-Å hevde sin kompetanse som bruker, og bære brukerrollen med stolthet i møte med tjenesteutøverne, er vel så viktig som hvilke begreper man setter på rollen.
Det mener Toril Heggen Munk. Hun er nestleder i Norges Handikapforbund, erfaren brukermedvirker og ansatt ved Lærings- og mestringssenteret ved Sykehuset Innlandet.
5.desember var hun en av 25 deltakere på en workshop i Trondheim om begrepsbruk innen psykisk helsefeltet, arrangert av Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse og NAPHA.
Heggen Munk bruker et eksempel fra sitt mangeårige arbeid med utviklingshemmede.
-Før ble de kalt åndssvake, deretter psykisk utviklingshemmede og nå utviklingshemmede. I dag vil mange bruke moderne teknologi til å sortere bort denne gruppen. Finere merkelapper gir altså ikke nødvendigvis bedre holdninger, understreker Heggen Munk.
Hun forteller om kampen for å få innpass i ulike råd og utvalg.
-Det har gått fra at vi ikke fikk være med og diskutere, til at vi nå inviteres inn over alt. Men ofte blir vi sittende som gisler, uten reell innfytelse. Å skaffe nok dyktige brukermedvirkere, som krever innflytelse og har kompetanse til å ha det, er derfor en utfordring for brukerorganisasjonene, mener Heggen Munk.
Brukerrepresentanter bør være motivert av å gjøre en jobb for dem de representerer, og tørre å være kritisk, mener hun.
-Noen sitter som brukerrepresentant for å spise kirsebær med de store og dyrke egne interesser. Kirsebær er godt, men det er ikke disse representantene som tar til motmæle og stiller nødvendige krav overfor systemet, mener Heggen Munk.
-Jeg har derfor kalt mitt innlegg i dag "Bruker med virkning", for å vise at det er viktigere å fylle ordene med innhold enn å bruke store ressurser på å finne nye ord, sier hun.
Hun skulle samtidig ønske at helsevesenet etterspurte brukererfaringer med like stor interesse som kommersielle bedrifter gjør når de skal selge produkter.
-Når MMI ringer og spør meg om hvilke produkter jeg liker best, så er det fordi bedriftene som har bestilt spørreundersøkelsen trenger å vite dette. I helsevesenet er det motsatt. Der er det vi som brukere som ber om å bli hørt, og det er et helt annet utgangspunkt for å få makt, mener Heggen Munk.
Hun mener Norge må ratifisere FN-konvensjonen for mennesker med nedsatt funksjonsevne.
-Vi er i selskap med Russland, Libya, Madagaskar og noen andre land som ikke har ratifisert konvensjonen. En ratifisering vil bety en økning av statusen til mennesker med brukererfaring, enten det er personer med fysiske eller kognitive funksjonsnedsettelser, mener Heggen Munk.
Faglig rådgiver i NAPHA, Dagfinn Bjørgen, styrte de mange debattene under workshopen. Han utfordret deltakerne til å si hva de mener ligger i begrepet brukerperspektiv.
-Min forståelse av begrepet har forandret seg mye siden jeg selv var bruker av psykisk helsetjenester for en del år siden, og fram til nå. I dag er jeg opptatt av hvordan tjenesteutøvere må vise gjennom handling at de lytter til brukere, og ikke bare sier at det er viktig å gjøre det, sier Bjørgen.
Blant deltakerne på workshopen var både folk med egenerfaring som brukere av psykisk helsetjenester, forskere på feltet, ansatte i kommunalt psykisk helsearbeid og andre fagfolk. Gjennom gruppearbeid kom de fram til blant annet disse betraktningene rundt hva som ligger i begrepet brukerperspektiv:
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?