Aggression replacement training (ART) kan gi økt sosial kompetanse hos barn, unge og voksne.
ART er en gruppebasert opplæringsmetode med dokumentert effekt på problematferd.Metoden retter seg hovedsaklig mot barn og unge som står i fare for å utvikle aggressiv atferd, eller som allerede har utviklet atferdsproblemer.
Verktøyet benyttes også ofte innen arbeid med personer med Aspergers syndrom og autisme.
ART er en forholdsvis ny metode i Norge, men har allerede fått stor utbredelse. Den brukes både innen barnehage og skolesektor og ved barneverninstitusjoner.
Etterhvert er den også tatt i bruk innen habiliteringsfeltet, blant annet ved Avdeling for voksenhabilitering ved Ullevål universitetssykehus.
ART fokuserer på ulike aspekter ved sosial fungering, og består av følgende tre komponenter:
Programmet varer 30 timer, der hver av komponentene trenes i 10 timer.
Treningen ledes av to trenere, og foregår i grupper med fire til ni deltakere. Opplegget inkluderer blant annet rollespill, evalueringsrunde og hjemmelekse.
Tema hentes fra reelle situasjoner i deltakernes hverdag. Det er utviklet et eget program for generalisering av ferdigheter.
Ved Diakonhjemmets høgskole i Sandnes er det etablert et ART-senter. Senteret et av de ledene i verden på utdanning av ART-instruktører.
Høgskolen kan tilby et åttedagers kurs, samt en toårig videreutdanning i ART.
En rekke studier fra USA kan vise til positive effekter av ART. Se for eksempel artikkel av Nugent, Bruley & Allen, 1999.
Det finnes nå også flere norske studier som dokumenterer at metoden bidrar til økte sosiale ferdigheter og reduksjon av problematferd. Se for eksempel artikkel av Gundersen og Svartdal, 2006.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?