Opplæringsmetode med effekt på problematferd

Opplæringsmetode med effekt på problematferd

Publisert: 21. januar 2011

Aggression replacement training (ART) kan gi økt sosial kompetanse hos barn, unge og voksne.

Ill.foto: Slåsskamp
MÅLGRUPPE: Barn og unge som står i fare for å utvikle- eller har utviklet aggressiv atferd. Illfoto: www.colourbox.no
MÅLGRUPPE: Barn og unge som s...

ART er en gruppebasert opplæringsmetode med dokumentert effekt på problematferd.Metoden retter seg hovedsaklig mot barn og unge som står i fare for å utvikle aggressiv atferd, eller som allerede har utviklet atferdsproblemer.

Verktøyet benyttes også ofte innen arbeid med personer med Aspergers syndrom og autisme.

Ny metode

ART er en forholdsvis ny metode i Norge, men har allerede fått stor utbredelse. Den brukes både innen barnehage og skolesektor og ved barneverninstitusjoner.

Etterhvert er den også tatt i bruk innen habiliteringsfeltet, blant annet ved Avdeling for voksenhabilitering ved Ullevål universitetssykehus.

Tre komponenter

ART fokuserer på ulike aspekter ved sosial fungering, og består av følgende tre komponenter:

  • Sosial ferdighetstrening.
  • Sinne-kontroll-trening.
  • Trening i moralsk resonnering.

Programmet varer 30 timer, der hver av komponentene trenes i 10 timer.

Trenere

Treningen ledes av to trenere, og foregår i grupper med fire til ni deltakere. Opplegget inkluderer blant annet rollespill, evalueringsrunde og hjemmelekse.

Tema hentes fra reelle situasjoner i deltakernes hverdag. Det er utviklet et eget program for generalisering av ferdigheter.

ART-senter

Ved Diakonhjemmets høgskole i Sandnes er det etablert et ART-senter. Senteret et av de ledene i verden på utdanning av ART-instruktører.

Høgskolen kan tilby et åttedagers kurs, samt en toårig videreutdanning i ART.

USA-studier

En rekke studier fra USA kan vise til positive effekter av ART. Se for eksempel artikkel av Nugent, Bruley & Allen, 1999.

Det finnes nå også flere norske studier som dokumenterer at metoden bidrar til økte sosiale ferdigheter og reduksjon av problematferd. Se for eksempel artikkel av Gundersen og Svartdal, 2006.

Mer om

Barn og unge Verktøy

Les også

Publisert: 04/2/2013

Samtale om og med barna

Publisert: 10/2/2014

Fagprosedyrer vedrørende vold, overgrep og omsorgssvikt mot barn

Publisert: 08/4/2014

Pappa`n min er syk i tankene sine

Publisert: 11/12/2014

Brettspillet "Hei" kan hjelpe barn til å åpne seg

Publisert: 27/10/2015

Forebyggende prosjekt som kan gjøre en forskjell

Publisert: 16/5/2017

-Vi når dem som ikke har oppsøkt hjelp tidligere

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!