15 råd ved implementering av Feedback informerte tjenester

15 råd ved implementering av Feedback informerte tjenester

Tilbakemeldingsverktøy / Publisert: 08. juni 2021.   Endret: 12. august 2021

Oppstarten av bruk av tilbakemeldingsverktøyet Feedback informerte tjenester (FIT) kan være utfordrende. Derfor har vi samlet noen råd fra erfarne FIT-eksperter. 

To kvinner snakker sammen

FIT: For at alle skal få en fin opplevelse og se mulighetene som ligger i bruk av FIT, er det viktig å finne ut hvordan folk ønsker å bli presentert for dette.  (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

FIT: For at alle skal få...

Her er 15 råd som kan være til hjelp for dere som enten skal starte med, eller som er i oppstartsfasen av å implementere FIT i tjenestene. 

1. Alle må spille på lag

For å få til en god implementering av FIT er det viktig at ledelse og nøkkelpersoner spiller på lag. Oppfølgingen fra ledelsen underveis er like viktig, og kanskje viktigere, enn den tiden man bruker på å planlegge oppstart. Man er som et fotballag: alle har viktige roller og posisjoner, og man får ikke gjort en god jobb uten at alle er med og spiller hverandre gode.

2. Sørg for forankring i ledelsen

Det er mye som skal være på plass ved implementering av FIT, både kostnader, databehandleravtaler, risiko- og sårbarhetsanalyser, ressursbruk og opplæringsplan. Også på grunn av dette er det viktig at implementering av FIT er godt forankret i ledelsen.

3. Ha fokus på ansvarsfordeling

For å lykkes med implementeringen av FIT og ikke brenne ut ildsjeler/ressurspersoner er det viktig med god ansvarsfordeling mellom ledelsen (administrasjonen) og klinikere (ressurspersoner). Fokus på dette vil også bidra til mye kortere implementeringstid.

4. Bygg opp en god tilbakemeldingskultur

Å bygge opp en god tilbakemeldingskultur internt er alfa og omega for å lykkes med å implementere FIT i tjenesten.

5. Konkretiser begrepene medvirkning, brukerorientering og empowerment

Medvirkning, brukerorientering og empowerment er alle fine verdier, men de er ikke nødvendigvis konkrete nok til å gi mening for alle ansatte når det kommer til praksis. Hva vil disse begrepene si helt konkret i vårt arbeid? Det må være en bevissthet rundt dette i hvert enkelt team.

6. La ansatte gjøre FIT til sitt uten å gå for langt vekk fra FIT-konseptet

FIT må gi konkret mening i det daglige arbeidet og ikke bli redusert til noen fine overskrifter eller en fin «overflate». Først da blir det en del av arbeidskulturen.

7. Bruk nye og gamle brukere som «testpersoner»

Noen ønsker å trene på nye brukere, mens andre ønsker å trene på gamle og kjente brukere. Fordelen med å starte opp og øve seg på «gamle» brukere er at det kan være lettere å øve seg på å introdusere verktøyet overfor kjente. De kan det også potensielt være lettere å be om, og få, ærlige tilbakemeldinger fra. Det dere må være obs på er derimot at man ved å skåre gamle brukere mister den første «inntak-skåren» og dermed ikke får «riktig» utvikling på grafen.

8. Finn ut hvordan de som mottar hjelpen synes det er best å bli presentert for FIT-skjemaene

Man er ikke nødvendigvis forberedt på motstand på bruk av FIT fra de man skal hjelpe, og som dette skal være til hjelp for. Men for at alle skal få en fin opplevelse og se mulighetene som ligger i bruk av FIT, framfor å oppleve skepsis over enda et nytt skjema, er det viktig å finne ut hvordan folk ønsker å bli presentert for dette.  

9. Husk at veiledning i FIT nå kalles for konsultasjon

For å ikke blande tradisjonell veiledning og FIT-veiledning kaller nå Scott Miller, opphavsmannen bak FIT, veiledningen for konsultasjon. Dette gjelder både FIT-gruppekonsultasjon og FIT 1:1-konsultasjon.

10. Kutt ut trinn 1 når dere er blitt gode på FIT-gruppekonsultasjon

Scott Miller hadde med trinn 1 for å «softening the edges», altså for å få en enklere overgang fra tradisjonell veiledning til FIT-konsultasjon. Trinn 1 handler om detaljer om personen, men dette er helt unødvendig og bortkastet tid. Gå rett på kurve og krakken: altså brukerens mål for behandlingen, hvilken rolle brukeren ønsker at hjelperen skal ha og hvilken metode eller tilnærming en benytter for å nå målet. 

11. Husk at tommelavstemming i FIT-gruppekonsultasjon handler om å gjenkjenne typiske kurvmønstre

Dette kan være til hjelp når man skal beregne hva man kan eller bør gjøre – når, og hva man bør gjøre for å unngå «drop-out». Tommelavstemmingen handler altså ikke om hva vi synes om kurven eller om vi tror på «bedring» i denne saken.

12. Få opplæring i bruk av FIT i grupper og tilhørende konsultasjon tidlig

I opplæring som FIT-konsulent er det mest fokus på individuelle samtaler og FIT-konsultasjon til en gruppe ansatte, men ikke så mye fokus på å gi konsultasjon til ansatte som driver gruppetilbud og bruker FIT i gruppesammenheng.

13. Lær dere å bruke paralellskåre

Det er viktig å løfte frem det positive fra parallellskåre ved å sette klienten i hovedsetet.

14. Lær dere å bruke imaginære parallellskåre

Å lære seg tidlig når og hvordan det er nyttig å bruke imaginære parallellskåre kan komme godt med.

15. Lær av andre

En for lang læringsprosess kan medføre unødige kostnader, både med hensyn til penger og ressursbruk. Dere som starter opp med FIT nå har mulighet til å stille spørsmål til andre som har mer erfaring. Mange vet også å etterspørre opplæring eller veiledning, og det finnes mange nettverk både lokalt, regionalt og nasjonalt. Fra NAPHA kan dere også få engasjement og informasjon, blant annet via NAPHAs nettsider og temasiden Tilbakemeldingsverktøy.  

Takk til FIT-ekspertene Ragnhild Smistad, Rino Mossik og Monica Rasmussen Cummins for bidragene i saken.

Temaside

Mer om

Fit Oppstart Feedback-informerte tjenester

Les også

Publisert: 13/11/2012

Bedre terapi med Klient- og resultatstyrt praksis (KOR).

Publisert: 23/11/2012

KOR i Bærum

Publisert: 22/3/2013

Sporveksling i Glomdalsregionen

Publisert: 25/1/2016

Terapeuter må både måle og trene riktig

Publisert: 07/3/2016

Vil vite at hjelpen hjelper

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!