Lærer NAV?

Lærer NAV?

Publisert: 04. mai 2012.   Endret: 18. januar 2024

-Noe av det jeg liker aller minst med jobben min er når jeg må ringe til NAV på vegne av folk som opplever seg dårlig behandlet eller ikke forstått. Det skriver kommunepsykolog og blogger Birgit Valla i et nytt innlegg.

Birgit Valla

Blogger og psykolog Birgit Valla. FOTO: Lise Skjæraasen Bekkevold/justphoto

Blogger og psykolog Birgit Va...

Valla mener NAV ofte ikke viser nok forståelse for de problemene folk legger fram for dem.

I et nytt blogginnlegg på Psykologforeningens nettside, kalt "Lærer NAV?", viser hun til en fersk episode der en klient spurte om hun kunne ringe NAV for henne fordi hun selv ikke møtte forståelse der.

Må ringe for klienter

-Og selvsagt må jeg det. For når det ikke fungerer med NAV, så blir det vi jobber med lite nyttig, og så forverres situasjonen for hele familien. Igjen, skriver hun.

-Irriterer meg

Valla mener det ikke burde være nødvendig at hun som fagperson må bruke tiden sin på å ringe NAV for klienter.

-Ja, det irriterer meg faktisk litt. Hvorfor er det så vanskelig å sette seg inn i hva folk trenger for å bli friskest mulig eller for å leve et verdig liv. For det er jo det de fleste ønsker, skriver Valla.

System vs folk

Hun mener både NAV og andre offentlige tjenester må bli flinkere til å tilpasse seg brukeren i stedet for eget system.

-Så lenge vi er mer opptatt av at systemet fungerer enn at folk fungerer, så får vi dyre, byråkratiske tjenester som gir mer motløshet enn håp, mener Valla.

BIRGIT VALLA
  • Birgit Valla er kommunepsykolog i Stange kommune i Hedmark.
  • Hun har også fem års erfaring fra spesialisthelsetjenesten.
  • I en blogg på Psykologforeningens nettside deler hun sine personlige tanker om hverdagen som kommunepsykolog.
  • Med tillatelse fra Psykologforeningen gjengir napha.no deler av blogginnleggene.

Mer om

Nyheter Nav

Les også

Publisert: 10/2/2016

Tett oppfølging i NAV får folk i jobb

Publisert: 09/12/2016

Psykisk helse viktig NAV-utfordring

Publisert: 23/1/2017

Ønsker fast psykisk helse-samarbeid mellom NAV og helsetjenestene

Publisert: 13/3/2018

-Vi fikk flere deltakere enn vi egentlig hadde plass til

Publisert: 30/5/2018

-Har fått klare råd om hvordan vi kan lykkes i folkehelsearbeidet

Publisert: 13/3/2020

Overvinner angst for jobbintervju med digital teknologi

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!