– Brevet fra Helsedirektoratet forklarer forskjeller mellom IPS-jobbspesialister ansatt i NAV og arbeids- og utdanningsspesialister ansatt i helse- og omsorgtjenesten, sier seniorrådgiver i Helsedirektoratet, Olav Oxholm.
– Arbeids- og utdanningsspesialistens oppgaver vil være å anse som helsehjelp, med et særlig fokus på rehabilitering til arbeid, utdanning og aktivitet, sier seniorrådgiver i Helsedirektoratet, Olav Oxholm. (Foto: Colourbox.com)
– Arbeids- og utdanningsspesialistens oppgaver vil være å anse som helsehjelp, med et særlig fokus på rehabilitering til arbeid, utdanning og aktivitet, sier seniorrådgiver i Helsedirektoratet, Olav Oxholm. (Foto: Colourbox.com)
IPS-jobbspesialister er, på anbefaling fra Helse- og omsorgsdepartementet og Arbeids- og inkluderingsdepartementet, ikke ansett som helsehjelp, men ansatt i NAV og finansiert av NAV.
16. desember 2022 utlyste imidlertid Helsedirektoratet tilskuddsordningen «Individuell jobbstøtte (IPS) i helse- og omsorgtjenesten». Tiltak C i denne tilskuddsordningens beskriver rollen som arbeids- og utdanningsspesialist i ACT-, FACT- og FACT ung- team. Det betyr at hjelp fra arbeids- og utdanningsspesialist anses som helsehjelp og at en arbeids- og utdanningsspesialist derfor kan ansettes i helsetjenesten.
På bakgrunn av utlysningen ønsker Helsedirektoratet nå å gi en nærmere beskrivelse av rollen som arbeids- og utdanningsspesialist, og hva som skiller denne rollen fra rollen som IPS-jobbspesialist.
Nederst i brevet fra Helsedirektoratet: Forklaring av rollen som arbeids- utdanningsspeisialist.pdf (Helsedirektoratet) finner du tabellen som viser de konkrete forskjellene mellom en IPS-jobbspesialist og en arbeids- og utdanningsspesialist.
I praksis vil endringen først og fremst angå ACT-, FACT og FACT ung-team. Men som det står i beskrivelsen fra Helsedirektoratet er arbeids- og utdanningsspesialisten ansatt i et slikt team: «eller i annen del av helse- og omsorgstjenesten …».
Oxholm sier at rollen som arbeids- og utdanningsspesialist i helse- og omsorgtjenesten innebærer en helhetlig tilnærming til arbeid, utdanning og aktivitet på bakgrunn av ønskene til bruker eller pasient, og Gaute Strand, faglig rådgiver i NAPHA, er glad for endringen som nå har kommet.
– ACT-, FACT- og FACT unge-teamene skal gi behandling ut fra en recoveryorientert tilærming, og da er utdanning og arbeid også en del av selve tilfriskningen. Dette er derfor en helt nødvendig endring, så lenge IPS ikke anses som helsehjelp.
For å innfri kravene som arbeids- og utdanningsspesialist må det foreligge en samarbeidsavtale med NAV hvor samarbeidet om felles brukere og pasienter avklares, både på system- og individnivå. Det er også viktig at avtalen åpner for ulike samarbeidsforløp ut fra den enkelte pasient eller brukers behov, herunder deltakelse i IPS og samarbeid med IPS-jobbspesialist i NAV.
I brevet påpekes det også at avtalen må ivareta de ulike sektorregelverkene og gjensidige kompetansetiltak.
– Arbeids- og utdanningsspesialister som er ansatt i helse- og omsorgtjenesten, skal dokumentere i pasientjournalen (EPJ), påpeker Oxholm.
– Det nye med disse rådene er at vi setter de ulike nivåene av medvirkning i en direkte sammenheng.
Sjå KVITO-leiar Torbjørn Dyrlands råd til kommunar som vil legge til rette for arbeid til innbyggarar som lett fell utanfor.
Hvordan vi jobber med en medfødt ferdighet og oppmerksomt nærvær mot angst- og stressrelaterte plager
Sjekk ut metodene og de operative rutinene som Skar-prosjektet, et samarbeid mellom Den Norske Turistforening (DNT) og Oslo kommune bydel...
– Psykiske helsetjenester i kommuner kan tjene mye på å spille på lag med frivillige organisasjoner, sier Hege Eika Frey
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?