Åpen dialog med pårørende og andre deler av brukerens nettverk er en av flere måter å jobbe nettverksrelatert på.
VIKTIG: Åpne samtaler er dialog der også den svakeste stemmen blir hørt. ( Ill.foto: www.colourbox.com).
VIKTIG: Åpne samtaler er dialog der også den svakeste stemmen blir hørt. ( Ill.foto: www.colourbox.com).
Denne artikkelen finner du også i heftet Ni suksesshistorier - samhandling om psykisk helse (2012).
Heftet presenterer prosjekter som har fått til, eller er i ferd med å utvikle, gode samhandlingsmodeller. Ved siden av reportasjer inneholder det relevant fagstoff og nyttige fakta.
Med heftet vil NAPHA inspirere fagfolk og ledere som ønsker å utvikle tjenestene og gi mennesker med alvorlige psykiske lidelser et bedre tilbud.
Åpen dialog i nettverksmøter kan beskrives som en arbeidsmetode og behandlingsform, der det er direkte og samtidig kontakt mellom hovedpersonen og hans eller hennes sosiale og offentlige nettverk. Metoden brukes som et supplement til andre former for behandling.
Arbeidsformen innebærer at bruker møter fagpersoner og hjelpere sammen med sitt sosiale nettverk.
Møtene skjer på brukerens arena, og i stor grad på brukerens premisser. I nettverksmøtet er dialog og åpne samtaler viktige prinsipp. Åpne samtaler er dialog der også den svakeste stemmen blir hørt.
Ved at alle får komme til orde og gi uttrykk for sine følelser og opplevelser, kan en legge bedre tilrette for samhandling, og en bedrer muligheten for å finne virksomme måter å håndtere ulike utfordringer. Målet er ikke enighet eller at noen har rett, men respekt for hverandres opplevelser av situasjonen og problemet.
Målet med dialogen er å skape ny og gjensidig forståelse mellom deltakerne. Under møtet kan alle komme med kommentarer, stille spørsmål og bevitner det som blir sagt. Gjennom å lytte til hverandre, reflektere -samt utveksle synspunkter og erfaringer, kan en utvikle ny kompetanse.
Metoden søker å utløse ressurser til støtte og problemløsning ved å klargjøre brukerens problemer, styrke hans eller hennes evne til mestring, samt mobilisere støtte fra nettverket. I motsetning til andre behandlingsformer hvor relasjon står i fokus, er det selve kollektiviseringen av utfordringene som er det terapeutiske virkemiddelet i denne metoden. Nettverket inviteres inn til medvirkning på en annen måte enn i andre arbeidsmetoder.
Synet på kompetanse er annerledes i denne metoden enn ellers. I nettverksmøtet regnes de tre kompetansesystemene; brukeren, det sosiale nettverket og de profesjonelle som likeverdige. Alle systemene er eksperter på sine områder, de er like viktige og har mye å tilføre og lære av hverandre i en diskusjon rundt brukerens livssituasjon. Denne annerkjennelsen skal de profesjonelle vise både i holdning og handling.
Et nettverksmøte skiller seg fra andre typer samarbeidsmøter ved at det ikke har noen spesifikk agenda. Målet er ikke å innhente informasjon eller fatte vedtak, men å skape dialog. Det er en grunnleggende tanke at man ved å skape rom for dialog kan endre deltakernes forståelse og opplevelse av en vanskelig situasjon.
Personer som selv har deltatt i nettverksmøter har beskrevet dette som «en arena der alle deltakerne er likeverdige samarbeidspartnere», og «en møteplass hvor en ved dialog og refleksjon sammen prøver å finne noen svar» (Vigrestad og Hellandsølen, 2012, s 19).
Vigrestad, T. og Hellandshølen, A.M. (2012). Åpne samtaler i nettverksmøter En veileder. Universitetsforlaget
Denne artikkelen finner du også i heftet Ni suksesshistorier - samhandling om psykisk helse (2012).
Heftet presenterer prosjekter som har fått til, eller er i ferd med å utvikle, gode samhandlingsmodeller. Ved siden av reportasjer inneholder det relevant fagstoff og nyttige fakta.
Med heftet vil NAPHA inspirere fagfolk og ledere som ønsker å utvikle tjenestene og gi mennesker med alvorlige psykiske lidelser et bedre tilbud.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?