-Brukernes erfaringer med ACT-team ser ut til å være svært positive, sier forsker Kristin Heievang om nye, foreløpige data fra Bruker spør bruker-intervjuer med 77 brukere av ACT-team.
-De foreløpige tendensene viser at brukerne ikke opplever hjelpen fra ACT-teamene som påtrengende, og at de heller ønsker mer kontakt med teamene enn mindre. De har dessuten rørende god relasjon til behandlere og andre teammedlemmer, oppsummerer Heiervang.
Kristin Heievang er forsker ved Akershus Universitetssykehus, FOU avdeling psykisk helsevern. Sammen med Heidi Westerlund fra Erfaringskompetanse presenterte hun 28. november foreløpige tall fra intervjuer med 77 brukere i til sammen 12 ACT-team i Norge.
Det store bildet er at brukerne er svært fornøyd med å bli fulgt opp av de oppsøkende ACT-teamene.
De rapporterer grovt sett at de:
-Konklusjonen er at ACT vurderes som et godt tilbud av de aller fleste brukerne, sier Heiervang.
Hun mener det er oppsiktsvekkende hvor stor tillit brukerne har til behandlerne.
-Tatt i betraktning hvilken brukergruppe dette er snakk om, blant annet mange med vrangforestillinger, så er det oppsiktsvekkende hvor stor tillit de oppgir at de har til behandlerne, mener hun.
Selv om bildet stort sett er positivt, er likevel ikke alt rosenrødt:
På spørsmål om grad av egenbestemmelse ved utforming av behandling er det litt større uenighet blant brukerne. Informasjonen om ulike behandlingsmuligheter har også vært middels, ifølge tallene.
De fleste svarer dessuten at de ikke er blitt informert om muligheten til å se journalen sin. En del rapporterer osgå om ubehagelige bivirkninger av medisinene de tar.
Blant andre interessante observasjoner er at familie, nettverk og venner i liten grad har vært involvert i behandlingen.
-Da de ble spurt om i hvilken grad dette hadde vært ønsket, var det faktisk enda flere som sa at de ikke ønsker det enn som har fått det. Dette er også noe mange ACT-team har rapportert tilbake til oss, sier Heiervang.
Heidi Westerlund fra Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse fortalte om hvordan data har blitt samlet inn gjennom metoden Bruker spør bruker.
-Det har vært et spennende samarbeid mellom Erfaringskompetanse og forskermiljøet ved Ahus, mener Westerlund.
Hun viste til at forskning viser at det å benytte intervjuere med brukererfaring ofte får frem de mer kritiske erfaringene.
Ann-Mari Lofthus, stipendiat Akershus Universitetssykehus, FOU avdeling psykisk helsevern, skal nå jobbe videre med undersøkelsen gjennom sitt doktorgradsarbeid.
-Jeg har deltatt i datainnsamlingen, og ser fram til å videreføre dette spennende prosjektet. Etter at spørreundersøkelsen er ferdig nå i desember beynner jeg å skrive artikler basert på den, forteller Lofthus.
Hun synes samarbeidet mellom Erfaringskompetanse og Ahus innebærer en veldig anerkjennelse av rollene.
-Metodikken i Bruker spør bruker er spennende, likeså at brukerne endelig skal få lov til å uttale seg. Det er man ikke så vant til når det gjelder denne typen tjenester, sier hun.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?