Ti bud til tjenesteledere og tjenesteutøvere

Ti bud til tjenesteledere og tjenesteutøvere

Publisert: 25. juni 2013

-En spesialisthelsetjeneste som ønsker å være spisset mot de alvorligste krisene, samtidig som de sitter på de største ressursene, er et paradoks vi ikke kan leve med, skriver NAPHA-blogger Odd Volden i sitt siste blogginnlegg.

Steintavole med bud
NYE BUD:-De beste tjenestene nasjonalt og internasjonalt har klart å flytte hovedvekten av tjenestene ut i samfunnet, skriver Volden i sitt siste blogginnlegg på NAPHA.no. (FOTO: www.colourbox.com)
NYE BUD:-De beste tjenestene ...

I det siste av seksti innlegg på NAPHA-bloggen gir brukeraktivist Odd Volden deg sine "Ti bud for tjesteledere og tjenesteutøvere" på psykisk helsefeltet fra et allmektig brukerperspektiv.

En kultivert tjeneste

Volden vil ha en tjeneste som er godt orientert, i dialog med brukerne og kjenner de viktigste aktørene på feltet. Han synes også at tjenesten skal være kultivert.

-Alle tjenestesteder har plikt til å ha et minstemål av kreative og kulturelle referanser, skriver Volden under sitt syvende bud.

Stopp opp, følg med og lytt

-Vi trenger mer transparente tjenester. Den aktuelle brukergruppa har ikke alltid de beste forutsetninger for å tolke og bruke sine rettigheter. Det påhviler derfor tjenesteledere og tjenesteytere et ekstra ansvar for å være brukernes advokater og for å sikre tilbakemeldinger fra brukere og pårørende, skriver Volden og slår et slag for tjenesteutøvere som kan stoppe opp, følge med og lytte til brukerne.

Hele folkets psykiske helse

-De beste tjenestene nasjonalt og internasjonalt har klart å flytte hovedvekten av tjenestene ut i samfunnet, skriver Volden og mener at tjenestene må rettes inn mot hele folkets psykiske helse.

-En spesialisthelsetjeneste som ønsker å være spisset mot de alvorligste krisene, samtidig som de sitter på de største ressursene, er et paradoks vi ikke kan leve med, skriver Volden.

Han ønsker samtidig at lokale tjenesteledere må få støtte til å prøve ut nye måter å tenke på i forhold til personalsammensetning, brukergrensesnitt og medisinefrie tilbud.

Stigmatisering hindrer god praksis

-Vi vet at det eksisterer mye nonsjalanse i helse- og sosialtjenestene når det kommer til stigmatisering av ulike brukergrupper. Dette er til hinder for god praksis og må være gjenstand for nulltoleranse, skriver Volden og trekker frem at arbeidet mot stigmatisering er et ansvar for de ansatte i tjenestene.

ODD VOLDEN
  • Odd Volden er brukeraktivist og faglig rådgiver i NAPHA.
  • Han holder et skarpt blikk på psykisk helse, og blogger jevnlig på napha.no
NAPHA-blogger Odd Volden

Mer om

Nyheter

Les også

Publisert: 14/12/2012

Mer enn bare ord?

Publisert: 21/8/2015

Får folk i hus

Publisert: 24/8/2015

Bra nok for Birken

Publisert: 27/8/2015

13,5 mill til barn av foreldre som sliter

Publisert: 27/8/2015

Psykisk helse-show for folk flest

Publisert: 02/9/2015

Nytt hefte om selvhjelp

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!