Positive erfaringer med utdanning av medarbeidere med brukererfaring, og med klient- og resultatstyrt praksis (KOR). Dette var blant det NAPHA ble presentert for under et besøk i Bærum kommune nylig.
STOR RESSURS: -Når gitte forutsetninger er på plass, så beskrives Medarbeidere med brukererfaring som en veldig stor ressurs, forteller Ingrid Bjørkman (t.h.). Hun har skrevet mastergrad om denne satsingen i Bærum kommune. T.v. Unni Sveaas Hovde, leder for Psykisk Helse avdeling Vest i Bærum kommune. FOTO: Roald Lund Fleiner/NAPHA.
STOR RESSURS: -Når gitte forutsetninger er på plass, så beskrives Medarbeidere med brukererfaring som en veldig stor ressurs, forteller Ingrid Bjørkman (t.h.). Hun har skrevet mastergrad om denne satsingen i Bærum kommune. T.v. Unni Sveaas Hovde, leder for Psykisk Helse avdeling Vest i Bærum kommune. FOTO: Roald Lund Fleiner/NAPHA.
-Bærum kommune er langt framme i utvikling av fagfeltet psykisk helsearbeid. De både evaluerer og forsker på sin egen praksis, og gir veldig gode tjenester, mener faglig rådgiver i NAPHA, Gretha Evensen.
Nylig besøkte hun og to andre ansatte fra NAPHA Bærum kommune, for å lære om hvordan de jobber med blant annet å involvere brukerne i utviklingen og kvalitetssikringen av psykisk helsetjenester.
Blant annet har Bærum valgt å prioritere utdanning av Medarbeidere med brukererfaring, såkalte MB-ere. En ny masteroppgave, som tar for seg kollegers syn på hva som gjør brukererfaring nyttig på en arbeidsplass, var blant det NAPHA fikk høre om.
-Vi var ikke forberedt på at det var så positiv omtale av MB-ere. Når gitte forutsetninger er på plass, så beskrives det som en veldig stor ressurs, forteller Ingrid Bjørkman, en av forfatterne av masteroppgaven.
Bjørkman har sammen med Kristina Pettersen skrevet masteroppgaven, basert på en kvalitativ studie.
Studien viser at MB-ere fungerer som bærere av håp gjennom erfaring fra egen bedringsprosess. De er også ofte mer direkte og uttalt i forventningene til brukeren enn andre ansatte er, noe som gir positiv utvikling hos brukerne. Relasjonen mellom en MB-er og en bruker er også ofte mer likeverdig, noe som gir større potensial for dynamikk og vekst, ifølge studien.
En ny rapport, som viser at det har vært nyttig å bruke Klient- og resultatstyrt praksis (KOR) i Bærum kommune, ble også presentert. KOR er en praksis som hjelper hjelperne å holde fokus på relasjonen og samarbeidet med brukerne. KOR gir også brukerne en mulighet til å si fra hvis det er ting som ikke fungerer godt nok.
Rapporten fra Bærum trekker blant annet frem disse nyttige erfaringene:
Les nærmere omtale på psykiskhelsearbeid.no: KOR i Bærum
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?