Metoder for kvalitetsforbedring

Metoder for kvalitetsforbedring

Publisert: 23. august 2010.   Endret: 04. november 2020

Prøv ut en metode før du starter med flere. Det er ett av rådene Nasjonalt kunnskapssenter gir til helse- og sosialtjenester som ønsker å jobbe med forbedringsarbeid.

Metode/forstørrelsesglass

NETTPORTAL: Det er laget en nettportal som inneholder en rekke metoder og verktøy for kvalitetsforbedring.

NETTPORTAL: Det er laget en n...

Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten har laget en nettportal som inneholder en rekke metoder og verktøy for kvalitetsforbedring. Portalen er laget som ledd i Nasjonal strategi for kvalitetsforbedring (2005-2015) ".. og bedre skal det bli!" for å bistå praksisfeltet med å forbedre sine tjenester.

Sentrale temaer er:

  • Kunnskap om prosess, system og kultur
  • Hvordan involvere brukerne aktivt i forbedringsarbeidet
  • Kunnskap om variasjon og måling
  • Kunnskap om arbeids- og endringspsykologi
  • Erfaringslæring

Matnyttig

Innholdet framstår som matnyttig og interessant både for ledere og fagfolk. Noe av materialet er hjelpsomt for å planlegge forbedringsprosesser. Andre deler er matnyttige for selve gjennomføringen.

Mer om

Kvalitetsarbeid Brukermedvirkning Verktøy

Les også

Publisert: 19/8/2010

Rollespill som forbedringsverktøy

Publisert: 22/11/2010

Erfaringer fra kvalitetsarbeid både nasjonalt og internasjonalt

Publisert: 03/5/2017

FIT-manual 4: Måling, analyser og forståelse

Publisert: 30/1/2018

Omfattende psykisk helse- og ruskartlegging med BrukerPlan i Oslo

Publisert: 19/8/2010

Verktøy for å tenke annerledes

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!