Ny kunnskap om angst hos eldre basert på kliniske erfaringer og refleksjon

Ny kunnskap om angst hos eldre basert på kliniske erfaringer og refleksjon

Publisert: 18. mai 2011

I “Angstprosjektet” har man utfordret eksisterende praksis gjennom en kontinuerlig lærings- og refleksjonsprosess. Dette har gitt ny kunnskap og innsikt om hva som fører til angst hos eldre.

Bilde av eldre dame/angst
MÅLET MED ANGSTPROSJEKTET: Man ønsket å få større klinisk forståelse for angstlidelser hos eldre pasienter.
MÅLET MED ANGSTPROSJEKTET: Ma...

I denne artikkelen beskriver Karin Blomberg og medforfattere erfaringer fra et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Oslo, sykepleierutdanningen og alderspsykiatrisk avdeling, Oslo Universitetssykehus. Artikkelen er publisert i Sykepleien 5, 2011.  

Mål

Målet med prosjektet var større klinisk forståelse for angstlidelser hos eldre pasienter. Man ønsket å utvikle kunnskapsbasert praksis basert på kliniske erfaringer og dokumentert kunnskap.  Delmålene var følgende:

  • Beskrive praksis i forhold til pasienter med angst
  • Utvikle reflekterende praksis
  • Utvikle nye veiledningsmetoder som fremmer utvikling av kunnskapsbasert praksis
  • Utarbeide av problemstillinger ut fra det man ser og opplever
  • Utføre systematisk litteratursøk i relevante databaser i forhold til utvalgte problemstillinger
  • Vurdere praksis i forhold til faglige krav om forsvarlige spesialisthelsetjenester
  • Endre praksis som følge av nye viten
  • Videreformidle kunnskap

Metode

Prosjektet ble gjennomført som systematisk fagutviklingsarbeid. Metodisk tok man utgangspunkt i konkrete situasjoner og handlinger i praksis. Eksisterende praksis ble utfordret gjennom en kontinuerlig lærings- og refleksjonsprosess med kollegaer. Dette innebar at både pleiere og studenter evaluerte egen praksis, og reflekterte over hva de gjorde med pasienten. Ny kunnskap ervervet gjennom denne prosessen ble deretter brukt til å forbedre egen praksis.

Hovedfunn

For å kunne redusere angst må man kartlegge hva som utløser angst og ubehag hos pasienten.  Gruppeledere og personale erfarte dessuten at det er viktig å legge til rette for å dele erfaringer med hverandre. Samtaler om angst hjelper. Studentene som var involvert i prosjektet erfarte at de fikk utvidet sin forståelse og kunnskap om symptomer på angst, samt utviklet større empati overfor pasienter med angstproblematikk. Studentene opplevde også at de fikk økte praksiserfaringer med hvordan man forholder seg til pasienter med angstlidelser i klinisk praksis.

Forfatterne avslutter artikkelen med en oppfordring om tettere samarbeid mellom høyskoler og praksissteder, for å redusere avstanden mellom teori og praksis. 

Les artikkelen her.

Mer om

Eldre og psykisk helse Kompetanseutvikling Faglitteratur

Les også

Publisert: 19/2/2018

Grundig om autisme og aldring i ny fagbok

Publisert: 15/5/2020

Ny lærebok om eldre og psykisk helse

Publisert: 24/10/2012

Mangelfull kunnskap i helsetjenesten om aldring og psykisk helse

Publisert: 19/11/2010

Pionerarbeid i alderspsykiatri

Publisert: 21/4/2015

Nyttig bok om inkluderingskompetanse

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!