oss.
-En beskjeden annonse i avisa er ofte ikke nok. Får folk i tillegg vite om tilbudet via legen, radio, avis og sosiale medier, er sjansen større for at de biter på.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?