-En spesialisthelsetjeneste som ønsker å være spisset mot de alvorligste krisene, samtidig som de sitter på de største ressursene, er et paradoks vi ikke kan leve med, skriver NAPHA-blogger Odd Volden i sitt siste blogginnlegg.
I det siste av seksti innlegg på NAPHA-bloggen gir brukeraktivist Odd Volden deg sine "Ti bud for tjesteledere og tjenesteutøvere" på psykisk helsefeltet fra et allmektig brukerperspektiv.
Volden vil ha en tjeneste som er godt orientert, i dialog med brukerne og kjenner de viktigste aktørene på feltet. Han synes også at tjenesten skal være kultivert.
-Alle tjenestesteder har plikt til å ha et minstemål av kreative og kulturelle referanser, skriver Volden under sitt syvende bud.
-Vi trenger mer transparente tjenester. Den aktuelle brukergruppa har ikke alltid de beste forutsetninger for å tolke og bruke sine rettigheter. Det påhviler derfor tjenesteledere og tjenesteytere et ekstra ansvar for å være brukernes advokater og for å sikre tilbakemeldinger fra brukere og pårørende, skriver Volden og slår et slag for tjenesteutøvere som kan stoppe opp, følge med og lytte til brukerne.
-De beste tjenestene nasjonalt og internasjonalt har klart å flytte hovedvekten av tjenestene ut i samfunnet, skriver Volden og mener at tjenestene må rettes inn mot hele folkets psykiske helse.
-En spesialisthelsetjeneste som ønsker å være spisset mot de alvorligste krisene, samtidig som de sitter på de største ressursene, er et paradoks vi ikke kan leve med, skriver Volden.
Han ønsker samtidig at lokale tjenesteledere må få støtte til å prøve ut nye måter å tenke på i forhold til personalsammensetning, brukergrensesnitt og medisinefrie tilbud.
-Vi vet at det eksisterer mye nonsjalanse i helse- og sosialtjenestene når det kommer til stigmatisering av ulike brukergrupper. Dette er til hinder for god praksis og må være gjenstand for nulltoleranse, skriver Volden og trekker frem at arbeidet mot stigmatisering er et ansvar for de ansatte i tjenestene.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?